Jak wcześniej ujawniono, dochodzenie wykazało, że łańcuch wartości aut typu BEV w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które powoduje zagrożenie szkody gospodarczej dla producentów BEV w UE. W rezultacie cła wejdą w życie następnego dnia po publikacji w Dzienniku Urzędowym.
Równocześnie UE i Chiny nadal pracują nad znalezieniem alternatywnych, zgodnych z WTO rozwiązań, które byłyby skuteczne w rozwiązywaniu problemów zidentyfikowanych w dochodzeniu. Komisja pozostaje również otwarta na negocjowanie zobowiązań cenowych z indywidualnymi eksporterami, co jest dozwolone na mocy przepisów UE i WTO.
Cła wyrównawcze nałożone na okres pięciu lat
Od momentu wejścia w życie środków objęci próbą chińscy producenci eksportujący będą podlegać następującym cłom wyrównawczym:
- BYD: 17,0%
- Geely: 18,8%
- SAIC: 35,3%
Pozostałe współpracujące firmy będą podlegać cłu w wysokości 20,7%. Po uzasadnionym wniosku o przeprowadzenie indywidualnej kontroli, Tesla zostanie obciążona cłem w wysokości 7,8%. Wszystkie pozostałe niewspółpracujące firmy będą obciążone cłem w wysokości 35,3%.
Ostateczne cła będą pobierane od wejścia w życie.