Od lat wyznacza ona kierunki rozwoju Forda na całym świecie. To właśnie m.in. minimalizowanie wpływu działalności na środowisko stanęło u podstaw globalnej strategii producenta dotyczącej elektryfikacji. Ford zadeklarował również osiągnięcie na poziomie globalnym całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich oferowanych pojazdach, zakładach oraz u swoich dostawców nie później niż do roku 2050.
Ford współpracuje z RouteZero – globalną koalicją dążącą do całkowitego przejścia na pojazdy elektryczne na całym świecie do 2040 r., a na wiodących rynkach nie później niż do 2035 r. Wpisuje się to we wcześniejsze zobowiązania producenta w ramach planu prezydenta USA Joe Bidena, aby zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych w Stanach Zjednoczonych o 50-52% do 2030 r., a także by zapewnić, że minimum 50% globalnej sprzedaży Forda stanowić będą pojazdy elektryczne. Firma dołączyła również do Wyzwania dla Lepszego Klimatu Departamentu Energii USA (U.S. Department of Energy’s Better Climate Challenge), aby w tym samym okresie zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych z obiektów produkcyjnych o co najmniej połowę. W listopadzie 2021 r. podczas Szczytu Klimatycznego ONZ – COP26., Ford dołączył do ponad 50 firm, miast i regionów, które zobowiązały się do przyspieszenia przejścia na pojazdy bez emisyjne, zgodnie z założeniami Porozumienia Paryskiego.
– Współczesne pokolenie jest pierwszym, które odczuwa skutki zmian klimatycznych i ostatnim, które może coś z tym zrobić. Ford jest liderem w zakresie rewolucji elektrycznej i opowiada się za wprowadzeniem wyższych standardów w zakresie ochrony ludzi i środowiska w ramach rozwoju środków transportu o zerowej emisji. Zawsze byliśmy liderem zrównoważonego rozwoju i kontynuujemy nasze wysiłki, aby pozostawić przyszłym pokoleniom czystszą planetę – powiedział Bob Holycross, wiceprezes i dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, środowiska i bezpieczeństwa Ford Motor Company.
- Producent zobowiązał się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2 w całej gamie oferowanych pojazdów, fabrykach i u swoich dostawców maksymalnie do 2050 r.
- Ford oferuje pełną gamę wydajnych silników z hybrydami plug-in i „tradycyjnymi” hybrydami, które skutecznie wypełniają lukę między samochodami spalinowymi, a całkowicie elektrycznymi.
- Dzięki zastosowanym innowacyjnym rozwiązaniom ślad węglowy wytwarzany przez Forda zmniejszył się o 35 % od roku 2017.
- Firma z dumą spełnia wszystkie globalne kryteria norm emisji spalin w miarę ich wprowadzania.
Elektryfikacja przyszłością odpowiedzialnej branży
Producent pracuje nad zminimalizowaniem negatywnego wpływu na klimat zgodnie z Ramową Konwencją Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (Porozumienie Paryskie). Aby osiągnąć swój cel w zakresie neutralności pod względem przekazywania dwutlenku węgla do atmosfery, Ford koncentruje się na trzech obszarach, które odpowiadają za około 95% emisji CO2. Mowa o produkowanych przez firmę samochodach, globalnej działalności i łańcuchu dostaw. Już dziś, dzięki poprawionej efektywności energetycznej, oszczędnościach w zakładach i procesach produkcyjnych ślad węglowy wytwarzany przez producenta zmniejszył się o 35% od 2017 roku. Obecny cel produkcyjny zakłada natomiast redukcję emisji o 18% do roku 2023.
Biorąc pod uwagę stopień zaawansowania globalnego kryzysu klimatycznego, Ford koncentruje się przede wszystkim na elektryfikacji floty, stawiając na pierwszym miejscu całkowicie elektryczne wersje swoich najbardziej kultowych modeli. Mowa o Mustangu Mach-E, F-150 Lightning i dostawczym vanie E-Transit.
– Cieszymy się, że ponad 75% klientów, którzy zarezerwowali elektrycznego F-150 Lightning to nowi fani marki Ford. Rozumiemy jednak, że nie wszyscy kierowcy są gotowi przesiąść się do pojazdów elektrycznych już teraz. Dlatego oferujemy pełną gamę wydajnych silników z hybrydami plug-in i „tradycyjnymi” hybrydami, które skutecznie wypełniają lukę między samochodami spalinowymi, a całkowicie elektrycznymi. Zapewnienie naszym klientom wydajnych, niskoemisyjnych alternatyw podczas przechodzenia na neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla ma kluczowe znaczenie i pozwala nam badać i rozwijać alternatywne układy napędowe i opcje paliwowe dla naszych przyszłych pojazdów - komentuje Bob Holycross.
W przypadku będących wciąż w ofercie samochodów napędzanych silnikami spalinowymi, które emitują węglowodory, tlenek węgla, tlenki azotu i cząstki stałe, a tym samym mogą zmieniać jakość powietrza, Ford z dumą spełnia wszystkie globalne kryteria norm emisji spalin w miarę ich wprowadzania.
Zrównoważony ekosystem
Zapewnienie odnawialnych i niezawodnych dostaw energii do fabryk oraz maksymalizacja wydajności energetycznej w całym procesie produkcyjnym to kluczowe aspekty odpowiedzialności środowiskowej Forda. Już dziś firma wprowadza najlepsze energooszczędne praktyki w swoich nowych inwestycjach.
Strategiczne znaczenie dla długoterminowej wizji przestawienia Ameryki na pojazdy elektryczne i wprowadzenia bardziej zrównoważonej, neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla produkcji miało dla Forda utworzenie nowego zakładu BlueOval City w Tennessee.
Fabryka ma na celu osiągnięcie neutralności przekazywania CO2, całkowitą eliminację dostarczania odpadów na wysypiska, a po pełnym uruchomieniu używanie słodkiej wody wyłącznie do spożycia przez ludzi.
Ford planuje także kupować mieszankę energii wiatrowej, słonecznej, jądrowej, geotermalnej, biomasy oraz magazynowanej energii i wody tak, by zastąpić proces produkcyjny oparty na paliwach kopalnych. Cele producenta zakładają, że wszystkie zakłady produkcyjne w Ohio, Nowym Jorku i Meksyku będą zaopatrywane w 100% bezemisyjną energię elektryczną do końca 2022 roku. Dodatkowo Ford planuje, że do 2025 r. wszystkie zakłady produkcyjne i duże obiekty handlowe w Michigan będą w 100% zaopatrywane w energię elektryczną bez emisji dwutlenku węgla.
Co ciekawe, również w Michigan, DTE Energy, największy stanowy producent energii odnawialnej, zlecił właśnie budowę nowej instalacji fotowoltaicznej na dachu parkingu w Centrum Badań i Inżynierii Forda w Dearborn. Zestaw 2 159 paneli zawiera zintegrowany system przechowywania energii i będzie używany do zasilania nowo zainstalowanych ładowarek pojazdów elektrycznych. Panel słoneczny może generować aż 1,127 miliona kWh czystej energii, unikając emisji 880 ton CO2, co przynosi korzyści środowiskowe równe emisji dwutlenku węgla sekwestrowanej przez prawie 400 hektarów lasów w USA w ciągu jednego roku.
Modernizacja fabryk
Mając na uwadze wszystkie aspekty swojej działalności Ford modyfikuje zakłady produkcyjne z myślą o ich efektywności energetycznej m.in. w RPA, Tajlandii oraz Europie. Już teraz Dunton i Daventry w Wielkiej Brytanii, Krajowa w Rumunii oraz wszystkie zakłady w Kolonii w Niemczech wykorzystują do zasilania energię elektryczną wolną od emisji dwutlenku węgla. Natomiast zakład produkcyjny Forda Joint Venture Jiangling Automobile planuje obecnie instalację paneli słonecznych, które mają wygenerować 60 milionów kWh energii słonecznej i zmniejszą emisję dwutlenku węgla o ponad 50 000 ton rocznie. Jiangling dołączy tym samym do Changan Ford Hangzhou, która w 2020 r, dzięki zamontowanym rok wcześniej panelom zanotowała roczną dostawę energii na poziomie 13 mln kWh, co stanowiło 25% całkowitego zużycia energii w tej fabryce i ograniczenie emisji CO2 o prawie 10 000 ton. W kierunku samowystarczalności energetycznej i neutralności emisyjnej zmierza także zakład Silverton w Południowej Afryce. W Argentynie natomiast, fabryka Pacheco osiągnęła w zeszłym roku ponad 40% zużycia odnawialnej energii elektrycznej i co ciekawe, sadzi także własny las, (składający się ze 120 lokalnych gatunków drzew) którego zadaniem będzie absorbcja dwutlenku węgla z atmosfery.
- Jedną z fundamentalnych wartości naszej firmy jest to, że wciąż jesteśmy liderem w zmniejszaniu negatywnego wpływu funkcjonowania naszych zakładów na środowisko. Dążymy do długoterminowego zrównoważonego rozwoju i realizacji inicjatyw środowiskowych, które są dobre dla ludzi, dla planety i dla Forda - powiedział Andrea Cavallaro, dyrektor operacyjny Ford Motor Company, grupa rynków międzynarodowych i Ameryka Południowa.