Badacze będą dysponować łącznym budżetem 4 300 000 euro, finansowanym w 55 proc. przez Komisję Europejską.
Gospodarka obiegu zamkniętego
SEAT już od pewnego czasu pracuje nad własnym projektem Life Methamorphosis, który w założeniu umożliwi wyprodukowanie biometanu z wyselekcjonowanych odpadów. Jego celem jest rozwój gospodarki obiegu zamkniętego, wypracowanie większej wydajności energetycznej i zmniejszenie emisji gazów. Inicjatywa Life Landfill Biofuel to dla producenta ambitny krok, by wykorzystać śmieci ze składowiska bez wstępnego przesiewu.
- Dzięki temu projektowi osiągniemy postęp w wykorzystywaniu biometanolu jako paliwa. Zamierzamy dojść do sytuacji, gdy cały cykl życia samochodu będzie miał zerowy wpływ na środowisko pod względem emisji CO2 - podkreśla Andrew Shepherd, odpowiedzialny za projekty gazów odnawialnych SEAT-a.
Do badań motywują również regulacje prawne. Unia Europejska planuje do 2035 roku ograniczyć do 10 proc. odsetek odpadów, które lądują na wysypiskach śmieci. Zamiana śmieci w biopaliwo staje się tym samym sposobem zmierzenia się z nadchodzącym wyzwaniem. W projekcie biorą udział hiszpańskie przedsiębiorstwo FCC, IVECO, Uniwersytet w Granadzie, fundacja CARTIF, SYSADVANCE, Gasnam oraz Aqualia. SEAT dodatkowo rozwija współpracę z Aqualią w zakresie pozyskiwania biopaliwa ze ścieków.
Szansa na zrównoważony rozwój ekonomiczny
W Europie działa obecnie niemal pół miliona składowisk odpadów. Zamiana śmieci w źródło energii łączy w sobie szansę na obniżenie emisji do środowiska naturalnego z nową okazją biznesową. Specjaliści dostrzegają również duży potencjał w ustaleniu świadectw pochodzenia dla produkowanego biometanu. System ten umożliwiłby rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu nie tylko w Hiszpanii, ale i w innych krajach Unii Europejskiej, a także zapewniłby nowe perspektywy rozwoju dla branży transportowej.