Już za niespełna dwa miesiące zostanie oficjalnie uruchomiona produkcja silników benzynowych w fabryce Opel Manufacturing Poland w Tychach.
Silnik Puretech 1,2 l będzie wytwarzany w 16 wersjach i montowany we wszystkich autach Grupy PSA (z manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów).
Produkcja jednostek napędowych zostanie przywrócona po ponad 4 latach przerwy, podczas których nastąpiła całkowita przebudowy zakładu. Historia fabryki sięga 1997 roku kiedy powstała spółka Isuzu Motors Polska Sp. z o.o. (Ispol). Dwa lata później w Tychach, na terenie podstrefy Katowickiej SSE, rozpoczęła ona produkcję silników wysokoprężnych o pojemności 1,7 l. W 2002 roku głównym udziałowcem został General Motors, kupując 60 proc. udziałów w Ispolu. W najlepszym 2004 roku zostało wyprodukowanych 320 tys. silników. W kwietniu 2013 roku amerykański koncern przejął pozostałe 40 proc. udziałów w tyskiej fabryce, stając się tym samym jej jedynym właścicielem. W lutym 2014 roku GM poinformował o planach ulokowania w Tychach produkcji nowej generacji silników. W grudniu 2014 roku zaprzestano produkcji silników - do tego czasu w tyskiej fabryce zmontowano 2,7 mln jednostek napędowych, które trafiały do modeli takich marek, jak: Opel, Vauxhall, Chevrolet czy Honda. Od połowy 2017 r. właścicielem zakładów Opla, tym fabryk w Gliwicach i Tychach, jest Grupa PSA.
Dla tyskiego zakładu przebudowa oznacza znaczącą zmianę jakościową - przejście z wyłącznie montażu (przed grudniem 2014 r.) do pełnego procesu produkcji jednostek napędowych. Modernizacja zakładu jednostek napędowych w Tychach oznacza instalację nowoczesnego parku maszynowego i pełną automatyzację procesu, którą można zdefiniować mianem technologicznego greenfieldu. Najnowsze maszyny i urządzenia wspierają proces produkcji na wszystkich liniach: głowicy, bloku silnika i wału korbowego, a także na finalnym odcinku procesu, czyli linii głównej.
Rocznie zdolności produkcyjne zakładu w Tychach to 460 tys. jednostek napędowych. W chwili uruchomienia seryjnej produkcji silników Puretech w Tychach będzie pracowało 550 osób.
Dzięki zakończeniu inwestycji w spółce Opla liczba działających zakładów jednostek napędowych w Polsce wzrośnie do pięciu.
Najważniejsze daty:
- 1997 - powołanie spółki Isuzu Motors Polska Sp. z o.o. (Ispol), działające na terenie tyskiej podstrefy Katowickiej SSE
- 1999 - rozpoczęcie produkcji silników wysokoprężnych 1,7 l.
- 2002 - przejęcie przez General Motors 60 proc. udziałów w Ispolu.
- 2013 - General Motors jedynym udziałowcem w fabryce w Tychach. Zmiana nazwy na General Motors Powertrain Poland Sp. z o.o. a następnie na General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. (GMMP) Oddział w Tychach.
- 2017 - przejęcie Opla/Vauxhall przez Grupę PSA. Spółka General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o. (zakłady w Gliwicach i Tychach) zmienia nazwę na Opel Manufacturing Poland Sp. z o.o.
- 2018 - Grupa PSA zapowiada uruchomienie produkcji silników benzynowych Puretech w dwóch zakładach w Europie Środkowo-Wschodniej - na Węgrzech (Szentgotthárd) w Polsce (Tychy).