Motoryzacyjny gigant Chrysler zaczął szykować swoją ofertę publiczną na Wall Street. Domagają się tego amerykańscy związkowcy wbrew planom Fiata, który ma kontrolny pakiet Chryslera.
Rzadko kiedy zdarzają się takie spory wokół oferty publicznej. W poniedziałek nocą polskiego czasu motoryzacyjny koncern Chrysler złożył w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) wniosek o przeprowadzenie oferty publicznej. Pozwoliłoby to mu wrócić na giełdę w Nowym Jorku, którą opuścił 15 lat temu, po fuzji z niemieckim Daimlerem.
Ale nie wiadomo, czy w ogóle dojdzie do oferty. Bo to część rozgrywki między włoskim Fiatem, który dziś jest największym udziałowcem Chryslera, i należącym do amerykańskich związkowców funduszem powierniczym VEBA. Fiat ma 58,5 proc. akcji Chryslera, a VEBA - pozostałe 41,5 proc. Ten mariaż to efekt porozumienia uzgodnionego cztery lata temu przez Fiata z administracją prezydenta Baracka Obamy. Waszyngton zgodził się, by włoski koncern został nowym partnerem balansującego na krawędzi bankructwa Chryslera i wraz z rządem Kanady przyznał na ratowanie tej firmy 14,2 mld dol. kredytów.
Więcej Gazeta Wyborcza
Rzadko kiedy zdarzają się takie spory wokół oferty publicznej. W poniedziałek nocą polskiego czasu motoryzacyjny koncern Chrysler złożył w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) wniosek o przeprowadzenie oferty publicznej. Pozwoliłoby to mu wrócić na giełdę w Nowym Jorku, którą opuścił 15 lat temu, po fuzji z niemieckim Daimlerem.
Ale nie wiadomo, czy w ogóle dojdzie do oferty. Bo to część rozgrywki między włoskim Fiatem, który dziś jest największym udziałowcem Chryslera, i należącym do amerykańskich związkowców funduszem powierniczym VEBA. Fiat ma 58,5 proc. akcji Chryslera, a VEBA - pozostałe 41,5 proc. Ten mariaż to efekt porozumienia uzgodnionego cztery lata temu przez Fiata z administracją prezydenta Baracka Obamy. Waszyngton zgodził się, by włoski koncern został nowym partnerem balansującego na krawędzi bankructwa Chryslera i wraz z rządem Kanady przyznał na ratowanie tej firmy 14,2 mld dol. kredytów.
Więcej Gazeta Wyborcza