Takoni
VIA
W 2024 roku globalne upodobania kolorystyczne w motoryzacji nadal ewoluowały, a konsumenci odchodzili od tradycyjnych faworytów takich jak kolor biały czy srebrny. Według najnowszego raportu opracowanego przez dział Coatings firmy BASF („Color Report for Automotive OEM Coatings”) zmianom tym towarzyszy rosnąca popularność żywych odcieni i ciepłych barw naturalnych oraz większe zróżnicowanie palety kolorystycznej w całej branży.

W szczególności, chociaż biel wciąż jest kolorem najczęściej wybieranym przez konsumentów, coraz większym wzięciem cieszą się ciepłe żółcie i beże. We wszystkich regionach rośnie również zainteresowanie zielenią. Zyskują też barwy achromatyczne takie jak czarny i szary.

EMEA: beżowy coraz popularniejszy, przy stabilnym wzroście barw achromatycznych

W regionie EMEA popularność kolorów achromatycznych systematycznie rośnie, z 72% w 2021 r. do prawie 80% w 2024 r., co świadczy o atrakcyjności neutralnych odcieni.

Tuż za niezmiennie ulubioną bielą plasuje się kolor szary. Na uwagę zasługuje rosnąca popularność beżowego, który prawie podwoił udział w rynku.

„Beżowy oraz kolory neutralne kojarzą się ze spokojem i finezją, a więc i stabilnością, za którą tęsknią ludzie w dynamicznym świecie” — powiedział Mark Gutjahr, globalny dyrektor ds. projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w BASF. „Pozwalają one konsumentom wyrazić swój indywidualizm, a przy tym uchodzą za ponadczasowo eleganckie w motoryzacyjnej stylistyce”.

Ameryka Północna i Południowa: szary okazuje się jednym z najbardziej uniwersalnych i atrakcyjnych kolorów

Od chłodnego metalu po ciepłe odcienie ziemi... dzięki bogactwu odcieni szary oferuje zaskakująco żywą głębię i finezję. Tegoroczny rozkład upodobań kolorystycznych wskazuje na wyraźny wzrost zainteresowania szarościami, które opanowały aż 20% rynku. Czarny stracił 2 punkty procentowe od 2023 r., a spadek w przypadku chętnych na białe samochody wyniósł aż 5 punktów.

„Szary wyznacza nowy styl w motoryzacji, zyskując na popularności dzięki uniwersalnej finezji, zaś klienci rzadziej decydują się na tradycyjną czerń lub biel” — powiedziała Victoria Fislage, dyrektor ds. projektowania w BASF Coatings.

Kraje Azji i Pacyfiku: dominacja czerni i rozkwit żółtego
Kolory achromatyczne utrzymują się w ścisłej czołówce. Wybrało je 83% konsumentów, a tradycyjnie kojarzący się z elegancją kolor czarny zyskał 2 punkty procentowe. Dokładnie tyle samo straciło jego przeciwieństwo, czyli kolor biały.

Jednocześnie rośnie popularność kolorów chromatycznych, w tym zwłaszcza żółtego, na czele z miękkimi odcieniami takimi jak żółty pastelowy czy z żółty domieszką szarości i beżu. Odzwierciedla to dążenie do harmonijnego współistnienia sztucznej inteligencji i ludzi oraz do zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w stylistyce samochodów elektrycznych. Stąd właśnie coraz większe zainteresowanie harmonijnymi, optymistycznymi paletami.

„Ziemiste i pastelowe żółcie odpowiadają cenionym dzisiaj wartościom: funkcjonalności, zrównoważonemu rozwojowi i współegzystencji z przyrodą” - powiedział Chiharu Matsuhara, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie Azji i Pacyfiku.

Raport na temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej (Color Report for Automotive OEM Coatings) przygotowany przez BASF Coatings zawiera pogłębioną analizę trendów kolorystycznych w branży motoryzacyjnej wraz z analizą preferencji na poziomie globalnym i regionalnym. Popularność poszczególnych kolorów wskazana w raporcie została oszacowana przez dział powłok (Coatings) BASF na podstawie dostępnych informacji dotyczących produkcji pojazdów i stosowania lakierów w samochodach osobowych.
0
Udostępniono
Automotive CEE Day

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bodycote Polska Sp. z o.o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.
YETICO S.A.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.