Sandvik
Manutan
Stokvis Tapes
VIA
Aalberts
Gotec
W połowie marca firma S&P Global Mobility dokonała aktualizacji prognozy produkcji lekkich pojazdów w 2022 roku. Prognozę obniżono o 2,6 mln sztuk do 81,6 mln pojazdów.

Prawie 1 mln pojazdów może zostać utracona z powodu inwazji rosyjskiej i utraty rynków motoryzacyjnych w Rosji i na Ukrainie. Pozostałe 1,6 mln potencjalnie niewyprodukowanych pojazdów związanych jest:
1) pogłębiającymi się problemami w dostawach półprzewodników oraz
2) z zerwanym łańcuchem dostaw wiązek elektrycznych i innych komponentów pochodzących z Ukrainy.

Problemy w dostawach półprzewodników pogłębiają się z dwóch powodów. Po pierwsze, na sytuację wpływają dostawy gazu neonowego. Ukraina kontroluje około połowę dostaw neonu o wysokiej czystości, wykorzystywanego do produkcji półprzewodników (neon jest używany w laserach wytrawiających wzory na chipach). S&P Global Mobility sugeruje, że bezpośrednie ryzyko jest jednak niskie ponieważ producenci półprzewodników posiadają wystarczające zapasy gazu, ale prognozowanie w dłuższej perspektywie czasowej jest trudne. Drugim wyzwaniem jest dostępność palladu, używanego m.in. do powlekania półprzewodników. Dodatkowo na sytuację negatywnie wpływa najwyższa od dwóch lat liczba zachorowań na koronawirusa w Chinach, która powoduje wprowadzanie kwarantanny i zamykanie zakładów w takich centrach produkcyjnych jak Shenzhen i Changchun.

Według S&P Global Mobility wiązki elektryczne wytwarzane, przed rosyjską inwazją, na Ukrainie były prawdopodobnie przeznaczone do około 0,5 do 1 miliona pojazdów. Relokacje produkcji tego typu komponentu motoryzacyjnego zajmuje od 3 do 10 miesięcy. Prawie połowa (45 proc.) wiązek elektrycznych produkowanych na Ukrainie była eksportowana do Niemiec i Polski. Przerwanie łańcucha dostaw najbardziej narażony w największym stopniu działalność Grupy VW a następnie BMW.

Wspomniany już wcześniej pallad może stać się wyzwaniem z jeszcze jednego powodu. Rosja odpowiada za 40 proc. światowego wydobywanego palladu. Około dwóch trzecich palladu wykorzystywana jest w pojazdach, gdzie jest on aktywnym pierwiastkiem w katalizatorach samochodowych. Gdyby dostawy palladu zostały nagle przerwane (z powodu embarga lub wstrzymania dostaw przez samą Rosję), produkcja wszystkich pojazdów korzystających z tego pierwiastka (w tym hybryd) mogłaby potencjalnie zostać wstrzymana. Alternatywą jest platyna ale jest ona również droga i także w dużej mierze jest wydobywany w Rosji.
0
Udostępniono
baza dostawcow

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

AGTOS Polska Sp. z o.o.
KAISER+KRAFT Sp. z o.o.
Fromm Poland Sp. z o.o.
YETICO S.A.
DAM-ROB Sp. z o.o. Sp. K.
Plastoplan Polska Sp. z o.o.