Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Mercedes-Benz otworzył pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów wykorzystujący zintegrowany proces mechaniczno-hydrometalurgiczny, stając się pierwszym producentem samochodów na świecie2), który zamknął obieg przetwarzania akumulatorów, korzystając z własnej placówki.

Zakład recyklingu w Kuppenheim w południowych Niemczech pomaga stworzyć prawdziwą gospodarkę o obiegu zamkniętym. Stanowi podstawę pionierskiego ducha i innowacyjnej siły Mercedes-Benz – firma dąży do znacznego ograniczenia zużycia cennych zasobów pierwotnych. W przeciwieństwie do istniejących, ustalonych procesów, oczekiwany wskaźnik odzysku w przypadku mechaniczno-hydrometalurgicznego zakładu recyklingu wynosi ponad 96%. Wartościowe i rzadkie surowce, takie jak lit, nikiel i kobalt, można tu odzyskać w formie, która nadaje się do wykorzystania w nowych akumulatorach do przyszłych w pełni elektrycznych samochodów Mercedes-Benz. W budowę nowego zakładu, a tym samym w tworzenie wartości w Niemczech, firma zainwestowała dziesiątki milionów euro. W ceremonii otwarcia uczestniczyli kanclerz Niemiec Olaf Scholz i minister ds. środowiska Badenii-Wirtembergii Thekla Walker.

„Mercedes-Benz postawił sobie za cel budowę najbardziej pożądanych samochodów świata - i to w sposób zrównoważony. Jesteśmy pionierem w dziedzinie motoryzacyjnej inżynierii, a pierwszy w Europie zintegrowany mechaniczno-hydrometalurgiczny zakład recyklingu akumulatorów stanowi kluczowy kamień milowy w kierunku zwiększenia zrównoważonego wykorzystania surowców. Wspólnie z naszymi partnerami ze świata przemysłu i nauki wysyłamy wyraźny sygnał innowacyjnej siły na rzecz zrównoważonej elektromobilności oraz tworzenia wartości w Niemczech i Europie” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

„Przyszłość samochodów jest elektryczna, a jej niezbędnym elementem są akumulatory. Aby produkować je w sposób oszczędzający zasoby i zrównoważony, kluczowy jest również recykling. Gospodarka o zamkniętym obiegu stanowi motor wzrostu, a jednocześnie element niezbędny do osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Gratuluję Mercedes-Benz odwagi i dalekowzroczności, które prezentuje inwestycja w Kuppenheim. Niemcy pozostają wiodącym rynkiem dla nowych i innowacyjnych technologii” - skomentował Olaf Scholz, kanclerz Republiki Federalnej Niemiec.

Partnerem technologicznym Mercedes-Benz dla zakładów recyklingu akumulatorów jest Primobius – spółka joint venture między niemiecką firmą inżynierską i producentem maszyn SMS Group a australijskim projektantem procesów technologicznych Neometals. W ramach projektu badawczego realizowanego z trzema niemieckimi uniwersytetami zakład otrzymuje dofinansowanie z niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu. Projekt obejmuje cały łańcuch procesów recyklingu, w tym koncepcje w obszarach logistyki oraz reintegracji. Partnerzy wnoszą zatem istotny wkład w przyszłą skalowalność branży recyklingu akumulatorów w Niemczech.

Zintegrowana koncepcja recyklingu mechaniczno-hydrometalurgicznego

Zakład recyklingu akumulatorów Mercedes-Benz obejmuje wszystkie etapy, od rozdrabniania modułów po suszenie i przetwarzanie aktywnych materiałów – po raz pierwszy w Europie. W ramach złożonego, wieloetapowego procesu mechanicznego sortuje się tu i oddziela tworzywa sztuczne, miedź, aluminium oraz żelazo. Następnie realizowany jest proces hydrometalurgiczny, przeznaczony dla tak zwanej czarny masy. To aktywne materiały, z których składają się elektrody ogniw akumulatora. Cenne metale, takie jak kobalt, nikiel i lit, są indywidualnie ekstrahowane w wieloetapowym procesie chemicznym. Te recyklaty zachowują odpowiednią jakość, dlatego nadają się do wykorzystania w produkcji nowych ogniw.

W przeciwieństwie do stosowanej obecnie w Europie pirometalurgii proces hydrometalurgiczny generuje mniej odpadów, a jego niskie temperatury, dochodzące do 80 stopni Celsjusza, oznaczają mniejsze zużycie energii. Ponadto, podobnie jak wszystkie zakłady produkcyjne Mercedes-Benz, zakład recyklingu pracuje w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla netto1). Jest zasilany energią elektryczną pochodzącą ze źródeł w 100% odnawialnych. Na powierzchni dachu budynku, wynoszącej 6800 metrów kwadratowych, znajduje się instalacja fotowoltaiczna o mocy szczytowej ponad 350 kW.

Roczna zdolność produkcyjna zakładu recyklingu akumulatorów Mercedes-Benz w Kuppenheim wynosi 2500 ton. Te odzyskane materiały posłużą do produkcji ponad 50 000 modułów akumulatorowych do nowych, w pełni elektrycznych modeli Mercedesa. Pozyskiwana wiedza ma szanse pomóc w zwiększeniu wolumenu produkcji w średnim i długim okresie eksploatacji.

Holistyczne podejście do tworzenia wartości

Mercedes-Benz przyjmuje holistyczne podejście do obiegu zamkniętego akumulatorów i bierze pod uwagę trzy główne kwestie: projektowanie obiegu zamkniętego, utrzymanie wartości oraz domykanie obiegu materiałów. Dzięki podejściu Design for Circularity (z ang. projektowanie z myślą o gospodarce cyrkularnej) producent od samego początku projektowania uwzględnia cały łańcuch wartości technologii akumulatorów. W otwartym niedawno centrum kompetencyjnym Mercedes-Benz eCampus w Stuttgarcie-Untertürkheim rozwój nowych ogniw odbywa się również z myślą o cyrkularności. Produkcja baterii do elektrycznych pojazdów Mercedes-Benz w fabrykach akumulatorów na trzech kontynentach jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla netto1). Lokalne wytwarzanie stanowi kluczowy czynnik sukcesu zrównoważonej strategii biznesowej producenta.

W koncepcję domykania obiegu i oszczędzania zasobów wpisuje się oferowanie odnowionych akumulatorów jako części zamiennych do wszystkich aut elektrycznych Mercedesa. Ponadto Mercedes-Benz Energy, spółka zależna firmy, opracowała udany model biznesowy z wielkoskalowym wykorzystaniem stacjonarnego magazynowania energii. Akumulatory, które nie nadają się już do użytku w pojazdach, zyskują tu drugie życie jako część systemu magazynowania energii.

Zrównoważony rozwój oznacza dla Mercedes-Benz tworzenie długoterminowej wartości dla jak największej liczby osób. Z tego względu firma realizuje swoją zrównoważoną strategię biznesową - zrównoważony rozwój jest podstawowym elementem holistycznego podejścia korporacyjnego, które obejmuje szersze aspekty ekologiczne, społeczne oraz ekonomiczne.

Komentarze na temat otwarcia zakładu recyklingu akumulatorów Mercedes-Benz w Kuppenheim

„Systematycznie pogłębiamy naszą specjalistyczną wiedzę dotyczącą łańcucha wartości akumulatorów. Po otwarciu centrum kompetencyjnego Mercedes-Benz eCampus w Stuttgarcie-Untertürkheim, z myślą o opracowywaniu nowych rozwiązań w obszarze chemii ogniw, teraz w zrównoważony sposób zamykamy obieg surowców w Kuppenheim. Innowacyjna technologia umożliwia nam odzyskiwanie cennych surowców z akumulatorów o najwyższym możliwym stopniu czystości. Dzięki temu dzisiejsze baterie stają się jutrzejszą zrównoważoną kopalnią surowców. Nowy zakład recyklingu akumulatorów wzmacnia rolę sieci produkcyjnej Mercedes-Benz, obejmującej fabryki samochodów i układów napędowych w Europie” - skomentował Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialny za produkcję, jakość i zarządzanie łańcuchem dostaw.

„Recykling akumulatorów ma dla Badenii-Wirtembergii – jako kraju związkowego z tak silnym sektorem motoryzacyjnym – ogromne znaczenie. Zamknięcie pętli w łańcuchu wartości zmniejsza zależności, zwiększa odporność w czasach kryzysu i może łagodzić szczyty i spadki w dostępności surowców. Mercedes-Benz jest w tym zakresie pionierem: uruchamiając zintegrowany zakład recyklingu akumulatorów, prezentuje zrównoważone podejście do radzenia sobie z ograniczonymi zasobami i w ten sposób wnosi cenny wkład w autentycznie cyrkularną gospodarkę. Jesteśmy dumni, że jako kraj związkowy innowatorów stoi na czele również w tej dziedzinie” - powiedziała Thekla Walker, minister ds. środowiska, klimatu i energii Badenii-Wirtembergii

1) Neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla netto oznacza, że emisje dwutlenku węgla, których nie uniknięto lub nie zmniejszono bezpośrednio w Mercedes-Benz, są rekompensowane przez certyfikowane projekty kompensacji, mające na celu redukcję emisji CO2.

2) Zgodnie z aktualną wiedzą.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
Kempny Komponenty
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
Etyfol