Niedobór półprzewodników spowodował, że światowa produkcja pojazdów była o co najmnie 450 tys. aut niższa planowano w styczniu i lutym, podała firma analityczna LMC.
Pete Kelly, dyrektor zarządzający LMC, powiedział, że problem będzie trwał przez I połowę tego roku ale ostatecznie nie wpłynie prawdopodobnie na całoroczną produkcję. LMC prognozuje obecnie, że produkcja na świecie spadnie o 10 procent w I kwartale. Przekłada się to na ogólną utratę 1,1 miliona pojazdów. Kelly twierdzi, że 600-700 tys. wynika z niedoboru chipów, a pozostała część z powodu ponownego wprowadzania lockdownów.
Natomiast według IHS Markit w I kwartale 2020 r. z powodu niedoboru chipów światowa producja pojazdów będzie niższa o 672 tys.
Według Pete'a Kelly produkcja w Europie spadnie o 17 procent w I kwartale w porównaniu do 2019 roku, w II kwartale o 10 procent, w III kwartale o 2 procent, aby w IV kwartale wzrosnąć o 3 procent. Prognozy dla światowej produkcji zakładają w tym roku wzrost do 86,9 mln sztuk (wobec 74,4 mln w 2020 r.), a następnie do 92,2 mln w 2022 roku i do 95,7 mln w 2023 roku.
Świat
W I kwartale 2021 r. produkcja pojazdów niższa z powodu braku dostaw czipów
- Szczegóły
- Autor: Automotive New Europe (fot. Ford)