Osiem autonomicznych jednostek transportowych AGV codziennie pokonuje 240 kilometrów, przewożąc do 2000 części potrzebnych przy montażu samochodów w Martorell.
Wykorzystanie bezosobowych pojazdów na drogach, po których poruszają się piesi, rowery, samochody i ciężarówki, wydaje się wyzwaniem. Z pomocą przychodzi najnowsza technologia nawigacyjna SLAM, umożliwiająca jednostkom jednoczesne określanie swojej pozycji i zebranie informacji o otoczeniu. Przed wyruszeniem w pierwszą podróż z transportem wózek przejeżdża trasę, by się jej nauczyć. Pomaga mu w tym system zintegrowanych kamer.
- Jeśli podczas transportu pojazd „straci z oczu” któryś z zaprogramowanych punktów odniesienia, od razu się zatrzyma. Dalsza jazda będzie możliwa dopiero, gdy dany punkt znowu się pojawi w zasięgu kamer - tłumaczy Victor Palacios, inżynier logistyki kierujący programem SEAT-a.
Rozmowy robotów
Wysoka efektywność systemu jest również zasługą wykorzystywanej technologii 4G, zapewniającej łączność pojazdu z otoczeniem. Dzięki niej AGV może m.in. zmienić sygnalizatory na zakładowych skrzyżowaniach, zapewniając priorytet swojej trasie. Stała łączność z siecią pozwala także robotom na komunikowanie się ze sobą nawzajem.
- Nigdy nie jest tak, że wszystkie osiem składów AGV porusza się naraz. Jeśli jeden z robotów znajduje się w strefie przeładunkowej, inny czeka w kolejce, aż pierwszy skład zwolni miejsce - dodaje Palacios. - Z kolei jeśli trasy dwóch pojazdów się przetną, roboty same dostosują swoje prędkości do sytuacji, ustalając pierwszeństwo.
Bezpieczeństwo i efektywność
Przed wdrożeniem nowego systemu AGV w zakładach SEAT-a inżynierowie zadbali o wysoki poziom bezpieczeństwa pojazdów. Kamery zamontowane na szczycie i dolnej krawędzi pojazdu pozwalają na wykrycie każdego obiektu znajdującego się na trasie. - Roboty poruszają się z prędkością 1 metra na sekundę, dzięki czemu mogą szybko się zatrzymać, jeśli tylko w promieniu półtora metra znajdzie się przedmiot lub człowiek - opisuje Palacios.
W pojazdach zamontowano napęd elektryczny, co pozwoliło na redukcję emisji CO2 na terenie zakładów SEAT-a o 1,5 tony rocznie. By zapewnić jak największą efektywność procesu, akumulatory robotów są ładowane indukcyjnie w trakcie przeładunku towarów – do pełnego naładowania potrzebują jedynie 15 minut. Wydajne silniki pozwalają pojazdom przewieźć naraz ładunek o wadze 10 ton. Każdego dnia pojazdy AGV przemierzają trasy o łącznej długości 240 KM, przewożąc nawet 2000 części przyszłych samochodów.