Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Dwadzieścia cztery godziny - tyle czasu zajęło Dacii dokonanie spektakularnej modyfikacji procesu produkcyjnego. Marce udało się wprowadzić nową identyfikację wizualną we wszystkich swoich modelach w trzech zakładach równocześnie: w Pitesti, Tangerze i Casablance.

W ciągu jednego dnia zmodyfikowano 3100 egzemplarzy! Dacia mogła podjąć się tego ambitnego wyzwania produkcyjnego dzięki zdolności do błyskawicznej adaptacji przy zachowaniu najwyższej jakości produkowanych samochodów. Osiągnięcie tego celu wymagało ponad roku rygorystycznych, szczegółowych przygotowań i koordynacji działań wszystkich stron zaangażowanych w tę operację.

O realizacji opowiada Christophe Dridi, dyrektor ds. zarządzania inwestycjami przemysłowymi Dacii.

Pomimo iż produkcja samochodów jest bardzo kompleksowym i złożonym procesem, Dacii udało się wprowadzić nową identyfikację wizualną w całej gamie swoich modeli równocześnie. Tego imponującego wyczynu produkcyjnego udało się dokonać w rekordowo krótkim czasie i równocześnie w trzech różnych zakładach: Pitesti w Rumunii oraz Casablance i Tangerze w Maroku. Pozwoliło to marce zrealizować ambitny cel radykalnej zmiany wizerunku połączony z wprowadzeniem nowej identyfikacji wizualnej, odzwierciedlającej zaangażowanie Dacii w przyszłość i zgodnej z wyznawanymi przez nią wartościami. Powyższa strategia New Brand Identity jest pierwszym etapem działań Dacii w ramach realizacji planu strategicznego „Renaulution”. Wymagała ona podjęcia szeregu istotnych wyzwań w różnych dziedzinach – od logistyki części poprzez szkolenia pracowników aż po sieć dealerską.

Aby zrozumieć, w jaki sposób marce udało się sprawić, by w pewien poniedziałek rano wszystkie auta zaczęły zjeżdżać z linii produkcyjnej z (między innymi) nowym emblematem „Dacia Link” na osłonie chłodnicy, podczas gdy zaledwie 24 godziny wcześniej z linii schodziły wyłącznie „stare wersje”, przyjrzyjmy się kulisom operacji przeprowadzonej w zakładach Dacii, w których niemożliwe stało się możliwe.

O ile nam wiadomo, jest to pierwszy taki przypadek w branży motoryzacyjnej równoczesnego wprowadzania nowej identyfikacji wizualnej we wszystkich modelach gamy w trzech różnych zakładach. To doskonała ilustracja elastyczności i zdolności Dacii do błyskawicznej adaptacji.

Christophe Dridi, dyrektor ds. zarządzania inwestycjami przemysłowymi Dacii

Rozdział 1: wyzwanie produkcyjne

W powyższych trzech zakładach Dacii - w Pitesti, Tangerze i Casablance - samochody są produkowane na okrągło i zjeżdżają z linii produkcyjnej co 50 sekund. Łącznie ponad 3 100 samochodów dziennie wymaga zmiany identyfikacji wizualnej na linii produkcyjnej. Taką liczbę aut należało wyposażyć w nowe części w poniedziałek, 24 października 2022 roku od godziny 9.00 rano, kiedy pierwsze egzemplarze trafiły na linię produkcyjną. Zmiana identyfikacji wizualnej całej gamy modeli marki w ciągu jednego dnia była niezbędnym warunkiem powodzenia projektu. Nowe części zostały uprzednio zarejestrowane w systemach informatycznych, które przestawiono na montaż nowych części w poniedziałek rano, aby wyeliminować ryzyko błędów i zapewnić płynne przejście na nowe wersje. Strefy logistyczne zostały również przygotowane na przyjmowanie nowych części w taki sposób, żeby uniknąć ryzyka ich pomylenia ze starymi numerami katalogowymi.

Rozdział 2: wyzwania logistyczne

Przestawienie samochodów na nową identyfikację wizualną marki było potężnym wyzwaniem logistycznym ze względu na równoczesne wprowadzenie nowej identyfikacji we wszystkich modelach - Dusterze, Sandero, Loganie i Joggerze - we wszystkich trzech zakładach oraz ze względu na bardzo krótki harmonogram wprowadzenia i uruchomienia nowej produkcji. Pracownicy działów logistyki musieli poradzić sobie z wprowadzeniem około 190 nowych produktów, takich jak logo, nowy emblemat czy nowe lakiery nadwozia, pochodzących od 57 różnych dostawców. Wszystko to w sytuacji rynkowych niedoborów niektórych komponentów i surowców, co spowodowało konieczność znalezienia przez działy logistyki rozwiązań, które pozwoliłyby nadrobić zaistniałe opóźnienia oraz upewnienia się, że wszystkie części spełniają standardy marki.

Udało nam się z powodzeniem sprostać temu wyzwaniu dzięki wzorowej organizacji, poświęceniu i zaangażowaniu pracowników. W rezultacie wszystkie serie przedprodukcyjne zostały dostarczone na czas, a termin rozpoczęcia produkcji seryjnej został dotrzymany. Za każdym razem, gdy spotykamy te samochody na ulicy, czujemy się dumni z faktu, że przyczyniliśmy się do sukcesu ich wprowadzenia na rynek i do zadowolenia naszych klientów.

Ileana-Florentina Botea, kierownik ds. logistyki

Rozdział 3: wyzwania szkoleniowe

Na sukces tej wizerunkowej metamorfozy złożyła się także fantastyczna praca zespołowa prawie 20 000 pracowników w trzech zakładach Dacii objętych operacją. Pracownicy, pełni zaangażowania i wsłuchani w lokalne potrzeby, zdołali stawić czoła wyzwaniom towarzyszącym transformacji: działać szybko, z zachowaniem procedury przygotowania i uruchamiania produkcji. Równolegle z wdrażaniem wielkoskalowego planu produkcyjnego przeprowadzono szereg szkoleń dla operatorów. W ten sposób udało się nie tylko zapewnić ciągłość produkcji, ale także montaż w samochodach zgodny z obowiązującymi standardami, już od pierwszego dnia.

Przygotowywaliśmy się do tej zmiany przez rok – analizowaliśmy z wyprzedzeniem wszelkie możliwe problemy związane z zaopatrzeniem, szkoleniami i jakością. Dzięki koordynacji wszystkich zaangażowanych stron udało nam się wprowadzić nową identyfikację wizualną marki w poniedziałek rano bez powodowania większych zakłóceń w programie produkcji. To niesamowite!

Stefan Stanca, kierownik projektu inżynieryjnego

Rozdział 4: wyzwanie handlowe

Udało się także sprostać wyzwaniom handlowym, zgodnie z oczekiwaniami klientów, jako że przyjmowanie zamówień trzeba było rozpocząć jeszcze przed wprowadzeniem nowej identyfikacji wizualnej marki w zakładach produkcyjnych.

To spektakularne dokonanie i nowa identyfikacja wizualna są nośnikami przesłania Dacii, które czyni ją jeszcze bardziej pożądaną. To nowy początek dla marki, która nieustannie przełamuje kolejne standardy.

Wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na rozpoczęcie produkcji samochodów z nową, niezwykle udaną identyfikacją wizualną, która nikogo nie pozostawia obojętnym. Udało nam się zsynchronizować pracę trzech zakładów, tak aby rozpocząć produkcję na czas. To powód do dumy dla wszystkich pracowników!

Mohammed DAHOU-FRAJ, dyrektor działu projektów na rynku marokańskim
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

PILOUS Packaging Polska Sp. z o.o.
Bimax Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
LINEX Sp. z o.o.
Deltax Programming Sp. z o.o.