Dobre wyniki Renault i Dacii w Europie w pierwszym półroczu br., napędzane sukcesem modeli Clio, Captur, Duster faza 2 i Sandero, pozwoliły Grupie skompensować silne spowolnienie sprzedaży na jej najważniejszych rynkach wschodzących.
Na koniec czerwca sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Grupy Renault na świecie osiągnęła blisko 1,4 mln samochodów. Wzrost w stosunku do pierwszego półrocza 2013 r. wyniósł 4,7%.
Sprzedaż Grupy Renault w Europie wzrosła o 18%, a więc znacznie bardziej dynamicznie niż rynek, który odnotował wzrost 6,5%. Marka Renault osiągnęła 13-procentowy wzrost. Jednocześnie Dacia nadal jest marką odnotowującą największy wzrost (+ 0,5 pkt. udziału w rynku).
Poza Europą sprzedaż Grupy spadła o 9% pod wpływem kryzysów ekonomicznych lub finansowych, które dotknęły rynki wschodzące. Grupa z powodzeniem stawia czoła spowolnieniu, odnotowując nawet zwiększenie swojego udziału w rynku regionu Eurazji i Ameryki Łacińskiej, gdzie pierwsze półrocze przyniosło rekordowe wyniki w Brazylii (7% udziału w rynku).
- W pierwszym półroczu 2014 r. sprzedaż marki Renault w Europie wzrosła dzięki modelem Clio i Captur. Dacia odnotowała natomiast najsilniejszy wzrost wśród wszystkich marek w tym Regionie. Te doskonałe wyniki pozwoliły na skompensowanie spadku na najważniejszych rynkach wschodzących oraz na utrzymanie dynamiki wzrostu Grupy - podkreślił Jérôme Stoll, dyrektor ds. wyników i dyrektor handlowy Grupy.
Najważniejsze wydarzenia w I półroczu 2014 r.
W I półroczu 2014 r. sprzedaż Grupy Renault wzrosła o 4,7% do poziomu 1 365 418 samochodów, szybciej niż światowy rynek samochodowy, który odnotował wzrost o 3,8%.
EUROPA
Na rynku zwyżkującym o 6,5% Grupa sprzedała 776 236 samochodów (+18%) i zdobyła 10,2% udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych (+1 pkt).
Grupa zwiększyła swoją sprzedaż o 18% do poziomu 776 236 samochodów. Jej udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 10,2%, co daje wzrost o 1 pkt. Sprzedaż Grupy odnotowała znaczny wzrost na niemal wszystkich rynkach tego regionu. Najsilniejszy wzrost dotyczy Portugalii (+ 68%), Wielkiej Brytanii (+65%), Irlandii (+52%), Hiszpanii (+35%) i krajów skandynawskich (+37%).
Na koniec czerwca Clio nadal było najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku francuskim i trzecim w Europie.
Grupa cieszy się uznaniem na rynku miejskich crossoverów dzięki modelowi Captur, zajmującemu pierwszą pozycję w segmencie B w Europie i Duster - trzecie miejsce w segmencie C (oraz pierwsze we Francji).
Marka Renault umocniła się na 3 pozycji na europejskim rynku samochodów osobowych i dostawczych z udziałem 7,6% (+0,4 pkt). Jest liderem w segmencie B dzięki modelom Clio i Captur. Jeśli chodzi o rynek samochodów dostawczych, już od 17 lat marka zajmuje pozycję lidera z udziałem 14,3% (+0,2 pkt). Jej sprzedaż wzrosła o 11%.
Marka Dacia odnotowała największy wzrost wśród wszystkich marek samochodowych. Dzięki odnowieniu gamy oraz doskonałemu dostosowaniu oferty do trudnej sytuacji gospodarczej w Europie, osiągnęła wzrost o 0,5 pkt do poziomu 2,6% rynku samochodów osobowych i dostawczych.
We Francji, gdzie wzrost na rynku wyniósł 2,7%, Grupa sprzedała 313 682 samochody (+12,5%), zdobywając 27,3% rynku samochodów osobowych i dostawczych (+2,4 pkt.). Na koniec czerwca Nowe Clio było najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku francuskim. Captur, którego sprzedaż wyniosła 33 910 samochodów, potwierdził swój sukces - jest najlepiej sprzedającym się SUV-em we Francji. Scénic – lider na rynku kompaktowych vanów - dzielnie stawia czoła nowszym modelom konkurencji. Łącznie na koniec czerwca aż 5 modeli Grupy uplasowało się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów.
Dacia, z udziałem 5,3% w rynku samochodów osobowych i dostawczych (+1,1 pkt), zajmuje mocne 5 miejsce (4. - jeśli chodzi o sprzedaż dla klientów indywidualnych). Sprzedaż Sandero i Duster skoczyła odpowiednio o ponad 30% i 58% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013.
Na rynku samochodów dostawczych, gdzie Renault również jest liderem, Kangoo Express zajmuje pierwsze miejsce pod względem sprzedaży.
RYNKI POZAEUROPEJSKIE
W sytuacji spadku na najważniejszych rynkach wschodzących sprzedaż Grupy spadła o 9%, do poziomu 589 182 samochody. Stanowi to 43% łącznej sprzedaży (w porównaniu do 50% w pierwszym półroczu 2013 r.). Grupa ucierpiała na skutek spadku na rynkach: Algierii (31-procentowy spadek na całym rynku), Turcji (26-procentowy spadek na całym rynku), czy Argentyny (-24%), Rosji (-8%), Brazylii (-7%) oraz w Indiach (5-procentowy spadek na całym rynku).
Region Eurazji
W regionie Eurazji sprzedaż Renault odnotowała 7-procentowy spadek, niższy niż spadek na rynku (-9%).
W Rosji, trzecim co do wielkości rynku zbytu Grupy, Renault jest nadal drugą marką na rynku, za Ładą, ze stabilnym udziałem 7,4%. Czekamy na pełen efekt odnowienia modeli Logan i Sandero.
W związku z załamaniem się rynku ukraińskiego, Kazachstan (z 11-procentowym wzrostem na rynku samochodowym) stał się drugim co do wielkości rynkiem zbytu w regionie. Renault utrzymuje dynamiczny wzrost, dwukrotnie zwiększając sprzedaż dzięki modelowi Duster; udział Grupy w rynku skoczył o 2,6 pkt do 5,4%.
Region Azji i Pacyfiku
Sprzedaż Grupy zmniejszyła się o 12% (-2,8% bez uwzględnienia Iranu) do 110 903 samochodów, głównie ze względu na sytuację w Iranie i spadek na rynku indyjskim. Udział Grupy w rynku w tym regionie wykazuje lekki spadek do poziomu 0,5%.
W Korei Południowej Renault Samsung Motors zwiększyło sprzedaż o 40%, podczas gdy rynek samochodowy odnotował wzrost jedynie o 7%. Udział RSM w rynku wzrósł o 1,1% i wynosi 4,7% rynku. Obecnie jest to ponownie 4. marka w kraju. Głównym czynnikiem, który przyczynił się do odzyskania pozycji marki, był sukces nowego modelu QM3
Region Euromed-Afryki
W regionie Euromed-Afryki sprzedaż spadła o 15% na rynku zniżkującym o 11%.
Po latach silnych wzrostów rynek algierski wszedł w fazę recesji. Grupa Renault jest na nim nadal liderem - jej udział w rynku wzrósł o 3 punkty do poziomu 25,4%.
Pomimo spadku na rynku w Turcji o 26% Grupa utrzymuje dobrą pozycję, odnotowując wzrost udziału w rynku o 0,5 punktu do poziomu 17,6%. Najlepiej sprzedającym się modelem na tym rynku jest Fluence.
W Maroku Grupa utrzymała zdecydowanie wiodącą pozycję. Na koniec maja jej udział w rynku wyniósł 37%, a 6 modeli marki znalazło się w pierwszej dziesiątce rankingu sprzedaży.
Region Ameryki Środkowej i Południowej
Sprzedaż Grupy (205 390 samochodów) odnotowała 2-procentowy spadek, niższy niż spadek na rynku (9%).
W Brazylii, drugim co do wielkości rynku Grupy, sprzedaż wzrosła o 8% pomimo 7-procentowego spadku na rynku. Jej udział w rynku zwiększył się o 1 punkt do rekordowego poziomu 7% dzięki sprzedaży 110 146 samochodów.
W Argentynie pomimo recesji na rynku (-24%), Renault utrzymało swoje udziały (14,4%), jednocześnie kładąc nacisk na zyskowność sprzedaży.
Perspektywy handlowe na rok 2014
W drugim półroczu na najważniejszych rynkach Grupy utrzyma się tendencja z pierwszego półrocza. Przewidujemy 3-4% wzrostu w skali rocznej w Europie, przy czym wzrost na rynku francuskim powinien wynieść 1%. W tej sytuacji Renault potwierdza swoje wstępne założenia, jeśli chodzi o udziały w rynku europejskim i zwiększenie sprzedaży na świecie.
W tym celu Grupa chce się oprzeć na:
Na koniec czerwca sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Grupy Renault na świecie osiągnęła blisko 1,4 mln samochodów. Wzrost w stosunku do pierwszego półrocza 2013 r. wyniósł 4,7%.
Sprzedaż Grupy Renault w Europie wzrosła o 18%, a więc znacznie bardziej dynamicznie niż rynek, który odnotował wzrost 6,5%. Marka Renault osiągnęła 13-procentowy wzrost. Jednocześnie Dacia nadal jest marką odnotowującą największy wzrost (+ 0,5 pkt. udziału w rynku).
Poza Europą sprzedaż Grupy spadła o 9% pod wpływem kryzysów ekonomicznych lub finansowych, które dotknęły rynki wschodzące. Grupa z powodzeniem stawia czoła spowolnieniu, odnotowując nawet zwiększenie swojego udziału w rynku regionu Eurazji i Ameryki Łacińskiej, gdzie pierwsze półrocze przyniosło rekordowe wyniki w Brazylii (7% udziału w rynku).
- W pierwszym półroczu 2014 r. sprzedaż marki Renault w Europie wzrosła dzięki modelem Clio i Captur. Dacia odnotowała natomiast najsilniejszy wzrost wśród wszystkich marek w tym Regionie. Te doskonałe wyniki pozwoliły na skompensowanie spadku na najważniejszych rynkach wschodzących oraz na utrzymanie dynamiki wzrostu Grupy - podkreślił Jérôme Stoll, dyrektor ds. wyników i dyrektor handlowy Grupy.
Najważniejsze wydarzenia w I półroczu 2014 r.
W I półroczu 2014 r. sprzedaż Grupy Renault wzrosła o 4,7% do poziomu 1 365 418 samochodów, szybciej niż światowy rynek samochodowy, który odnotował wzrost o 3,8%.
EUROPA
Na rynku zwyżkującym o 6,5% Grupa sprzedała 776 236 samochodów (+18%) i zdobyła 10,2% udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych (+1 pkt).
Grupa zwiększyła swoją sprzedaż o 18% do poziomu 776 236 samochodów. Jej udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 10,2%, co daje wzrost o 1 pkt. Sprzedaż Grupy odnotowała znaczny wzrost na niemal wszystkich rynkach tego regionu. Najsilniejszy wzrost dotyczy Portugalii (+ 68%), Wielkiej Brytanii (+65%), Irlandii (+52%), Hiszpanii (+35%) i krajów skandynawskich (+37%).
Na koniec czerwca Clio nadal było najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku francuskim i trzecim w Europie.
Grupa cieszy się uznaniem na rynku miejskich crossoverów dzięki modelowi Captur, zajmującemu pierwszą pozycję w segmencie B w Europie i Duster - trzecie miejsce w segmencie C (oraz pierwsze we Francji).
Marka Renault umocniła się na 3 pozycji na europejskim rynku samochodów osobowych i dostawczych z udziałem 7,6% (+0,4 pkt). Jest liderem w segmencie B dzięki modelom Clio i Captur. Jeśli chodzi o rynek samochodów dostawczych, już od 17 lat marka zajmuje pozycję lidera z udziałem 14,3% (+0,2 pkt). Jej sprzedaż wzrosła o 11%.
Marka Dacia odnotowała największy wzrost wśród wszystkich marek samochodowych. Dzięki odnowieniu gamy oraz doskonałemu dostosowaniu oferty do trudnej sytuacji gospodarczej w Europie, osiągnęła wzrost o 0,5 pkt do poziomu 2,6% rynku samochodów osobowych i dostawczych.
We Francji, gdzie wzrost na rynku wyniósł 2,7%, Grupa sprzedała 313 682 samochody (+12,5%), zdobywając 27,3% rynku samochodów osobowych i dostawczych (+2,4 pkt.). Na koniec czerwca Nowe Clio było najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku francuskim. Captur, którego sprzedaż wyniosła 33 910 samochodów, potwierdził swój sukces - jest najlepiej sprzedającym się SUV-em we Francji. Scénic – lider na rynku kompaktowych vanów - dzielnie stawia czoła nowszym modelom konkurencji. Łącznie na koniec czerwca aż 5 modeli Grupy uplasowało się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów.
Dacia, z udziałem 5,3% w rynku samochodów osobowych i dostawczych (+1,1 pkt), zajmuje mocne 5 miejsce (4. - jeśli chodzi o sprzedaż dla klientów indywidualnych). Sprzedaż Sandero i Duster skoczyła odpowiednio o ponad 30% i 58% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013.
Na rynku samochodów dostawczych, gdzie Renault również jest liderem, Kangoo Express zajmuje pierwsze miejsce pod względem sprzedaży.
RYNKI POZAEUROPEJSKIE
W sytuacji spadku na najważniejszych rynkach wschodzących sprzedaż Grupy spadła o 9%, do poziomu 589 182 samochody. Stanowi to 43% łącznej sprzedaży (w porównaniu do 50% w pierwszym półroczu 2013 r.). Grupa ucierpiała na skutek spadku na rynkach: Algierii (31-procentowy spadek na całym rynku), Turcji (26-procentowy spadek na całym rynku), czy Argentyny (-24%), Rosji (-8%), Brazylii (-7%) oraz w Indiach (5-procentowy spadek na całym rynku).
Region Eurazji
W regionie Eurazji sprzedaż Renault odnotowała 7-procentowy spadek, niższy niż spadek na rynku (-9%).
W Rosji, trzecim co do wielkości rynku zbytu Grupy, Renault jest nadal drugą marką na rynku, za Ładą, ze stabilnym udziałem 7,4%. Czekamy na pełen efekt odnowienia modeli Logan i Sandero.
W związku z załamaniem się rynku ukraińskiego, Kazachstan (z 11-procentowym wzrostem na rynku samochodowym) stał się drugim co do wielkości rynkiem zbytu w regionie. Renault utrzymuje dynamiczny wzrost, dwukrotnie zwiększając sprzedaż dzięki modelowi Duster; udział Grupy w rynku skoczył o 2,6 pkt do 5,4%.
Region Azji i Pacyfiku
Sprzedaż Grupy zmniejszyła się o 12% (-2,8% bez uwzględnienia Iranu) do 110 903 samochodów, głównie ze względu na sytuację w Iranie i spadek na rynku indyjskim. Udział Grupy w rynku w tym regionie wykazuje lekki spadek do poziomu 0,5%.
W Korei Południowej Renault Samsung Motors zwiększyło sprzedaż o 40%, podczas gdy rynek samochodowy odnotował wzrost jedynie o 7%. Udział RSM w rynku wzrósł o 1,1% i wynosi 4,7% rynku. Obecnie jest to ponownie 4. marka w kraju. Głównym czynnikiem, który przyczynił się do odzyskania pozycji marki, był sukces nowego modelu QM3
Region Euromed-Afryki
W regionie Euromed-Afryki sprzedaż spadła o 15% na rynku zniżkującym o 11%.
Po latach silnych wzrostów rynek algierski wszedł w fazę recesji. Grupa Renault jest na nim nadal liderem - jej udział w rynku wzrósł o 3 punkty do poziomu 25,4%.
Pomimo spadku na rynku w Turcji o 26% Grupa utrzymuje dobrą pozycję, odnotowując wzrost udziału w rynku o 0,5 punktu do poziomu 17,6%. Najlepiej sprzedającym się modelem na tym rynku jest Fluence.
W Maroku Grupa utrzymała zdecydowanie wiodącą pozycję. Na koniec maja jej udział w rynku wyniósł 37%, a 6 modeli marki znalazło się w pierwszej dziesiątce rankingu sprzedaży.
Region Ameryki Środkowej i Południowej
Sprzedaż Grupy (205 390 samochodów) odnotowała 2-procentowy spadek, niższy niż spadek na rynku (9%).
W Brazylii, drugim co do wielkości rynku Grupy, sprzedaż wzrosła o 8% pomimo 7-procentowego spadku na rynku. Jej udział w rynku zwiększył się o 1 punkt do rekordowego poziomu 7% dzięki sprzedaży 110 146 samochodów.
W Argentynie pomimo recesji na rynku (-24%), Renault utrzymało swoje udziały (14,4%), jednocześnie kładąc nacisk na zyskowność sprzedaży.
Perspektywy handlowe na rok 2014
W drugim półroczu na najważniejszych rynkach Grupy utrzyma się tendencja z pierwszego półrocza. Przewidujemy 3-4% wzrostu w skali rocznej w Europie, przy czym wzrost na rynku francuskim powinien wynieść 1%. W tej sytuacji Renault potwierdza swoje wstępne założenia, jeśli chodzi o udziały w rynku europejskim i zwiększenie sprzedaży na świecie.
W tym celu Grupa chce się oprzeć na:
- uznanym sukcesie swoich nowych produktów Clio, Captur, Sandero i Duster faza 2,
- wprowadzeniu do sprzedaży Nowego Twingo i Nowego Trafica,
- wprowadzeniu do sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich Nowego Logana i Nowego Sandero.