W 2021 r. branża motoryzacyjna stanęła przed nowymi, niespotykanymi dotąd wyzwaniami. Łączna liczba pojazdów, które opuściły linie montażowe w 2020 i 2021 r. była znacznie niższa w porównaniu z poprzednimi latami.
Przełożyło się to na wyraźny wzrost popularności niektórych przestrzeni kolorystycznych ujętych w BASF Color Report 2021 for Automotive OEM Coatings, podczas gdy udział rynkowy wieloletnich ulubieńców zmniejszył się o kilka punktów procentowych.
Kolory achromatyczne - biały, czarny, szary i srebrny - są nadal najbardziej popularne. Klasyczne i ponadczasowe piękno tych barw kojarzy się zarówno z czystym środowiskiem, jak i zaawansowaną technologią. Ich wiodącą pozycją zachwiało jednak pojawienie się nowych przestrzeni kolorystycznych.
Zgodnie z przewidywaniami projektantów BASF sprzed lat, kolor niebieski ma właśnie swoje pięć minut. Czerwony również zyskuje na popularności, zabierając kolorom achromatycznym udział w rynku w wielu miejscach na świecie. Zielony i beżowy nadal pojawiają się w statystykach - co prawda w mniejszej ilości, ale za to w zaskakujących odcieniach.
EMEA - większa różnorodność kolorów chromatycznych i odcieni
Udział kolorów chromatycznych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (region EMEA) wynosi aktualnie ponad 27% i nadal rośnie. Obecnie jest na poziomie najwyższym od dwóch dekad.
Ten trend wśród kolorów chromatycznych napędza kolor niebieski. Aktualnie dostępnych jest prawie 180 odcieni niebieskiego, od błękitu po ciemny granat. Mają one elegancki, świeży i kojarzący się młodością wygląd oraz można je spotkać na wszystkich typach nadwozia, we wszystkich segmentach. Drugie miejsce - chociaż daleko za niebieskim - zajmuje czerwony, a towarzyszy mu całkiem sporo odcieni koloru zielonego.
W przypadku kolorów achromatycznych najbardziej popularny jest nadal biały, ale szary powoli go dogania. Szary dostępny jest z kilkoma opcjami w zakresie efektów i tekstur, które znacznie poszerzają ofertę tego koloru. Występuje w 160 odcieniach, od eleganckich, ciemnych i połyskujących po lekkie, jednolite sportowe barwy.
„W kolorach zaprojektowanych dla regionu EMEA wykorzystano znane pozycje barw, modyfikując je jednak za pomocą nowych efektów i subtelnych gradientów lub dodając im specjalnego blasku. Sprawia to, że kolory chromatyczne stanowią odważny wyznacznik indywidualizmu i sportowego charakteru, który z roku na rok zyskuje na popularności” - powiedział Mark Gutjahr, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie EMEA.
Azja i Pacyfik - wiodący region pod względem globalnej różnorodności kolorów
Mimo że biały pozostaje najpopularniejszym kolorem w regionie Azji i Pacyfiku (AP), zaczyna powoli tracić swoją pozycję. Sytuacja koloru czarnego i szarego konsekwentnie się poprawia. Jest to kontynuacja czteroletniego trendu, zmieniającego obecność białych pojazdów na drogach. W 2021 r. aż 79% nowych pojazdów wyprodukowanych w regionie AP polakierowano kolorami achromatycznymi.
Popularność kolorów chromatycznych utrzymuje się na stałym poziomie, przy czym udziały poszczególnych przestrzeni kolorystycznych podlegają nieznacznym wzrostom lub spadkom o kilka punktów procentowych. Niebieski - wiodący kolor chromatyczny - zyskał na popularności, odzwierciedlając dane globalne z innych regionów. Przejął część udziału w rynku od koloru czerwonego, którego popularność spadła. Brązowy i złoty występują w znacznych ilościach, zaś udziały beżowego, pomarańczowego, żółtego, zielonego i fioletowego utrzymują się na poziomie ok. 1%.
„Region AP cechuje największy wolumen produkcji motoryzacyjnej na świecie. Występuje tam także największa różnorodność kolorystyczna w porównaniu z innymi regionami” - powiedziała Chiharu Matsuhara, szefowa działu projektowania dla branży motoryzacyjnej w regionie AP. „Wzrostowi popularności niebieskiego towarzyszyło powiększenie się rodziny kolorów zielonych, od turkusowego przez khaki po oliwkowy. Nie są to typowe odcienie zieleni, zwłaszcza wśród SUV‑ów”.
Ameryka Północna - szybkie zmiany preferencji kolorystycznych w obu Amerykach
Wygląda na to, że moda na niebieski w Ameryce Północnej przemija. Udział tego koloru spadł o 4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, wracając do poziomu z 2017 r.
Udział kolorów achromatycznych w Ameryce Północnej, w tym białego, zwiększył się pomimo globalnego spadku. Nie dotyczy to jednak srebrnego i szarego, w przypadku których nastąpiło zmniejszenie udziału. Wśród kolorów chromatycznych pozycja czerwonego poprawiła się o 1%. Czerwony i niebieski remisują jako najpopularniejsze kolory chromatyczne.
Niedobory surowców w 2021 r. zmusiły producentów aut do dokonania trudnych wyborów podczas alokacji deficytowych zasobów. W okresie niskiej koniunktury skłonili się oni ku większym, popularniejszym platformom.
„Wygląda na to, że zmiana kierunku w Ameryce Północnej następuje w szybszym tempie. Z powodu wysokiego popytu i niższej podaży nabywcy mogą być zmuszani do dokonywania bardziej pragmatycznych i mniej emocjonalnych wyborów. Konsumenci szybko przeszli do bardziej znanych odcieni w przestrzeni achromatycznej” - powiedział Paul Czornij, szef działu projektowania dla branży motoryzacyjnej w obu Amerykach.
Ameryka Południowa - podążanie za trendami globalnymi
Popularność niebieskiego rośnie na całym świecie. W Ameryce Południowej udział tego koloru wzrósł o 3% w 2021 r., kosztem mniejszego udziału czerwieni. Mimo że nabywcy samochodów w tym regionie są zwykle bardziej konserwatywni, ich uwagę przyciągnęło kilka nowych odcieni.
Opracowując kolory, projektanci z branży motoryzacyjnej często wybiegają 3–4 lata modelowe w przyszłość. Zgodnie z przewidywaniami, trendy kolorystyczne przyjmują się w Ameryce Południowej wolniej niż w innych regionach.
„Za sprawą tak dużego wzrostu, niebieski naprawdę ugruntowuje swoją pozycję w Ameryce Południowej. Od błękitnego po granatowy, coraz więcej nabywców samochodów przekonuje się do tej rodziny kolorów. Wykorzystujemy piękne efekty i pigmenty, zwłaszcza metaliczne, które pozwalają nam rozwijać ten ważny aspekt stylistyki” - powiedział Marcos Fernandes, Dyrektor BASF Coatings w Ameryce Południowej.
Raport BASF na temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej (BASF Color Report for Automotive OEM Coatings) zawiera analizę zgromadzonych przez dział BASF Coatings danych dotyczących globalnej produkcji samochodów i stosowania lakierów w pojazdach lekkich w 2021 r.
Świat
Nowe wyzwania wzmocniły popularność niektórych kolorów w branży motoryzacyjnej
- Szczegóły
- Autor: BASF