SEAT S.A. osiągnął drugi najwyższy w historii wynik sprzedaży w 2023 roku, napędzany zarówno sukcesem SEAT-a, jak i CUPRY.
Firma dostarczyła ponad 519 tys. samochodów (2022: 385 600), co oznacza wzrost o 34,6% w porównaniu do poprzedniego roku. Rezultaty te potwierdzają siłę hiszpańskiej spółki, w trudnym momencie transformacji, jakiej ulega branża motoryzacyjna.
Marka CUPRA ponownie ustanowiła rekordy, osiągając wynik 230 700 dostaw, co oznacza wzrost o 50,9% w porównaniu do 2022 roku (152 900). Usprawnienia w łańcuchu dostaw przyczyniły się do zwiększonej produkcji i dwucyfrowego wzrostu marki SEAT, która dostarczyła ponad 288 tys. pojazdów (2022: 232 700; +24,0%). Ponadto dostawy samochodów SEAT i CUPRA osiągnęły łącznie 47 tys. w ostatnim miesiącu poprzedniego roku, co stanowi najlepsze grudniowe rezultaty w historii firmy.
– Dane dotyczące dostaw pokazują, że SEAT S.A. prowadzi właściwą strategię dla obu marek. Rekordowe wyniki dowodzą również, że udaje nam się przezwyciężyć trudności, z którymi borykaliśmy się w ciągu ostatnich kilku lat. Mówię tu o pandemii COVID-19 i niedoborach w łańcuchach dostaw. Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego, nie przestajemy patrzeć w przyszłość z optymizmem – przyznaje Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA.
Niemcy pozostają głównym rynkiem dla SEAT S.A., gdzie dostarczono ponad 129 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 22,6% w porównaniu do 2022 roku (105 300) i osiągnięcie rekordowego udziału w rynku na poziomie 4,5%. Hiszpania utrzymała swoją pozycję jako drugi co do wielkości rynek dla firmy, z 79 200 sprzedanymi samochodami, co stanowi wzrost o 26,0% w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku (62 900). Następna w rankingu utrzymuje się Wielka Brytania z prawie 58 tys. sprzedanych egzemplarzy, co oznacza wzrost o 58,1% w porównaniu do 2022 roku (36 600). We Francji osiągnęła ona poziom ponad 33 tys., co stanowi wzrost o 53,9% (21 500), podczas gdy dostawy we Włoszech wzrosły o 25,1%, z 25 300 do 31 600, osiągając najlepszy dotąd udział w rynku na poziomie 2,0%.
Poza pięcioma głównymi rynkami europejskimi hiszpańska spółka przekroczyła barierę dostawy 20 tys. samochodów w Meksyku (21 200; +77,9%), Turcji (20 800; +133,3%) i Austrii (20 200; +24,5%), która odnotowała zarówno najlepsze dostawy, jak i udział w rynku na poziomie 8,5%. Dostawy osiągnęły rekordowy poziom ponad 14 tys. (+82,0%) w Polsce. Firma osiągnęła także najwyższy wynik w Danii, ze sprzedażą równą 9 500 sztuk (+87,5%) i udziałem w rynku na poziomie 5,4%.
Historyczny rok dla CUPRA
CUPRA osiągnęła kolejny kamień milowy w 2023 roku, dostarczając łącznie 528 tys. samochodów od swojego debiutu w 2018 roku. CUPRA Formentor pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem firmy i najpopularniejszym CUV-em w Europie. Z ponad 120 tys. dostarczonych egzemplarzy na całym świecie, sprzedaż wzrosła o 23,0% w porównaniu do 2022 roku (97 600). Drugi pod względem popularności model barcelońskiej marki, czyli w 100% elektryczny CUPRA Born, osiągnął łączny wynik dostaw ponad 45 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 44,4% w porównaniu do poprzedniego roku (31 400).
CUPRA umocniła swoją pozycję jako jednej z najszybciej rozwijających się marek samochodowych w Europie dzięki silnej obecności na kluczowych rynkach. Niemcy pozostają największym rynkiem dla CUPRY (72 300 sprzedanych sztuk; wzrost o 23,8% w porównaniu do 2022 roku), a następnie Wielka Brytania (25 700; +78,5%), Hiszpania (19 600; +43,0%), Włochy (17 100; +50,9%) i Francja (15 100; +97,6%), które również odnotowały znaczny wzrost. Za nimi znalazły się Polska (9 200; +197,6%) i Austria (7 600; +40,7%). CUPRA zyskuje także popularność w innych krajach, ze wzrostem dostaw w Turcji (10 000; +258,3%), Meksyku (6 500; +51,8%) i Australii (3 800; +238,1%).
Rok 2023 był historycznym dla barcelońskiej marki. Swoją premierę miał pierwszy w 100% elektryczny SUV – CUPRA Tavascan, który ma zostać wprowadzony na rynek w drugiej połowie roku. Ponadto CUPRA zaprezentowała swój nowy samochód koncepcyjny – DarkRebel, który stanowi odzwierciedlenie drapieżnego designu i sportowych osiągów. Jednocześnie marka kontynuowała rozwijanie sieci salonów CUPRA City Garage poprzez otwarcie nowych lokalizacji m.in. w Berlinie i Paryżu.
SEAT za znacznym wzrostem
Rok 2023 był okresem wzrostu dla hiszpańskiej marki. Model Arona utrzymał swoją pozycję jako najlepiej sprzedającego się pojazdu SEAT-a, z dostawami na poziomie 89 tys. egzemplarzy (2022: 71 000; +25,3%), a za nim znalazły się SEAT Ibiza (77 700; +51,5% | 2022: 51 300) oraz SEAT Ateca (66 800; +38,5% | 2022: 48 200).
Marka umocniła swoją pozycję na rynku hiszpańskim, dostarczając prawie 60 tys. pojazdów, co stanowi o 21,2% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Niemcy (56 800; +21,2%), Wielka Brytania (32 100; +44,8%) i Francja (18 100; +30,0%) również odnotowały znaczący wzrost, podczas gdy Meksyk zamykał pierwszą piątkę najważniejszych rynków (14 600; +92,6%).
Połączenie obu światów
oRk 2024 dla SEAT S.A. zapowiada się jako intensywny. Firma będzie kontynuowała prace nad największą transformacją w swojej historii, zmierzając ku pełnej elektryfikacji. W tym roku hiszpańska spółka obchodzi 40. rocznicę SEAT-a Ibizy oraz planuje premierę modelu CUPRA Terramar. Dodatkowo branże czekają odświeżone wersje modeli CUPRA Leon i Formentor, a także debiut Borna VZ. Dodatkowo w dalszym ciągu prowadzona jest strategia globalnej ekspansji, a otwarcia nowych salonów CUPRA City Garage planowane są m.in. w Madrycie, Manchesterze, Wiedniu i Stambule.
Świat
SEAT S.A. dostarczył 35% więcej samochodów. Podsumowanie 2023
- Szczegóły
- Autor: SEAT