Przedsiębiorca Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa UOKiK, że w samochodach marki Toyota, modele: Prius i Auris HV, wyprodukowanych w Japonii i Wielkiej Brytanii od 10.03.2014 r. do 30.11.2018 r., powtarzająca się jazda z dużym obciążeniem i określonymi cyklami (np. ruszanie przy użyciu prawie pełnego otwarcia przepustnicy, a następnie zwiększanie przyspieszenia aż do pełnego otwarcia przepustnicy) może powodować wyższe naprężenia termiczne w określonych tranzystorach znajdujących się w module IPM, powodując tym samym uszkodzenie tych elementów.
Może to prowadzić do włączenia się różnych lampek kontrolnych i wyświetlenia komunikatu ostrzegawczego na tablicy rozdzielczej.
W przypadkach, w których tranzystory ulegają awarii w określony sposób, podczas jazdy pod dużym obciążeniem - na przykład podczas gwałtownego przyspieszania - istnieje możliwość wygenerowania zbyt wysokiego napięcia elektrycznego. Może ono przekroczyć wartości przewidziane w oprogramowaniu i konstrukcji obwodów modułu IPM. Sytuacja taka powoduje, że system hybrydowy nie przełącza się w tryb awaryjny (zapewniający możliwość kontynuowania jazdy na określonym dystansie ze zmniejszoną mocą), lecz zostaje wyłączony. W takich warunkach wspomaganie układu kierowniczego oraz hamulce pozostaną sprawne, jednak wyłączenie systemu hybrydowego bez uruchomienia trybu awaryjnego, może doprowadzić do utraty mocy, co w przypadku jazdy z wyższymi prędkościami może zwiększać ryzyko wypadku.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce łącznie 16 910 samochodów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu zmiany oprogramowania określonego sterownika układu napędu hybrydowego (Power Management ECU).
Polska
UOKiK: kampania naprawcza Toyoty (modele Prius i Auris HV)
- Szczegóły
- Autor: UOKiK