LANXESS osiągnął rekordowe wyniki za III kwartał 2011 roku, co zawdzięcza utrzymującemu się silnemu popytowi, zwłaszcza na syntetyczne gumy i wysokotechnologiczne plastiki.
Firma potwierdza swoją prognozę dla całego roku, według której zysk EBITDA bez zysków i strat nadzwyczajnych ma wzrosnąć o około 20% rok do roku i po raz pierwszy w historii firmy przekroczyć granicę 1 mld EUR.
W uznaniu tego historycznego osiągnięcia, Zarząd LANXESS zdecydował o podnie¬sieniu rocznego funduszu premii za wyniki roczne o dodatkowe 20 mln EUR do kwoty 100 mln EUR, z przeznaczeniem dla wszystkich pracowników firmy na świecie, którzy kwalifikują się do takich premii.
“Jestem szczęśliwy nie tylko dlatego, że nasz zespół pobił kolejny rekord kwartalny, lecz również z powodu przekroczenia kwoty zysków za cały rok 2010 już po dziewięciu miesiącach roku 2011,” powiedział Axel C. Heitmann, Prezes Zarządu LANXESS AG. “Nasze skupienie na innowacyjnych produktach wysokich technologii, tworzonych z myślą o czterech globalnych megatrendach, zwłaszcza mobilności, znowu okazało się słuszną decyzją.”
Sprzedaż wzrosła o 26% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku do kwoty 2,3 mld EUR. LANXESS podniósł ceny we wszystkich segmentach rynkowych, by w pełni zamortyzować wzrost kosztów surowców. Wolumeny były stabilne zaś trendy walutowe negatywne w związku ze słabym dolarem amerykańskim. Wystąpiły pozytywne efekty portfelowe związane z niedawnymi przejęciami, przede wszystkim przejęciem oddziału produkującego gumę EPDM Keltan.
Zysk EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych wyniósł w trzecim kwartale 311 mln euro, tym samym wzrósł o 27% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wynik ten uwzględnia już obniżenie wyceny zapasów o około 20 mln EUR w segmencie wysokowydajnych polimerów. Marża EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych wzrosła w trzecim kwartale do 13,3 %, w porównaniu z 13,2% rok wcześniej, zaś zysk netto wzrósł o 31% rok do roku do 154 mln EUR.
Dług netto pod koniec trzeciego kwartału praktycznie nie uległ zmianie w stosunku do drugiego kwartału i wynosił około 1,4 mld EUR. Przepływy pieniężne (cash flow) z działalności operacyjnej obniżyły się o 21% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosły w trzecim kwartale 163 mln EUR, co miało związek z wyższym kapitałem pracującym.
Wyniki według regionów
Region EMEA (Europa z wyłączeniem Niemiec; Bliski Wschód; Afryka) w trzecim kwar¬tale był nadal największym regionem sprzedaży, odpowiadającym za 28% całej sprzedaży Grupy. Sprzedaż wzrosła o 30% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosła 656 mln EUR.
Region Azji-Pacyfiku poprawił wyniki sprzedaży o 27% w stosunku do III kwartału ubiegłego roku. Sprzedaż w trzecim kwartale wyniosła 519 mln EUR, co odpowiada 22% całej sprzedaży Grupy. Największą sprzedaż zanotowano w Chinach, Indiach i Korei Południowej.
Sprzedaż w Niemczech wzrosła o 20% w stosunku do analogicznego kwartału roku ubiegłego i wyniosła w trzecim kwartale 407 mln EUR, co stanowiło 18% sprzedaży całej Grupy. Działalność firmy w obszarze gumy szczególnie skorzystała na silnym popycie na opony zimowe.
Sprzedaż w Ameryce Płn. w trzecim kwartale wzrosła o 23% w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku i wyniosła 401 mln EUR, co odpowiadało 17% sprzedaży Grupy w trzecim kwartale.
Region Ameryki Łacińskiej odnotował wzrost sprzedaży o 30% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Sprzedaż w Ameryce Łacińskiej wyniosła 353 mln EUR, co stanowi 15% sprzedaży Grupy. Znów największym motorem sprzedaży w regionie była Brazylia.
Sprzedaż w pięciu krajach BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, RPA) wzrosła o 35% w stosunku do III kw. ubiegłego roku i wyniosła 588 mln EUR. Te kluczowe rynki odpowiadają obecnie za 25% sprzedaży Grupy.
Wyniki według segmentów
Sprzedaż w segmencie Wysokowydajnych Polimerów (Performance Polymers) wzrosła o 48% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego do 1,4 mld EUR. Ceny podniesiono o 36% rok do roku, w celu zrównoważenia wyższych kosztów zakupu surowców. Należy również dodać, że duży udział we wzroście sprzedaży miał przejęty niedawno oddział produkujący gumę EPDM Keltan. Zysk EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych wzrósł w trzecim kwartale o 60% do 213 mln EUR.
Działania LANXESS w obszarze gumy syntetycznej i wysokotechnologicznych plastików obsługują głównie branże oponiarską i motoryzacyjną, które wciąż korzystają na obserwowanym megatrendzie mobilności – zwłaszcza w krajach BRICS. Produkty LANXESS nie tylko pomagają podnosić standardy bezpieczeństwa dla opon i samochodów, lecz również przyczyniają się do mniejszego zużycia paliwa i ochrony środowiska.
Sprzedaż w segmencie Zaawansowanych Półproduktów (Advanced Intermediates) wzrosła w trzecim kwartale o cztery procent w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku i wyniosła 371 mln EUR. Wzrost ten wynikał głównie ze wzrostu cen kompensującego wyższy koszt nabycia surowców. Zysk EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych wzrósł o trzy procent w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku i wyniósł 68 mln EUR. Obie nasze jednostki biznesowe w tym segmencie, Zaawansowane Produkty Przemysłowe oraz Saltigo, korzystały na rosnącym silnym popycie ze strony sektora agrochemicznego. Odnotowano słabszy popyt ze strony rynków konsumpcyjnych budownictwa, farb i lakierów oraz farmaceutyków.
Sprzedaż w segmencie Wysokowydajnych Chemikaliów (Performance Chemicals) wzrosła o dwa procent w stosunku do zeszłorocznego trzeciego kwartału i wyniosła 523 mln EUR. Wszystkim jednostkom biznesowym udało się zamortyzować wyższe koszty surowców. Odnotowano również pozytywny wkład w sprzedaż ze strony przejętej niedawno Grupy Darmex w Ameryce Łacińskiej oraz oddziału ochrony materiałów firmy Syngenta. Niższe wolumeny sprzedaży oraz negatywne efekty kursowe przyczyniły się do obniżenia zysku EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych o 10% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, który wyniósł w trzecim kwartale 75 mln EUR. Osłabienie popytu widoczne było w branżach budowlanej oraz elektrycznej i elektronicznej.
Prognoza
“Potwierdzamy naszą prognozę wzrostu zysku EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych o około 20% dla całego bieżącego roku, dzięki czemu po raz pierwszy w historii firmy przekroczymy granicę jednego biliona euro,” poinformował Heitmann.
LANXESS spodziewa się w odniesieniu do czwartego kwartału typowych wahań sezonowych połączonych z utrzymującą się wyprzedażą zapasów przez klientów. Oczekuje się, że ceny surowców nadal będą na obserwowanym od września trendzie spadkowym; dotyczy to zwłaszcza butadienu – kluczowego dla firmy surowca. Powinno to doprowadzić do dalszego obniżenia wyceny zapasów o około 35 mln w czwartym kwartale, co zostało uwzględnione w prognozie.
Kursy walut obcych nadal będą się wahać, podczas, gdy wysoki poziom zadłużenia państw europejskich i USA przynosić będzie wzrost niepewności wśród konsumentów.
Pomimo dominujących warunków makroekonomicznych, LANXESS wciąż spodziewa się solidnego wzrostu w krajach BRICS. Firma dowiodła również w przeszłości, że jest w stanie reagować szybko i skutecznie na wszelkiego rodzaju wyzwania, dzięki swej doskonałej organizacji strategicznej.
Heitmann dodał, że LANXESS będzie się w przyszłości trzymał swojej strategii wzrostu, której elementem jest osiągnięcie zysku EBITDA (bez zysków/strat nadzwyczajnych) na poziomie 1,4 mld euro w roku 2015. By zrealizować ten cel, firma konsekwentnie inwestuje w nowe i istniejące zakłady, co pozwoli jej zaspokoić rosnący popyt. LANXESS spodziewa się, że w 2011 r. dokona inwestycji na kwotę 600 mln EUR, co odpowiada górnej granicy indykatywnego planu określonego na 550-600 mln.
LANXESS jest wiodącą specjalistyczną firmą z branży chemicznej ze sprzedażą na poziomie 7,1 mld EUR (w 2010 r.), zatrudniającą obecnie około 16 100 pracowników w 30 krajach. Firma posiada aktualnie 47 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Podstawowym obszarem działalności LANXESS jest opracowywanie, produkcja i sprzedaż plastików, gumy, półproduktów i chemikaliów do zastosowań specjalistycznych. LANXESS wchodzi do wiodących indeksów spółek zorientowanych na zrównoważony rozwój Dow Jones Sustainability Index (DJSI) World oraz FTSE4Good.
Firma potwierdza swoją prognozę dla całego roku, według której zysk EBITDA bez zysków i strat nadzwyczajnych ma wzrosnąć o około 20% rok do roku i po raz pierwszy w historii firmy przekroczyć granicę 1 mld EUR.
W uznaniu tego historycznego osiągnięcia, Zarząd LANXESS zdecydował o podnie¬sieniu rocznego funduszu premii za wyniki roczne o dodatkowe 20 mln EUR do kwoty 100 mln EUR, z przeznaczeniem dla wszystkich pracowników firmy na świecie, którzy kwalifikują się do takich premii.
“Jestem szczęśliwy nie tylko dlatego, że nasz zespół pobił kolejny rekord kwartalny, lecz również z powodu przekroczenia kwoty zysków za cały rok 2010 już po dziewięciu miesiącach roku 2011,” powiedział Axel C. Heitmann, Prezes Zarządu LANXESS AG. “Nasze skupienie na innowacyjnych produktach wysokich technologii, tworzonych z myślą o czterech globalnych megatrendach, zwłaszcza mobilności, znowu okazało się słuszną decyzją.”
Sprzedaż wzrosła o 26% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku do kwoty 2,3 mld EUR. LANXESS podniósł ceny we wszystkich segmentach rynkowych, by w pełni zamortyzować wzrost kosztów surowców. Wolumeny były stabilne zaś trendy walutowe negatywne w związku ze słabym dolarem amerykańskim. Wystąpiły pozytywne efekty portfelowe związane z niedawnymi przejęciami, przede wszystkim przejęciem oddziału produkującego gumę EPDM Keltan.
Zysk EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych wyniósł w trzecim kwartale 311 mln euro, tym samym wzrósł o 27% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wynik ten uwzględnia już obniżenie wyceny zapasów o około 20 mln EUR w segmencie wysokowydajnych polimerów. Marża EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych wzrosła w trzecim kwartale do 13,3 %, w porównaniu z 13,2% rok wcześniej, zaś zysk netto wzrósł o 31% rok do roku do 154 mln EUR.
Dług netto pod koniec trzeciego kwartału praktycznie nie uległ zmianie w stosunku do drugiego kwartału i wynosił około 1,4 mld EUR. Przepływy pieniężne (cash flow) z działalności operacyjnej obniżyły się o 21% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosły w trzecim kwartale 163 mln EUR, co miało związek z wyższym kapitałem pracującym.
Wyniki według regionów
Region EMEA (Europa z wyłączeniem Niemiec; Bliski Wschód; Afryka) w trzecim kwar¬tale był nadal największym regionem sprzedaży, odpowiadającym za 28% całej sprzedaży Grupy. Sprzedaż wzrosła o 30% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosła 656 mln EUR.
Region Azji-Pacyfiku poprawił wyniki sprzedaży o 27% w stosunku do III kwartału ubiegłego roku. Sprzedaż w trzecim kwartale wyniosła 519 mln EUR, co odpowiada 22% całej sprzedaży Grupy. Największą sprzedaż zanotowano w Chinach, Indiach i Korei Południowej.
Sprzedaż w Niemczech wzrosła o 20% w stosunku do analogicznego kwartału roku ubiegłego i wyniosła w trzecim kwartale 407 mln EUR, co stanowiło 18% sprzedaży całej Grupy. Działalność firmy w obszarze gumy szczególnie skorzystała na silnym popycie na opony zimowe.
Sprzedaż w Ameryce Płn. w trzecim kwartale wzrosła o 23% w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku i wyniosła 401 mln EUR, co odpowiadało 17% sprzedaży Grupy w trzecim kwartale.
Region Ameryki Łacińskiej odnotował wzrost sprzedaży o 30% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Sprzedaż w Ameryce Łacińskiej wyniosła 353 mln EUR, co stanowi 15% sprzedaży Grupy. Znów największym motorem sprzedaży w regionie była Brazylia.
Sprzedaż w pięciu krajach BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, RPA) wzrosła o 35% w stosunku do III kw. ubiegłego roku i wyniosła 588 mln EUR. Te kluczowe rynki odpowiadają obecnie za 25% sprzedaży Grupy.
Wyniki według segmentów
Sprzedaż w segmencie Wysokowydajnych Polimerów (Performance Polymers) wzrosła o 48% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego do 1,4 mld EUR. Ceny podniesiono o 36% rok do roku, w celu zrównoważenia wyższych kosztów zakupu surowców. Należy również dodać, że duży udział we wzroście sprzedaży miał przejęty niedawno oddział produkujący gumę EPDM Keltan. Zysk EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych wzrósł w trzecim kwartale o 60% do 213 mln EUR.
Działania LANXESS w obszarze gumy syntetycznej i wysokotechnologicznych plastików obsługują głównie branże oponiarską i motoryzacyjną, które wciąż korzystają na obserwowanym megatrendzie mobilności – zwłaszcza w krajach BRICS. Produkty LANXESS nie tylko pomagają podnosić standardy bezpieczeństwa dla opon i samochodów, lecz również przyczyniają się do mniejszego zużycia paliwa i ochrony środowiska.
Sprzedaż w segmencie Zaawansowanych Półproduktów (Advanced Intermediates) wzrosła w trzecim kwartale o cztery procent w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku i wyniosła 371 mln EUR. Wzrost ten wynikał głównie ze wzrostu cen kompensującego wyższy koszt nabycia surowców. Zysk EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych wzrósł o trzy procent w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku i wyniósł 68 mln EUR. Obie nasze jednostki biznesowe w tym segmencie, Zaawansowane Produkty Przemysłowe oraz Saltigo, korzystały na rosnącym silnym popycie ze strony sektora agrochemicznego. Odnotowano słabszy popyt ze strony rynków konsumpcyjnych budownictwa, farb i lakierów oraz farmaceutyków.
Sprzedaż w segmencie Wysokowydajnych Chemikaliów (Performance Chemicals) wzrosła o dwa procent w stosunku do zeszłorocznego trzeciego kwartału i wyniosła 523 mln EUR. Wszystkim jednostkom biznesowym udało się zamortyzować wyższe koszty surowców. Odnotowano również pozytywny wkład w sprzedaż ze strony przejętej niedawno Grupy Darmex w Ameryce Łacińskiej oraz oddziału ochrony materiałów firmy Syngenta. Niższe wolumeny sprzedaży oraz negatywne efekty kursowe przyczyniły się do obniżenia zysku EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych o 10% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, który wyniósł w trzecim kwartale 75 mln EUR. Osłabienie popytu widoczne było w branżach budowlanej oraz elektrycznej i elektronicznej.
Prognoza
“Potwierdzamy naszą prognozę wzrostu zysku EBITDA bez zysków/strat nadzwyczajnych o około 20% dla całego bieżącego roku, dzięki czemu po raz pierwszy w historii firmy przekroczymy granicę jednego biliona euro,” poinformował Heitmann.
LANXESS spodziewa się w odniesieniu do czwartego kwartału typowych wahań sezonowych połączonych z utrzymującą się wyprzedażą zapasów przez klientów. Oczekuje się, że ceny surowców nadal będą na obserwowanym od września trendzie spadkowym; dotyczy to zwłaszcza butadienu – kluczowego dla firmy surowca. Powinno to doprowadzić do dalszego obniżenia wyceny zapasów o około 35 mln w czwartym kwartale, co zostało uwzględnione w prognozie.
Kursy walut obcych nadal będą się wahać, podczas, gdy wysoki poziom zadłużenia państw europejskich i USA przynosić będzie wzrost niepewności wśród konsumentów.
Pomimo dominujących warunków makroekonomicznych, LANXESS wciąż spodziewa się solidnego wzrostu w krajach BRICS. Firma dowiodła również w przeszłości, że jest w stanie reagować szybko i skutecznie na wszelkiego rodzaju wyzwania, dzięki swej doskonałej organizacji strategicznej.
Heitmann dodał, że LANXESS będzie się w przyszłości trzymał swojej strategii wzrostu, której elementem jest osiągnięcie zysku EBITDA (bez zysków/strat nadzwyczajnych) na poziomie 1,4 mld euro w roku 2015. By zrealizować ten cel, firma konsekwentnie inwestuje w nowe i istniejące zakłady, co pozwoli jej zaspokoić rosnący popyt. LANXESS spodziewa się, że w 2011 r. dokona inwestycji na kwotę 600 mln EUR, co odpowiada górnej granicy indykatywnego planu określonego na 550-600 mln.
LANXESS jest wiodącą specjalistyczną firmą z branży chemicznej ze sprzedażą na poziomie 7,1 mld EUR (w 2010 r.), zatrudniającą obecnie około 16 100 pracowników w 30 krajach. Firma posiada aktualnie 47 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Podstawowym obszarem działalności LANXESS jest opracowywanie, produkcja i sprzedaż plastików, gumy, półproduktów i chemikaliów do zastosowań specjalistycznych. LANXESS wchodzi do wiodących indeksów spółek zorientowanych na zrównoważony rozwój Dow Jones Sustainability Index (DJSI) World oraz FTSE4Good.