Grupa Volkswagen osiągnęła dobre wyniki w 2022 r. –pomimo trwających zakłóceń w dostawach oraz wyższych kosztów surowców i energii rentowność się poprawiła.
Było to możliwe dzięki utrzymaniu dyscypliny cenowej, postępom w zakresie ograniczania kosztów oraz lepszemu dopasowaniu miksu modelowego, który pomógł zwiększyć zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych o 2,5 mld euro – do 22,5 mld euro. Grupa poczyniła znaczące postępy w realizacji swojej strategii, w szczególności dzięki udanemu debiutowi Porsche na giełdzie, uruchomieniu spółki PowerCo, zajmującej się produkcją akumulatorów i budowie pierwszej gigafabryki ogniw w Salzgitter. Równie ważne były także uruchomienie produkcji elektrycznego Volkswagena ID.4 w USA oraz partnerstwo z Horizon Robotics w celu wzmocnienia przewagi konkurencyjnej w Chinach.
Całkowite przychody wzrosły o 11,6 procent – do 279,2 mld euro, na co wpływ miał dopracowany miks modelowy, rosnąca sprzedaż lepiej wyposażonych samochodów i większa liczba modeli. Wpływ na to miało także utrzymywanie dyscypliny w zakresie ograniczania kosztów. Znacząco wzrosły dostawy pojazdów całkowicie elektrycznych, podczas gdy łączna liczba dostarczonych pojazdów spadła o 7 procent, przede wszystkim z powodu niedoboru półprzewodników i zakłóceń w łańcuchach dostaw.
Łącznie do klientów dostarczono 572 100 pojazdów elektrycznych, czyli o ponad jedną czwartą więcej niż w poprzednim roku, co świadczy o stale rosnącej popularności gamy elektrycznych modeli Grupy. Udział tych pojazdów w łącznych dostawach wzrósł do około 7 procent. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł do 22,5 (20,0) mld euro, co odpowiada rentowności operacyjnej sprzedaży przed uwzględnieniem pozycji specjalnych w wysokości 8,1 (8,0) procent. Zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 9,5 procent – z 20,1 do 22 mld euro, a zysk po opodatkowaniu wzrósł o 2,6 procent – z 15,4 do 15,8 mld euro.
Przepływy pieniężne netto w dywizji motoryzacyjnej wyniosły 4,8 mld euro (rok wcześniej 8,6 mld euro). Zmiana to przede wszystkim efekt niestabilnej sytuacji w zakresie dostaw w całym 2022 roku oraz zakłóceń w łańcuchach logistycznych, szczególnie pod koniec roku. W rezultacie kapitał obrotowy, a w szczególności zapasy wyrobów gotowych, surowców i materiałów na koniec roku były znacznie wyższe niż planowano. Ten trend ma w 2023 roku zostać w dużej mierze odwrócony.
Płynność netto dywizji motoryzacyjnej na 31 grudnia 2022 roku wzrosła do 43 mld euro, w tej kwocie mieści się 16,1 mld euro z wprowadzenia na giełdę Porsche AG. 9,5 mld euro wypłacono akcjonariuszom jako dywidendę w styczniu 2023 roku. Zarząd i rada nadzorcza proponują dywidendę w wysokości 8,70 euro na akcję zwykłą i 8,76 euro na akcję uprzywilejowaną, co oznacza wzrost o 1,20 euro na każdą akcję w porównaniu z rokiem poprzednim. Odpowiada to wskaźnikowi wypłaty dywidendy na poziomie 29,4 procent. Zysk na jedną akcję zwykłą wyniósł 29,63 euro (rok wcześniej 29,59 euro), a zysk na jedną akcję uprzywilejowaną wyniósł 29,69 euro (rok wcześniej 29,65 euro).
„Nasze wyniki w ubiegłym roku wykazały poprawę odporności Grupy Volkswagen w trudnych warunkach globalnych. Pomimo znaczących wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, które doprowadziły do spadku ogólnej liczby dostaw, w 2022 roku dostarczyliśmy 572 100 pojazdów w pełni elektrycznych i zwiększyliśmy zysk operacyjny. Dzisiejsze wyniki to dowód na to, że Grupa ma solidne fundamenty finansowe, na których konsekwentnie realizuje swoją strategię. Spodziewamy się, że w bieżącym roku wąskie gardła w łańcuchu dostaw będą stopniowo ustępować, co pozwoli nam na obsługę wysokiego portfela zamówień” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen.
Grupa Volkswagen przyspiesza związane z transformacją i inwestuje w oprogramowanie, produkcję akumulatorów oraz w platformy dla samochód elektrycznych i spalinowych, by przygotować się do wprowadzenia na rynek nowych samochodów w 2024 roku. W 2022 roku wydatki na badania i rozwój wzrosły do 18,9 mld euro, co stanowi 8,1 procent przychodów dywizji motoryzacyjnej, a nakłady na inwestycje wyniosły 12,7 mld euro (5,5 procent przychodów dywizji motoryzacyjnej w 2022 roku).
Prognoza
Grupa Volkswagen spodziewa się, że łączne dostawy pojazdów wzrosną w 2023 roku do około 9,5 miliona, głównie dzięki dużemu portfelowi zamówień. Powinien się on stopniowo zmniejszać ze względu na prognozowaną poprawę sytuacji z dostawami półprzewodników i łańcuchem logistycznym. Grupa Volkswagen oczekuje, że przychody ze sprzedaży będą o 10 do 15 procent wyższe niż w roku poprzednim. Jeśli chodzi o wynik operacyjny Grupy, to w 2023 roku prognozowana jest rentowność operacyjna sprzedaży w przedziale od 7,5 do 8,5 procent.
W dywizji motoryzacyjnej spodziewany jest wskaźnik wydatków na badania i rozwój na poziomie około 8 procent, a stosunek inwestycji do przychodów ze sprzedaży – około 6,5 procent. Grupa Volkswagen w 2023 roku spodziewa się silnego wzrostu przepływów pieniężnych netto. Płynność netto ma wynieść od 35 do 40 mld euro; obejmuje to przepływ środków w związku z wypłatą dywidendy przypadającej na 2023 rok na poziomie 11 mld euro. Oczekuje się, że zwrot z inwestycji wyniesie od 12 do 15 procent.
Wyzwania, które stoją przed Grupą Volkswagen, wynikają przede wszystkim z otoczenia gospodarczego, aktywności konkurencji, niestabilnych rynków surowców, energii i walut oraz ostrzejszych wymogów dotyczących emisji.
Europa
Dobre wyniki Grupy Volkswagen w 2022 roku, w bieżącym roku spodziewany jest znaczny wzrost dostaw do klientów
- Szczegóły
- Autor: Volkswagen