Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Nowa Spółka General Motors rozpoczęła 10 lipca działalność dzięki zmianie struktury, uzyskaniu bardziej korzystnego bilansu oraz z postanowieniem, by klient był w centrum wszystkich podejmowanych działań.

„Dzisiejszy dzień jest nowym początkiem General Motors, który pozwoli każdemu pracownikowi, także mnie, ponownie zająć się projektowaniem, konstruowaniem i sprzedażą wspaniałych samochodów i ciężarówek oraz zaspokajaniem potrzeb naszych klientów" powiedział Fritz Henderson, prezes i dyrektor generalny. „Doceniamy pomoc, jaką otrzymaliśmy podczas tej historycznej transformacji i będziemy ciężko pracować, aby odpłacić się stworzeniem odnoszącej sukcesy nowej firmy General Motors."

Na bazie najsilniejszych aktywów dawnego GM nabytych podczas sprzedaży prowadzonej przez sąd upadłościowy w dniu 5 lipca, powstała nowa spółka GM, oparta na:
  • Czterech głównych markach w USA oraz największej i najsilniejszej sieci dilerów w kraju,
  • Nowy wybór samochodów Chevrolet, Cadillac, Buick oraz GMC, charakteryzujących się atrakcyjną stylistyką oraz najnowocześniejszymi technologiami, które zostały stworzone z myślą o naszych klientach i środowisku,
  • Konkurencyjna struktura kosztów, bardziej przejrzysty bilans oraz lepsza płynność finansowa, która pozwoli GM na inwestycje w nowe produkty, technologie oraz w przyszłość spółki,
  • Nowa, lepsza kultura skupiona na klientach i produktach.
„Najważniejszą rzeczą, której nauczyliśmy się przez ostatnie sto dni jest to, że GM może działać szybciej oraz bardziej zdecydowanie", powiedział Henderson. „Obecnie skupienie, zdecydowanie i pośpiech ostatnich kilku miesięcy kierujemy obecnie na tworzenie i obsługę nowej spółki General Motors."

„Poprzednia, zwykła działalność GM skończyła się," oświadcza Henderson. „Dzisiaj otwiera się nowa era dla General Motors i wszystkich osób związanych z tą spółką. General Motors prze do przodu i jest skupiona głównie na wsłuchiwaniu się w potrzeby klientów, dostosowaniu się do tendencji rynkowych oraz umożliwienie podejmowania decyzji osobom będącym najbliżej klientów. Naszym celem jest tworzenie samochodów pożądanych przez klientów oraz szybsze niż dotychczas wprowadzanie ich na rynek."

Zaangażowanie w konstruowanie wspaniałych samochodów i ciężarówek
Nowa spółka General Motors rozpoczyna działanie mając przejrzystą i prostą wizję - pragnie projektować, budować i sprzedawać najlepsze samochody na świecie.

„Dobrze funkcjonująca spółka samochodowa powinna skupić się zarówno na kosztach, jak i przychodach ze swojej działalności," mówi Henderson. „Sukcesy pod względem uzyskania przychodów pozwalają na budowanie stylowych, dobrych i oszczędnych pojazdów, pożądanych przez klientów - oraz ich szybkie wprowadzenie na rynek."

Pomimo niedawnych niepowodzeń, GM utrzymała produkcję dobrych, nowych produktów. Na przykład w USA Chevy Camaro wyprzedził swych rywali w uzyskaniu najlepszych wyników w swojej klasie, a nowe Chevy Equinox, Cadillac SRX oraz Buick LaCrosse już otrzymują dobre pierwsze recenzje. W drugiej połowie bieżącego roku, zadebiutują Cadillac CTS Sport Wagon oraz GMC Terrain, natomiast w przyszłym roku pojawią się Chevy Volt, Chevy Cruze oraz Cadillac CTS Coupe.

Nacisk na doskonałe, nowe produkty widać również w samochodzie Chevy Agile wprowadzonym na rynek w Ameryce Łacińskiej, w Chevy Cruze oraz Buick Excelle w Azji i w rejonie Pacyfiku oraz w Oplu Astra w Europie.

W zeszłym miesiącu GM ogłosiła, że ma zamiar produkować nowy, mały samochód w zakładach w Orion w stanie Michigan, który zasili portfolio oszczędnych samochodów i przywróci około 1400 miejsc pracy.

GM rozpoczął także dynamiczny rozwój technologii energooszczędnych, w tym nowoczesnych silników spalinowych, biopaliw, ogniw paliwowych i hybryd. Spółka jest również liderem w dziedzinie konstruowania pojazdów elektrycznych o zwiększonym zasięgu. Jej pierwszy taki model samochodu to Chevy Volt, poddawany obecnie testom drogowym, którego spodziewane wprowadzenie na rynek nastąpi w 2010 roku. Nowa GM stara się opanować produkcję nowoczesnych akumulatorów i spodziewa się opublikowania nowych ogłoszeń w tej sprawie jeszcze tego lata.

„Powodzenie, jakim cieszyły się nasze wcześniej wprowadzone na rynek produkty oraz pasjonujące, nowe pojazdy i technologie, które mamy w planach, są dowodem na to, że nieustannie pragniemy doskonalić się we wszystkim, co robimy," mówi Henderson. „Naszym celem jest, aby każdy samochód General Motors były najlepsze w swojej klasie.

Silniejsze marki i dealerzy
W ramach zmiany oblicza spółki, GM skupia się na swoich zasobach w czterech głównych markach oraz na lepszej, bardziej skutecznej sieci dealerów.

Główne marki General Motors: Chevrolet, Cadillac, Buick oraz GMC do 2010 roku będą mieć jedynie 34 modele sprzedawane w USA. Nacisk na wprowadzanie na rynek mniej, ale za to lepszych modeli pozwoli nowej spółce GM na czynienie większych inwestycji w każdy model, co będzie skutkować stworzeniem lepszych produktów oraz silniejszym marketingiem.

W maju spółka przyspieszyła prace nad umocnieniem swojej sieci dealerskiej, które mają na celu zmniejszenie liczby dealerów GM w USA do 3600 do końca przyszłego roku, a która wynosiła 6000 wiosną tego roku. Pomimo tego, GM nadal będzie mieć największą w USA sieć dealerów, którzy bezustannie starają się doskonalić usługi świadczone wobec klientów GM.

„Pracujemy także nad nowymi sposobami wprowadzenia ułatwień w procesie zakupu samochodów dla naszych klientów, w tym innowacyjną współpracę z serwisem eBay w Kalifornii, która zrewolucjonizuje kupno samochodów przez Internet," mówi Henderson. „Klienci będą mogli licytować samochody jak na normalnej aukcji eBay z opcją wybrania z góry ustalonej ceny „Kup teraz". Nasi dealerzy przetestują ten i inne pomysły w ciągu najbliższych kilku tygodni. Mamy nadzieję, że rozbudujemy i udoskonalimy je w nadchodzących miesiącach. W każdym razie naszym celem jest sprawienie, by proces kupna i sprzedaży samochodów był jak najłatwiejszy dla klientów GM i by to oni ustalali czas i warunki. Warto poczekać na następne informacje."

Obietnica odzyskania zaufania i pewności siebie
Spółka General Motors jest własnością rządów Stanów Zjednoczonych, Kanady i stanu Ontario, a także funduszu powierniczego, który zapewnia opiekę medyczną emerytom należącym do związku zawodowego UAW. Kapitał spółki ma następującą strukturę własnościową:
  • Skarb Państwa USA: 60,8 procent
  • Fundusz Powierniczy na rzecz emerytowanych członków UAW: 17,5 procent
  • Rządy Kanady i Ontario: 11,7 procent
  • Stara spółka GM: 10 procent
„Jesteśmy bardzo wdzięczni za pomoc, jaką zapewnili nam nasi udziałowcy podczas transformacji spółki. Chociaż z początku spółka General Motors nie będzie notowana na giełdzie, będziemy przejrzyście raportować nasze sprawy finansowe oraz inne, aby zdobyć większe zaufanie i pewność," mówi Henderson. „Mamy zamiar wejść na giełdę, kiedy tylko będzie to praktycznie możliwe, zapewne od przyszłego roku, i oddać długi wobec rządu tak szybko, jak to możliwe. Musimy spłacić dług do 2015 roku, ale zamierzamy zrobić to dużo szybciej."

Lepszy bilans
Spółka General Motors rozpoczyna ponownie działalność z dobrym bilansem, wyjątkową strukturą kosztów oraz silną pozycją pieniężną, co umożliwi jej skuteczniejszy wyścig z konkurencją amerykańską i zagraniczną na terenie USA oraz utrzymać swoją dobrą pozycję na rozwijających się rynkach globalnych.

Nowa spółka objęła najbardziej dochodowe obszary działalności starej GM i będzie ona mieć konkurencyjną strukturę kosztów operacyjnych, częściowo dzięki podpisanym ostatnio porozumieniom ze związkami zawodowymi United Auto Workers (UAW) oraz Canadian Auto Workers (CAW).

Nowa spółka GM będzie mieć wyższą pozycję w USA niż dotychczas. Do końca roku 2010 spółka będzie prowadziła 34 czynne zakłady montażowe, fabryki samochodów oraz tłocznie, których w 2008 roku prowadziła 47. Szacuje się, że wykorzystanie potencjału produkcyjnego będzie wynosić sto procent już w roku 2011. Liczba osób zatrudnionych w USA zmniejszy się z około 91000 (stan na rok 2008) do 64000 pod koniec bieżącego roku, dzięki czemu spółka będzie mogła lepiej reagować na wszelkie zmiany na rynku, ale wciąż zachowa wielkość potrzebną do tworzenia światowej klasy produktów i technologii.

Nowa spółka GM rozpocznie działalność ze znacznie lepszym bilansem, obejmującym dług wobec rządu USA opiewający na 11 miliardów dolarów, z wyłączeniem akcji preferowanych w wysokości 9 miliardów dolarów. Zobowiązania spółki zostały obniżone o 40 miliardów i w tej chwili stanowią głównie niezabezpieczony dług oraz fundusz powierniczy VEBA, zapewniający opiekę medyczną emerytowanym członkom UAW. Silniejszy bilans i niższy próg rentowności pozwolą nowej spółce GM zmniejszyć ryzyko, prowadzić rentowną działalność przy mniejszych nakładach oraz ponownie zainwestować w główne działalności w dziedzinie nowoczesnej technologii i opracowywania nowych produktów.

Spółki zależne GM poza granicami Stanów Zjednoczonych zostały nabyte przez nową spółkę i spodziewane jest, że będą dalej prowadzić normalną działalność bez żadnych przerw.

Nowy sposób prowadzenia przedsiębiorstwa
Wraz z rozpoczęciem działalności nowej spółki General Motors, jej liderzy będą starać się zmienić kulturę spółki, aby zdecydowanie i szybkość w podejmowaniu decyzji wykazywane przez GM w ciągu kilku ostatnich miesięcy były nowym sposobem na prowadzenie interesów. Ponadto pragną oni, aby centrum uwagi był klient.

Edward E. Whitacre, Jr., który nadzorował tworzenie nowej spółki AT&T będzie pełnił rolę prezesa zarządu GM, w którym zasiądą nowi członkowie zarządu. Henderson będzie w dalszym ciągu prezesem spółki i jej dyrektorem generalnym i będzie współpracował ściśle z Whitacre'em. Obejmie on również odpowiedzialność za działalność GM w Ameryce Północnej, a obecne stanowisko prezesa GM North America zostanie zlikwidowane.

Aby przyspieszyć normalny tryb podejmowania decyzji, dwie wyższe rady nadzoru, Rada ds. Strategii oraz Rada ds. Produkcji, zostaną zastąpione jednym, mniejszym komitetem wykonawczym, który częściej będzie się zbierał i będzie koncentrował się na wynikach finansowych, produktach, markach i klientach.

Bob Lutz przyjął stanowisko wiceprezesa nowej spółki GM i odpowiedzialność za kreatywne elementy produktów oraz obsługę klientów. Lutz oraz Tom Stephens, wiceprezes ds. opracowywania produktów, będą współpracować razem z Edem Welburnem, wiceprezesem ds. projektów, podczas całego kreatywnego procesu projektowania. Marki, marketing i reklama GM będą podlegać Lutzowi, który z kolei będzie podlegać Hendersonowi i będzie częścią nowo uformowanego komitetu wykonawczego.

„Z przyjemnością stwierdzam, że nie rezygnujemy z usług Boba Lutza i że będzie on mógł dalej zajmować to odpowiedzialne stanowisko w nowej spółce GM," powiedział Henderson. „Ma on dobre wyniki we wspieraniu kreatywności w projektach i opracowywaniu samochodów GM. Nowa rola pozwoli mu rozwijać tę pasję i wykorzystać ją również w innych częściach GM, które są bezpośrednio związane z klientami."

General Motors zlikwiduje także swoje regionalne struktury operacyjne i przeniesie podejmowanie decyzji bliżej klientów. Pozwoli to wyeliminować stanowiska prezesów regionalnych oraz regionalne rady ds. strategii. Nick Reilly otrzyma stanowisko wicedyrektora wykonawczego GM International Operations (GMIO), która będzie mieć siedzibę w Szanghaju.

GM usuwa także niektóre warstwy kadry kierowniczej - do końca bieżącego roku o 35 procent zmniejszy się liczba kierowników, a o 20 procent liczba osób zatrudnionych w USA w spółce, co uprości nieco organizację i przyspieszy proces podejmowania decyzji.

Dodatkowe szczegóły dotyczące nowej struktury oraz przemieszczeń w kadrze kierowniczej będą ogłoszone pod koniec bieżącego miesiąca, powiedział Henderson. „To oraz inne działania uproszczą naszą strukturę organizacyjną i obniżą poziom biurokracji, który w przeszłości spowalniał rozwój GM."

Bardziej bezpośrednia komunikacja
Henderson ogłosił również inicjatywę, by umożliwić bardziej bezpośrednią komunikację na każdym poziomie pomiędzy pracownikami GM oraz klientami. „W przyszłym tygodniu uruchamiamy stronę „Powiedz Fritzowi", gdzie zarówno klienci jak i każda inna osoba, będą mogli podzielić się pomysłami, wątpliwościami i sugestiami bezpośrednio z głównym kierownictwem. Codziennie będę osobiście przeglądał oraz odpowiadał na niektóre wiadomości."

Henderson oraz inni dyrektorzy General Motors będą regularnie ruszać w trasę, podczas której spotykać się będą z klientami i innymi osobami, które są zainteresowane nową spółką GM. „W sierpniu rozpoczniemy regularne spotkania z klientami, dealerami, dostawcami, pracownikami i innymi osobami, w USA i za granicą, którzy mają wpływ na nasze stosunki z klientami. Wysłuchamy ich pomysłów i skorzystamy z tych, które pomogą nam w zadowalaniu klienta. Oczywiście ja i inni dyrektorzy będziemy jednocześnie kontaktować się z klientami przez naszą stronę oraz na chatach na Twitterze.

„Dzisiaj rozpoczynamy działalność jako nowa spółka General Motors i dajemy prostą obietnicę. Będziemy rentowną firmą, która możliwie najszybciej spłaci swoje długi, a nasze samochody będą jednymi z najlepszych na świecie," mówi Henderson. „Wiemy, że dostaliśmy wyjątkową drugą szansę i jesteśmy bardzo za to wdzięczni. Doceniamy fakt, że tym razem dysponujemy narzędziami, za pomocą których zmienimy spółkę."

„Doceniamy również zaufanie, jakie pokrywają w nas klienci i za to oferujemy im doskonałe samochody, a także niedoścignioną obsługę klienta. Jesteśmy bardzo wdzięczni tym, którzy wspierali nas w tych bardzo trudnych chwilach," powiedział Henderson. „Natomiast jeśli chodzi o osoby, które nigdy nie miały okazji wypróbować pojazdu GM, bądź te, które go wypróbowały i są zawiedzione - pragniemy przekonać ich do swoich produktów i zdobyć ich zaufanie."
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Nifco Poland Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
FABER CNC