Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Postęp, jaki zachodzi ostatnio w segmencie aut elektrycznych, stanowi największą zmianę w historii motoryzacji od lat.

Po raz pierwszy od ponad wieku samochody poruszają się bez silnika benzynowego lub wysokoprężnego w komorze silnika i mają akumulator zintegrowany z nadwoziem, zmieniając samą koncepcję motoryzacji u samych podstaw.

Nowy, w pełni elektryczny SUV XC40 zadebiutuje w przyszłym miesiącu. Ten pierwszy w pełni elektryczny pojazd Volvo musi być tak bezpieczny, jak wszystkie inne modele tej marki. Krótko mówiąc – musi być jednym z najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Wbrew pozorom brak silnika spalinowego w komorze silnika stanowi dla inżynierów spore wyzwanie, by należycie usztywnić nadwozie. Oto jak uporali się z tym zadaniem.

Bez względu na to, co napędza nasz samochód, czy silnik elektryczny, czy spalinowy, Volvo musi być bezpieczne – mówi Malin Ekholm, szef ds. Bezpieczeństwa w Volvo Cars. W pełni elektryczny XC40 będzie jednym z najbezpieczniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy.

Opierając się na najwyższych standardach bezpieczeństwa bazowego modelu XC40, inżynierowie bezpieczeństwa Volvo Cars musieli całkowicie przeprojektować i wzmocnić przednią część nadwozia, w której nie ma silnika spalinowego. Nie ma zatem elementu, który by ją usztywniał. Samochód elektryczny w ofercie Volvo nie ma żadnej taryfy ulgowej w zakresie bezpieczeństwa.

Podstawy bezpieczeństwa są takie same w przypadku tego samochodu, jak w każdym innym Volvo. Ludzie są w środku, a samochód musi być zaprojektowany tak, aby był dla nich bezpieczny – mówi Malin Ekholm.

W porównaniu do standardowego modelu XC40, nadwozie wersji elektrycznej zostało wzmocnione klatką bezpieczeństwa chroniącą zarówno przestrzeń pasażerską, jak i akumulatory auta. Elementy klatki wykonano z wytłoczanego aluminium. Tworzy ona kontrolowaną strefę zgniotu wokół akumulatora i jest całkowicie zintegrowana z karoserią.

Podwozie XC40 od początku było projektowane z myślą o napędzie elektrycznym. Dlatego duże akumulatory zostały zintegrowane z podłogą karoserii. Taką ich lokalizację założono na samym początku projektowania. Ten zabieg obniża środek ciężkości auta, poprawia jego prowadzenie i zmniejsza ryzyko dachowania.

Tył nadwozia usztywniono elementami elektrycznego układu napędowego ściśle zintegrowanego z konstrukcją karoserii. W razie wypadku jego elementy działają jako wzmocnienie struktury nadwozia i rozpraszają energię uderzenia, chroniąc tylną część przedziału pasażerskiego.

Wraz z premierą elektrycznego XC40 debiutują kolejne systemy bezpieczeństwa aktywnego. Jest to pierwszy model Volvo wyposażony w nową platformę czujników Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) z oprogramowaniem opracowanym przez Zenuity, spółkę joint venture należącą do Volvo Cars i Veoneer.

Nowa platforma ADAS to nowoczesny system bezpieczeństwa czynnego, który składa się z szeregu radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych. Zaprojektowano go tak, by można go było łatwo przeszczepić do różnych modeli. W przyszłości może też posłużyć do wprowadzenia technologii jazdy autonomicznej.

Volvo Cars ujawni więcej szczegółów na temat całkowicie elektrycznego XC40 w nadchodzących tygodniach, zanim zostanie zaprezentowany publicznie 16 października.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Alucrom Sp. z o.o.
BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
Craemer GmbH
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
Link International Transport
GREG-PLAST