- Słaba koniunktura i silny spadek produkcji samochodów odcisnęły piętno także na firmie Bosch - powiedział dr Volkmar Denner, prezes spółki Robert Bosch GmbH, na prezentacji wstępnych wyników finansowych koncernu za ubiegły rok. - Zróżnicowane portfolio przedsiębiorstwa działa w przypadku tego rodzaju wyzwań stabilizująco i pomaga rozwijać istniejącą działalność, a także eksplorować nowe obszary. Pomimo trudnej sytuacji w gospodarce w dalszym ciągu inwestujemy w ważne i rozwojowe obszary działalności. Tylko w tym roku Bosch zainwestuje ponad miliard euro w zelektryfikowaną, zautomatyzowaną i połączoną z siecią mobilność przyszłości. Jako lider innowacji współtworzymy nową mobilność i wykorzystujemy nasze szanse - powiedział Denner.
EBIT (zysk przed odliczeniem podatków i odsetek) wyniósł w 2019 roku ok. 3 mld euro, czyli ok. 4 proc. obrotów. Na wynik wpłynęły przede wszystkim: spadek produkcji samochodów, szczególnie na ważnych rynkach w Chinach oraz Indiach, malejący popyt na samochody osobowe z silnikami diesla, wysokie koszty restrukturyzacji, głównie w branży mobilności, oraz rosnące nakłady na projekty istotne dla przyszłości przedsiębiorstwa. - Bieżący rok będzie wymagający dla wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych działających w branżach motoryzacyjnej i budowy maszyn, a zatem także dla spółki Bosch. Mimo to, także w 2020 roku zamierzamy rozwijać się w tempie szybszym niż rynki, na których działamy - wyjaśnił prof. dr Stefan Asenkerschbaumer, Wiceprezes Zarządu spółki Bosch oraz dyrektor ds. finansowych. Ponadto Bosch będzie w dalszym ciągu konsekwentnie pracować nad swoją dochodowością i optymalizować moce produkcyjne.
Mobilność w przyszłości: wyzwania transformacji
Bosch ma jasną wizję przyszłej mobilności oraz tego, jak przeprowadzić proces transformacji w tym obszarze. - Mobilność jutra będzie nie tylko zelektryfikowana i zautomatyzowane, ale też połączona z siecią i spersonalizowana - wyjaśnił Denner. Dzięki zróżnicowanemu portfolio, Bosch, jak żadne inne przedsiębiorstwo, jest przygotowany na różne scenariusze i kierunki rozwoju. Jednak droga prowadząca do przyszłej mobilności, zdaniem Dennera, stawia branżę motoryzacyjną przed ważnymi wyzwaniami. Po pierwsze, emocjonalne debaty poświęcone samochodom, utrudniają spojrzenie na transport drogowy z uwzględnieniem różnych perspektyw i przez pryzmat faktów. Po drugie, branża potrzebuje więcej czasu, aby dokonać transformacji. - W obszarze zatrudnienia tak fundamentalny proces zmian, jak przejście na elektromobilność, nie dokona się z dnia na dzień - podkreślił Denner. Po trzecie, globalna koniunktura zwiększyła konieczność zmian strukturalnych w branży. Bosch prognozuje, że 2020 będzie trzecim z kolei rokiem, w którym światowa produkcja samochodów zmaleje. Koncern spodziewa się w tym roku dalszego spadku produkcji o 2,6 proc., do poziomu 89 mln pojazdów na świecie, czyli prawie o 10 mln sztuk mniej niż w roku 2017. Bosch nastawia się na to, że poziom ten utrzyma się przez najbliższe lata, a wzrost światowej produkcji samochodów nie nastąpi wcześniej niż w 2025 roku.
Firma Bosch zamierza w sposób społecznie jak najbardziej odpowiedzialny dopasować strukturę kosztów oraz zatrudnienie do głębokich zmian i nadwyżek mocy produkcyjnych w branży. - Razem z przedstawicielami pracowników dużych zakładów w Niemczech, takich jak Bamberg, Schwieberdingen i Stuttgart-Feuerbach udało nam się już dojść do porozumienia w tych kwestiach. Wdrażamy zróżnicowane podejście, które uwzględnia indywidualne szanse wzrostu poszczególnych zakładów i pozwoli zatrzymać jak najwięcej pracowników z ich kompetencjami w firmie -poinformował Volkmar Denner.
Mobilność w przyszłości: szanse biznesowe Bosch
- Transformacja w mobilności nie oznacza końca mobilności, a już na pewno nie oznacza końca samochodu - powiedział Denner. Bosch zajmuje silną pozycję i ma szansę dalej być wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie mobilności. - Fundamentalne zmiany w branży motoryzacyjnej to także duże szanse dla firmy Bosch - powiedział Denner. Wiążą się one m.in. ze zwiększonym popytem w zakresie mobilności. Według Międzynarodowego Forum Transportu (ITF), do roku 2030 transport indywidualny na świecie ma wzrosnąć o prawie 50 proc. w porównaniu do roku 2015. - Samochód pozostanie środkiem transportu numer jeden, także w przyszłości i ma szansę stać się jeszcze bezpieczniejszym, bardziej komfortowym i bardziej przyjaznym dla klimatu środkiem transportu - wyjaśnił Prezes Bosch. Nowe technologie, takie jak Internet rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (SI) czy ogniwa paliwowe będą wspierać dalsze zmiany w mobilności. Jako lider innowacji, Bosch zyska na wczesnym zaangażowaniu się w te obszary. Ponadto nowi producenci pojazdów na rynku elektromobilności w coraz większym stopniu potrzebują kompletnych rozwiązań, nie pojedynczych części. - Intensyfikacja działań w segmencie rozwiązań systemowych oznacza dla nas, jako dostawcy kompletnych rozwiązań, zwiększony potencjał wzrostu sprzedaży - powiedział Denner. Ponadto Bosch wykorzysta trend coraz powszechniejszego stosowania elektroniki oraz oprogramowania: rynek systemów elektronicznych wykorzystujących oprogramowanie będzie według oceny przedsiębiorstwa rósł do roku 2030 w tempie 20 proc. rocznie. Bosch inwestuje w rozwój oprogramowania ok. 3,7 mld euro rocznie i zatrudnia obecnie 30 tys. programistów.
Rozwijanie kompetencji: program szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji dla 20 tys. pracowników
Kwalifikacje pracowników są według Prezesa Bosch strategicznym czynnikiem warunkującym pokonanie aktualnych i przyszłych wyzwań: - Bosch uważa się za Learning Company -przedsiębiorstwo, w którym nauka jest integralną częścią codziennej pracy - zaznaczył Denner. Oprócz regularnego inwestowania w edukację zespołu, Bosch przygotował nowy program szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji (SI) dla blisko 20 tys. pracowników. Obejmuje on formaty szkoleń na trzech różnych poziomach przeznaczone dla kadry zarządzającej, inżynierów i twórców rozwiązań w obszarze sztucznej inteligencji. Program uwzględnia także wytyczne dotyczące odpowiedzialnego postępowania z SI.
Rozwój działalności: ok. 3 mld euro inwestycji w obszary przyszłego wzrostu
Bosch zamierza rozwijać dotychczasową działalność oraz eksplorować nowe obszary. - Zrealizujemy to, ponosząc znaczące nakłady na technologie przyszłości - powiedział Denner. W okresie od 2013 do 2020 roku Bosch zainwestuje w sumie ok. 3 mld euro w nowe obszary wzrostu. Tylko na elektromobilność oraz ogniwa paliwowe Bosch planuje przeznaczyć w tym roku 500 mln euro. W segment zautomatyzowanej jazdy zainwestujemy ponad 600 mln euro, a kolejne 100 mln wydamy na zintegrowane w internecie rozwiązania w zakresie mobilności. Ponadto, od roku 2015 Bosch przeznaczył już 600 mln euro w rozbudowę swoich działań związanych z IoT. Inwestycja obejmuje nowy kampus IoT firmy Bosch w Berlinie oraz poszerzenie działalności w obszarze zintegrowanego przemysłu.
Konkurencyjność: pozycja lidera technologii oraz otwarte systemy
Wchodząc w nowe technologie, Bosch zapewnił sobie możliwość uzyskania wysokich obrotów na rynkach wartych miliardy: aby bezpieczna, zautomatyzowana jazda stała się rzeczywistością, oprócz kamery i radaru potrzebny jest trzeci rodzaj czujnika. Dlatego firma uzupełnia ofertę czujników do zautomatyzowanej jazdy i rozpoczyna prace nad przygotowaniem lidarowego czujnika dalekiego zasięgu do produkcji seryjnej. - Tym samym wypełnimy lukę w czujnikach i sprawimy, że zautomatyzowana jazda staje się realną możliwością - wyjaśnił Denner. Laserowy miernik odległości niezawodnie i z dużej odległości wykrywa nawet niemetalowe obiekty, takie jak kamienie na drodze. Oznacza to, że z odpowiednim wyprzedzeniem pojazd może wykonać odpowiednie manewry, jak hamowanie czy ominięcie przeszkody. Bosch wspiera także wprowadzenie do masowej produkcji napędu opartego na ogniwach paliwowych: kluczowym elementem tego napędu jest stos, który Bosch planuje rozwijać wspólnie z firmą Powercell, a następnie wprowadzić go na rynek w 2022 roku. Firma inwestuje także w dalszym ciągu w wysoce wydajne silniki konwencjonalne (spalinowe). Według badań rynkowych, prowadzonych przez firmę Bosch, w 2030 roku wciąż dwa z trzech nowych samochodów będą wyposażone w silnik diesla lub benzynowy - w lub bez wersji hybrydowej. - Droga do bezemisyjnej mobilności musi być neutralna technologicznie.Tylko w ten sposób mobilność pozostanie dostępna dla różnych grup społecznych - powiedział Denner. Umożliwi to oferta różnych napędów, na którą będą się składać wysoce wydajne silniki konwencjonalne oraz najnowocześniejsze silniki elektryczne. Prezes spółki Bosch opowiada się też za stosowaniem paliw odnawialnych i syntetycznych: - Pojazdy, które obecnie wykorzystujemy, także muszą i mogą wnieść swój wkład w redukcję emisji CO2. Wykorzystanie tzw. eFuels, czyli paliw syntetycznych, które są produkowane wyłącznie z wykorzystaniem źródeł energii odnawialnej, może sprawić, że sprawić, że silnik spalinowy będzie neutralny pod względem emisji CO2. Denner domaga się od polityków podejście neutralnego technologicznie, a tym samym - wspierającego innowację. Jest to konieczne do zapewnienia udanej transformacji w branży mobilności, a także utrzymania istniejących i stworzenia nowych miejsc pracy.
Nie tylko innowacyjna mobilność: rozwój nowych technologii
Bosch zamierza promować rozwój nowych technologii oraz ochronę klimatu także poza obszarem innowacyjnej mobilności. Koncern chce przy tym zachować równowagę pomiędzy ekonomią, ekologią i odpowiedzialnością społeczną. Dążąc do osiągnięcia statusu wiodącego dostawcy w obszarze Internetu rzeczy, Bosch stawia na sztuczną inteligencję. - Chcemy, aby dzięki przemysłowej sztucznej inteligencji nasze produkty stały się asystentami naszych klientów. Zależy nam przy tym, aby znaleźć się w czołówce światowej ligi - powiedział Denner. W tym celu Bosch zainwestował aż 100 mln euro w kampus badawczy w obszarze sztucznej inteligencji w Tybindze. Koncern promuje ochronę klimatu także u siebie: Już od roku 2019 wszystkie lokalizacje w Niemczech są neutralne klimatycznie, a do końca 2020 roku będzie to dotyczyć wszystkich lokalizacji Bosch na świecie. - Ochrona klimatu i efektywność energetyczna to dla firmy Bosch kolejne szanse biznesowe - prognozuje Denner. Do roku 2025 tylko w Niemczech nawet 45 proc. energii elektrycznej ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii (źródło: BMWi). - Dlatego w ciągu najbliższych lat zamierzamy zainwestować 100 mln euro w rozbudowę naszego segmentu pomp ciepła -.
Działalność Grupy Bosch 2019 w poszczególnych sektorach
W roku 2019 poszczególne jednosteki biznesowe Bosch rozwijały się w sposób wyrównany. W sektorze Mobility Solutions obroty były wyższe od światowej produkcji samochodów. Sektor ten odnotował również najwyższe obroty spośród wszystkich obszarów biznesowych koncernu. Obroty wyniosły 47 mld euro, utrzymując się na poziomie z roku poprzedzającego. Odpowiada to wzrostowi nominalnemu 0,1 proc., a z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut 1,5 proc. Sektor Consumer Goods osiągnął obroty w wysokości 17,8 mld euro. Oznacza to spadek o 0,2 proc, z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 0,6 proc. Działy branżowe BSH Hausgeräte i Bosch Power Tools utrzymały swoją pozycję pomimo silnej konkurencji, przy czym Bosch Power Tools odnotował ponadprzeciętny wzrost. Sektor Industrial Technology wygenerował obroty w wysokości 7,4 mld euro. Wzrost wyniósł 0,1 proc. i utrzymał się na poziomie ubiegłorocznym, pomimo wyraźnego spadku liczby zamówień w branży przemysłowej, który wyniósł ponad 4 proc. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, sektor odnotował spadek w wysokości 1,2 proc. Sektor Energy and Building Technology osiągnął wzrost o 1,5 proc., a obroty wyniosły 5,6 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, wzrost wyniósł 0,8 proc.
Działalność Grupy Bosch 2019 w poszczególnych regionach
W Europie sytuacja spółki Bosch była stabilna. Obroty wyniosły 41 mld euro, utrzymując się na poziomie z roku 2018. W Ameryce Północnej obroty wzrosły o 5,3 proc., do 13 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut oznacza to spadek o 0,5 proc. W Ameryce Południowej obroty wzrosły do 1,4 mld euro. Oznacza to wzrost o 1,1 proc, a z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 5,3 proc. W regionie Azji i Pacyfiku Grupa Bosch odnotowała spadek. Obroty zmalały o 3,1 proc., do 22,5 mld euro, a z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 4,5 proc. Negatywny wpływ na obroty miały w szczególności: spadki produkcji na rynkach motoryzacyjnych w Chinach oraz Indiach. W przeciwieństwie do nich Japonia i Azja Południowo-Wschodnia rozwijały się pozytywnie.
Blisko 403 tys. pracowników na świecie
Na dzień 31.12.2019 Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 403 tys. pracowników. Zatrudnienie zmalało o 6.800 osób, tj. o 1,7 proc. Znaczące zmiany w zatrudnieniu spółka Bosch odnotowała w Chinach oraz Niemczech.
Prognoza na rok 2020: wrost dochodowości pomimo słabej koniunktury gospodarki na świecie
Bosch prognozuje, że światowy wzrost gospodarczy w 2020 roku wyniesie ok. 2,0 proc. - Okres słabej koniunktury utrzyma się i globalny wzrost zostanie ponownie ograniczony - powiedział Asenkerschbaumer. Spadki odnotują zwłaszcza ważne branże, takie jak motoryzacja czy produkcja maszyn. Prognozę komplikuje także konflikt handlowy pomiędzy USA a Chinami oraz Brexit. Patrząc na nadwyżki mocy produkcyjnych w przemyśle motoryzacyjnym oraz na zmiany w ofercie technologii napędowych, Bosch w dalszym ciągu będzie analizować strukturę swoich kosztów. Tam, gdzie jest to konieczne, zostaną wprowadzone korekty zatrudnienia uwzględniające kwestię odpowiedzialności społecznej. - Także dla firmy Bosch będzie to naszym zdaniem rok pełen wyzwań, w trakcie którego musimy konsekwentnie pracować nad naszą dochodowością - powiedział Asenkerschbaumer. Wysokie dochody są warunkiem inwestowania znaczących środków na technologie przyszłości oraz transformację przedsiębiorstwa.