W ceremonii, której przewodniczył Prezes Pełnomocny FPT, Alfredo Altavilla, udział wzięli liczni przedstawiciele polskiego rządu oraz Ambasador Włoch w Polsce - Aldo Mantovani.
W produkcję nowej rodziny silników TwinAir w Bielsku-Białej Fiat Powertrain Technologies zainwestował około 300 milionów Euro przy znaczącym wkładzie polskiego rządu, który udzielił ulg podatkowych oraz przyznał fundusze z Unii Europejskiej.
Pełna zdolność produkcyjna nowych linii będzie wynosiła 450.000 silników rocznie przy zatrudnieniu około 500 pracowników.
Wyposażenie linii obróbczych i montażowych TwinAir zakłada awangardowe rozwiązania, które zapewniają wysoki poziom zautomatyzowania i gwarantują najwyższe standardy jakościowe.
Ponad 98% operacji obróbczych na elementach składowych silnika jest całkowicie zautomatyzowanych, natomiast poziom automatyzacji na stanowiskach montażowych przekracza 60%.
Ponadto, wysoki poziom jakości nowego silnika zapewniony jest przez stosowanie w zakładzie w Bielsku-Białej logiki systemu World Class Manufacturing, uważanego za jeden z najlepszych standardów produkcyjnych na poziomie światowym i od lat przyjętego przez Grupę Fiat.
{joomplu:268} | {joomplu:269} | {joomplu:270} |
W ramach implementacji programu WCM, w październiku ubiegłego roku zakład uzyskał prestiżową Srebrną Nagrodę (Silver Award), przy szczególnym uznaniu przez audytorów dla działań dotyczących zarządzania utrzymaniem urządzeń, bezpieczeństwem i poszanowaniem środowiska oraz zarządzania ukierunkowanymi projektami poprawy – działań, które dowodzą wysokiego stopnia zaangażowania pracowników zakładu na wszystkich szczeblach.
„Nowa rodzina silników TwinAir stanowi sumę najbardziej doskonałych technologii i w najwyższym stopniu wyraża know-how, jaki nasza grupa rozwinęła w ostatnich latach. Także zakład w Bielsku-Białej stanowi wyraz polityki Grupy, czyniąc redukcję wpływu swoich wyrobów i procesów na środowisko jednym z głównych zadań swojej działalności” - powiedział Prezes Pełnomocny Alfredo Altavilla.
Silnik TwinAir
Nową rodzinę silników TwinAir wyróżnia wyjątkowa kompaktowość oraz technologia najnowszej generacji, które pozwalają wyznaczać nowe standardy w zakresie osiągów, dzięki najniższemu w tej klasie silników poziomowi emisji spalin i zużycia paliwa, potwierdzając pozycję Grupy Fiat jako lidera w tym sektorze.
TwinAir może poszczycić się szczególnie wyrafinowanymi rozwiązaniami technologicznymi, które normalnie zastrzeżone są dla silników wyższej klasy. Przykładem może być elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi Multiair, instalowany w 100% silników TwinAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który dzięki temu, że jest bezobsługowy, drastycznie obniża koszty eksploatacji silnika. Ponadto, równoważące wały pośrednie zapewniają komfort i optymalny poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika.
W zależności od wersji (silnik z tradycyjnym układem ssącym, silnik z turbdoładowaniem oraz wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM. W szczególności wersje najwyższej kategorii wyróżniają się wyjątkowo wysokimi wartościami mocy oraz momentu obrotowego, które uzyskiwane są na silniku o pojemności skokowej zaledwie 900 cm³.
Z uwagi na bardzo niewielkie rozmiary, nowy silnik TwinAir nadaje się do połączenia z silnikiem elektrycznym, tworząc tym samym hybrydowy zespół napędowy, szczególnie przydatny w ruchu miejskim, w którym zalety napędu hybrydowego są wyjątkowo cenne dzięki możliwości magazynowania i oddawania energii, która normalnie wydziela się podczas częstych spowolnień jazdy i hamowań.
Silnik TwinAir początkowo będzie montowany w wersji Turbo 85 KM w nowym samochodzie Fiat 500, zapewniając obniżenie emisji CO2 do wartości 95 g/km, która dzisiaj wyraża najniższy dostępny na rynku poziom emisji w samochodach benzynowych.