Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Nowe Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi zlokalizowane na terenie parku technologicznego incampus w Ingolstadt, wyposażone jest w znacznie ulepszone i najnowocześniejsze urządzenia do testów zderzeniowych. W obiekt zainwestowano około 100 milionów euro. Na terenie centrum znajdują się m.in. 250-metrowy tor rozbiegowy, mobilny 100-tonowy blok zderzeniowy oraz urządzenia do zderzania dwóch pojazdów pod kątem 90 stopni. Jako marka premium, Audi jest zobowiązane do spełniania wysokich wymagań, które już teraz wykraczają poza obecne standardy międzynarodowe.

Nowe Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi (AFZ) w Ingolstadt, oficjalnie rozpoczęło swą działalność w ramach inauguracji parku technologicznego incampus. To obecnie najważniejszy ośrodek rozwojowy Audi w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. Pracować tu będzie około 100 specjalistów, którzy zajmą się wszystkimi istotnymi scenariuszami testowymi. W fazie projektowania zadbano o to, by obiekt był w stanie prowadzić testy znacznie wykraczające poza obecne wymagania wielu rynków. Oznacza to, że może być elastycznie dostosowywany do przyszłych zmian.

W przyszłości możliwe jest przeprowadzanie większej ilości testów

Audi zainwestowało w ten obiekt łącznie około 100 milionów euro, a jego budowa trwała trzy lata. Nowe Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów może obsługiwać większą liczbę i różnorodność testów zderzeniowych pojazdów, niż hala zderzeniowa używana wcześniej na terenie zakładu w Ingolstadt. Obiekt jest również znacznie większy, z główną powierzchnią o wymiarach 130 na 110 metrów, o wysokości 20 metrów. Zintegrowana arena zderzeniowa składa się z wolnego od podpór obszaru o wymiarach 50 na 50 metrów, a przeciwległe tory rozbiegowe mają łączną długość 250 metrów. Daje to możliwość prowadzenia testów przy prędkościach przekraczających dzisiejsze wymagania. Dodatkowy pas umożliwia również zderzenia pod kątem prostym z udziałem dwóch pojazdów.

- Bezpieczeństwo jest dla Audi najwyższym priorytetem. Nasze nowe centrum bezpieczeństwa pojazdów jest imponującym dowodem zaangażowania marki na tym polu - mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. - Dzisiejsze modele Audi osiągają znakomite wyniki w obowiązujących na całym świecie procedurach testowych. Nie spoczywamy jednak na laurach. Zamiast tego nadal ulepszamy nasze możliwości rozwoju i testowania.-

Szeroka gama możliwości testowych

Blok zderzeniowy o wadze 100 ton znajdujący się na arenie zderzeniowej jest umieszczony w taki sposób, by można go było przesuwać i obracać, dając w ten sposób możliwość prowadzenia wielu różnych rodzajów testów zderzeniowych. Obszar jest poprzecinany kilkoma pasami zderzeniowymi, które umożliwiają badania nad kolizjami między dwoma pojazdami i nad integralnym bezpieczeństwem. Tak zwana "latająca podłoga" umożliwia również jazdę pojazdami bokiem do przeszkód. Każdy pojazd, zanim zostanie wprowadzony na rynek, przechodzi dwucyfrową liczbę scenariuszy testowych.

Dzięki nowatorskiemu systemowi wyhamowywania z jednostką opóźniającą, można teraz prowadzić jeszcze bardziej wydajne badania nad systemami pasów i poduszek powietrznych. Pracę zespołu Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi ułatwiają dodatkowo najnowocześniejsze kamery i energooszczędne systemy oświetlenia LED. W budynku znajdują się również laboratorium manekinów, stanowiska do testowania komponentów, warsztaty i biura.

Koncepcja ośrodka, technologie w nim wykorzystywane i przyległe obszary, na których Centrum będzie mogło się rozbudowywać zostały zaplanowane tak, by sprostać wymaganiom na przyszłość. Pozwalają one na elastyczne wykorzystanie Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi i zapewniają spełnienie wymagań technologicznych nawet jeśli normy i przepisy na rynkach światowych będą nadal zaostrzane.

Ściśle skoordynowane symulacje i testy

Na nowej arenie testów zderzeniowych wykorzystywanych jest ponad 60 manekinów różnego typu: od 18-miesięcznego malucha, po dorosłego o wadze 102 kg. Zaawansowane manekiny THOR wykorzystują do 150 czujników, co podczas testów pozwala na uzyskanie odpowiednich danych.

Do rejestrowania sekwencji zdarzeń podczas testów zderzeniowych wykorzystywane są szybkie kamery i funkcja śledzenia ruchu. Duża liczba czujników zapewnia fizyczne odczyty. Do cyfrowego przetwarzania zakresu deformacji po teście wykorzystuje się technikę trójwymiarowego skanowania. Wszystkie dane są przekazywane do systemu zapisu danych archiwalnych. System zawiera również dane analizowane przez ekspertów z innych laboratoriów testowych w Europie, Azji i Ameryce.

W dzisiejszych czasach można symulować praktycznie wszystkie wypadki - zarówno z udziałem pieszych, jak i zderzenia czołowe oraz boczne. Każdego miesiąca, na długo przed zbudowaniem pierwszego prototypu danego modelu, specjaliści Audi przeprowadzają dziesiątki tysięcy symulacji zderzeń. Na potrzeby projektowania zderzeniowego karoserii tylko jednego aktualnego modelu, wykonuje się ponad 60 000 obliczeń dla maksymalnie 100 różnych przypadków obciążeń. Ważną rolę odgrywa tu nowe Centrum Informatyczne Audi, również zlokalizowane na terenie parku technologicznego.

Pomimo dużego postępu w technologiach symulacji, fizyczne testy zderzeniowe i testy komponentów pozostają niezbędne. Wynika to z faktu, że władze różnych krajów, w których modele Audi są sprzedawane, mają najczęściej procedury homologacyjne wymagające fizycznych testów zderzeniowych. Z drugiej strony, w rozwoju produktu obie metody są wysoce synergiczne, a na procedury homologacji wpływają zarówno wyniki symulacji, jak i testów fizycznych.

Długa tradycja bezpieczeństwa biernego w Audi

Bezpieczeństwo bierne, czyli wszystko, co zmniejsza konsekwencje wypadku dla pasażerów samochodu i użytkowników dróg, w tym pieszych, ma w Audi długą tradycję. DKW pracowało w tej dziedzinie już ponad 80 lat temu. Wtedy to DKW F7 został poddany systematycznym testom dachowania w celu uzyskania wglądu w bezpieczeństwo konstrukcji. W rzeczywistości były to pierwsze testy zderzeniowe w historii motoryzacji. Później, specjalnie zbudowany obiekt w centralnym dziale testowym Auto Union umożliwił powtarzalne testy zderzeniowe.

Kolejny ważny krok nastąpił w roku 1970, wraz z inauguracją pierwszej hali zderzeniowej w Ingolstadt. Budynek ten, wielokrotnie modyfikowany i dostosowywany do nowych wymagań, był używany przez ponad 50 lat.

W roku 1972 po raz pierwszy do testów zderzeniowych użyto manekinów. Z biegiem lat stawały się one coraz bardziej wyrafinowane i wszechstronne. W 1986 Audi wprowadziło opatentowaną przez siebie innowację: system bezpieczeństwa procon-ten (zaprogramowane kurczenie i napinanie). W przypadku zderzenia czołowego kierownica cofa się, przednie pasy napinają się, a silnik przesuwa się w kierunku kabiny pasażerskiej za pomocą stalowych lin i kół pasowych. System ten znacznie zmniejszył ryzyko obrażeń głowy kierowcy w razie wypadku. Dopiero powszechne wprowadzenie poduszek powietrznych pozwoliło na udoskonalenie tego wynalazku.

W ciągu ostatnich 25 lat testy coraz bardziej się cyfryzują. Pierwszym modelem Audi, który był w ten sposób testowany, było A3 z 1999 roku. Ciągła praca z coraz większymi ilościami danych położyła podwaliny pod coraz bardziej inteligentne algorytmy stosowane obecnie. Co więcej, w ostatnich latach coraz większą rolę odgrywa uczenie maszynowe. Na przykład zostało ono wykorzystane do ulepszenia oprogramowania jednostki sterującej poduszkami powietrznymi.

W ostatnich latach wszystkie testowane modele Audi, w tym modele w pełni elektryczne, uzyskały najwyższe oceny zarówno w zakresie bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego w testach opracowywanych przez organizacje ochrony konsumentów na całym świecie, np. przez Euro NCA i China NCAP. Nawiasem mówiąc, pojazdy elektryczne podlegają tym samym rygorystycznym wymogom, co modele z konwencjonalnymi układami napędowymi.

Testy w Stanach Zjednoczonych również osiągają podobne wyniki. W tym roku aż siedem modeli Audi otrzymało nagrodę IIHS TOP SAFETY PICK od Insurance Institute for Highway Safety - pięć z nich TOP SAFETY PICK+ w najwyższej kategorii. Oprócz odporności na zderzenia, oceniano również inne czynniki, takie jak unikanie zderzeń i technologia oświetlenia.

Nowe Centrum Bezpieczeństwa Pojazdów Audi stanowi kolejny ważny krok w rozwoju bezpieczeństwa biernego w Audi. Obecność innych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem - w tym spółki-córki Volkswagena CARIAD i Technische Hochschule Ingolstadt na terenie parku technologicznego incampus, ułatwia wymianę interdyscyplinarną
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Galwanizer Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
Bodycote Polska Sp. z o.o.
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.