Toyota i Idemitsu ogłosiły zawarcie strategicznej umowy o współpracy w zakresie rozwoju masowej technologii i produkcji baterii ze stałym elektrolitem. Obie firmy chcą w krótkim czasie poprawić wydajność tej technologii oraz ustanowić efektywne łańcuchy dostaw, które umożliwią masową produkcję akumulatorów do różnych typów pojazdów elektrycznych.
Nowy rozdział elektromobilności
Inicjatywa Toyoty i Idemitsu stanowi znaczący krok w kierunku osiągnięcia neutralności węglowej, a akumulatory nowej generacji są kluczowe dla wielkoseryjnej produkcji bezemisyjnych samochodów. Partnerzy pracują nad baterią ze stałych elektrolitów siarczkowych, które uważane są za przełomowy materiał w kontekście przyszłości aut elektrycznych.
Innowacyjny budulec charakteryzuje się elastycznością. Tym samym jest odporny na uszkodzenia powstające w wyniku wielokrotnego ładowania i rozładowywania się akumulatora. Ponadto akumulatory siarczkowe są mniejsze, a zarazem wydajniejsze, co zwiększa liczbę możliwych zastosowań w pojazdach różnego typu - od samochodów sportowych, w których ważna jest jak największa moc, po auta dostawcze i użytkowe, w których liczy się częste i szybkie ładowanie.
Masowa produkcja i komercjalizacja technologii
W ramach strategicznej współpracy Toyota i Idemitsu przewidują trzy kluczowe etapy. Pierwsza faza obejmie rozwój stałych elektrolitów siarczkowych oraz przygotowaniach do stworzenia instalacji pilotażowej. W fazie drugiej, Idemitsu przygotuje się do produkcji stałych elektrolitów siarczkowych, a Toyota skoncentruje się na przystosowaniu baterii do samochodów elektrycznych oraz rozpocznie ich wprowadzanie na rynek w latach 2027-2028. Ostatecznym celem jest masowa produkcja i komercjalizacja tej technologii.
„Idemitsu będzie wspierać Toyotę w komercjalizacji półprzewodnikowych akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Masowa produkcja baterii ze stałym elektrolitem pozwoli nam stworzyć naprawdę innowacyjne samochody. Jesteśmy pewni, że ta technologia wkrótce otworzy nowy rozdział w historii mobilności. Naszym celem jest komercjalizacja nowych akumulatorów w latach 2027 – 2028” – powiedział Koji Sato, Prezes i Dyrektor Generalny Toyota Motor Corporation.
Obie marki są światowymi liderami pod względem liczby rejestracji patentów związanych z bateriami półprzewodnikowymi i stałymi elektrolitami siarczkowymi. Technologia produkcji materiałów Idemitsu i doświadczenie Toyoty w przetwarzaniu i montażu akumulatorów dają firmom zaplecze do masowej produkcji akumulatorów siarczkowych na skalę globalną.
„Ta zmiana w energetyce i mobilności może znacząco przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego na całym świecie i stworzenia społeczeństwa funkcjonującego na zasadach zrównoważonego rozwoju” - dodał Shunichi Kito, Prezes i Dyrektor Generalny, Idemitsu Kosan Co, Ltd.