Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
oyota i przedsiębiorstwo energetyczne JERA zbudowały wielkoskalowy magazyn energii Sweep Energy Storage System. Instalacja powstała ze zużytych baterii odzyskanych z zelektryfikowanych samochodów i jako pierwsza na świecie wykorzystuje technologię sweep.

System ten pozwala korzystać z pełnej dostępnej pojemności każdej baterii, niezależnie od ich wydajności, mocy i stopnia zużycia. Nowy magazyn energii jest już podłączony do sieci i oddany do użytku.

Magazyn energii ze zużytych baterii samochodowych

Nowy magazyn energii Toyoty został zainstalowany w elektrociepłowni JERA Yokkaichi w prefekturze Mie, 30 km od miasta Nagoya. Instalacja o mocy 485 kW i 1 260 kWh pojemności składa się z baterii litowo-jonowych, niklowo-wodorkowych i ołowiowo-kwasowych odzyskanych z samochodów. Głównym źródłem zużytych akumulatorów są zelektryfikowane auta – hybrydy, hybrydy plug-in, pojazdy elektryczne na baterie i z napędem wodorowym. Została podłączona do sieci dystrybucyjnej Chubu Electric Power Grid, aby stabilizować podaż i popyt na energię – pobierać ją przy niskim zapotrzebowaniu i oddawać do sieci w szczycie. Do połowy lat 20. JERA i Toyota zamierzają dostarczyć łącznie około 100 000 kWh energii elektrycznej, nie tylko zmniejszając koszty systemu energetycznego, ale także przyczyniając się do redukcji emisji CO2.
Toyota uruchomiła magazyn energii ze zużytych baterii samochodowych. Pierwsza na świecie instalacja z nowym systemem bezpośredniej integracji różnych baterii

Pierwsza na świecie instalacja z technologią sweep

Instalacja została wyposażona w zupełnie nową technologię sweep, która pozwala połączyć w jeden magazyn bardzo różne baterie - wyprodukowane w różnych technologiach, o różnej mocy i pojemności. Dzięki temu rozwiązaniu, opracowanemu przez Toyota Central R&D Labs, każdy akumulator podłączony do Sweep Energy Storage System będzie wykorzystywany w maksymalnym stopniu, bez względu na poziom zużycia. System zarządza rozładowywaniem baterii, w ciągu mikrosekund włączając i wyłączając przepływ energii elektrycznej przez akumulatory połączone szeregowo. Ponadto, system sweep pobiera z akumulatorów prąd zmienny bez konwertowania go na prąd stały, eliminując potrzebę stosowania kondycjonera sieciowego (PCS). Pozwala to ograniczyć straty energii przy konwersji prądu i obniżyć koszty działania instalacji.

Sposób na ograniczone zasoby litu i kobaltu

Magazyny energii są wydajnym i elastycznym narzędziem stabilizowania systemu energetycznego i zapobiegania marnowaniu niezużytej energii, a ich znaczenie będzie rosło wraz z rozwojem energetyki odnawialnej i odchodzeniem od produkcji prądu z paliw kopalnych. Każda kolejna instalacja tego typu pozwala zwiększyć wydajność OZE i przyspiesza redukcję emisji CO2. Barierą dla rozwoju bateryjnych magazynów energii jest ograniczona dostępność materiałów do produkcji ogniw, w tym kobaltu i litu. Dlatego potrzebne są nieustanne prace rozwojowe nad nowymi technologiami magazynowania energii oraz recycling i wielokrotne wykorzystywanie zasobów, które już zostały wprowadzone na rynek. Odzyskiwanie zużytych akumulatorów z pojazdów elektrycznych i tworzenie z nich stacjonarnych magazynów energii jest jednocześnie ekonomiczne i przyjazne dla środowiska. Dlatego w 2018 roku JERA i Toyota nawiązały współpracę, aby opracować technologię wtórnego wykorzystania baterii samochodowych.

Ekologiczne odzyskiwanie surowców z baterii

W ramach dalszej współpracy JERA i Toyota opracują nowy proces recyclingu baterii litowo-jonowych, który pozwoli ograniczyć do minimum wpływ na środowisko. Toyota wniesie do projektu swoje wieloletnie doświadczenie w produkcji, eksploatacji i recyclingu baterii do zelektryfikowanych samochodów.

Toyota jako największy producent zelektryfikowany samochodów aktywnie popularyzuje na całym świecie nisko- i bezemisyjne samochody, skupiając się na efektywnym wykorzystaniu baterii i dostosowaniu oferty do możliwości i potrzeb każdego rynku z osobna. Firma produkuje ponad 60 modeli hybrydowych i elektrycznych i do dziś sprzedała ponad 20 milionów zelektryfikowanych samochodów. Do 2030 roku gama bateryjnych aut elektrycznych Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli, a roczna sprzedaż osiągnie poziom 3,5 miliona samochodów. Zelektryfikowane napędy będą dominowały w globalnej ofercie obu marek dzięki inwestycjom na łączną kwotę 60 miliardów euro do końca dekady. Środki te zostaną przeznaczone na badania i rozwój, opracowanie i produkcję nowych modeli oraz rozwój produkcji baterii do samochodów.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
ABC Colorex Sp. z o.o.
EJOT Polska Sp. z o.o. Sp. k.
Bodycote Polska Sp. z o.o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.