Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Nowa analiza danych przeprowadzona przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) pokazuje całkowicie niezrównoważony obraz, jeśli chodzi o rozmieszczenie punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej.

70 proc. wszystkich stacji ładowania w UE jest skoncentrowanych w zaledwie trzech krajach Europy Zachodniej: Holandii (66 665), Francji (45 751) i Niemczech (44 538). Razem kraje te stanowią zaledwie 23 proc. całkowitej powierzchni Wspólnoty. Natomiast pozostałe 30 proc. infrastruktury jest rozproszone w 77 proc. regionu.

Dobrym przykładem zilustrowania niezróważonego rozkładu dostępności do ładowarek jest Rumunia - około sześć razy większa niż Holandia - liczy tylko 493 punkty ładowania, czyli 0,2 proc. całości UE.

Ta dwutorowa rozbudowa infrastruktury rozwija się wzdłuż linii podziału między bogatszymi państwami członkowskimi UE w Europie Zachodniej a krajami o niższym PKB w Europie Wschodniej, Środkowej i Południowej. Kraje o znacznej powierzchni, ale o niższym PKB, takie jak Polska (0,8 proc. ładowarek w UE) i Hiszpania (3,3 proc.), wydają się pozostawać w tyle.

Rzeczywiście, różnica między Niemcami, krajem numer 3 (odpowiadającym za 19,9 proc. wszystkich punktów ładowania w UE), a Włochami numer 4 (5,8 proc.) jest już ogromna, a udział ładowarek szybko spada.

To niejednolite wdrożenie w UE infrastruktury zarówno ładowania, jak i uzupełniania paliwa dla samochodów z napędem alternatywnym było widoczne, odkąd ACEA rozpoczęła coroczną analizę w 2018 r. Bez zdecydowanych działań teraz jest mało prawdopodobne, aby poprawiła się w nadchodzących latach, ostrzega stowarzyszenie.

Ponieważ Komisja Europejska przygotowuje się do przeglądu dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych za dwa tygodnie, ACEA wzywa do ustanowienia wiążących celów - nie tylko dla punktów ładowania samochodów elektrycznych, ale także dla stacji wodorowych dla samochodów z ogniwami paliwowymi - dla każdego państwa członkowskiego UE.

„Każdy, kto chce kupić samochód elektryczny lub na ogniwo paliwowe, zależny jest od niezawodnej infrastruktury do ładowania lub tankowania - czy to w domu, w pracy, czy w podróży” - powiedział dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema. „Nadszedł czas, aby rządy w całej Europie zwiększyły tempo w wyścigu do bardziej ekologicznej mobilności” - podkreśla Huitema.

Według obliczeń Komisji dalszy spadek emisji CO2 z samochodów do -50% w 2030 r. wymagałby około 6 milionów publicznie dostępnych punktów ładowania. Obecnie dostępnych jest mniej niż 225 tys. , co przekłada się na oszałamiający 27-krotny wzrost w ciągu mniej niż dekady.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Galwanizer Sp. z o.o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
Alucrom Sp. z o.o.
METCHEM Sp. z o.o.