Plan działania na lata 2010-2014, który Sergio Marchionne przedstawi 21 kwietnia br., zaczyna nabierać kształtów, a jego fragmenty przeciekają do włoskich mediów.
Ograniczenie zatrudnienia o 5 tys. miejsc pracy, zwiększenie produkcji aut we Włoszech i ograniczenie liczby produkowanych modeli o 1/4 - takie działania według dziennika "La Repubblica" ma obejmować strategiczny plan Fiata.
Według włoskiej gazety redukcja dotyczyłaby 15 proc. zatrudnionych we włoskich fabrykach aut, w których obecnie pracuje 30 tys. osób. Planowana liczba 5 tys., obejmuje 1,5 tys. pracowników w Termini Imerese (zakład zostanie zamknięty do końca 2011 r.) i 500 pracowników w Cassino, którzy zgłosili się dobrowolne odejście zgodnie z umowami związkowymi. Nowością jest redukcja o 2-2,5 tys. w zakładach Mirafiori i kolejnych 500 osób w Pomiliano, pomimo planowanego uruchomienia produkcji Pandy nowej generacji.
Produkcja we Włoszech miałaby być podniesiona (dzięki nowej Pandzie) o 50 proc., z 600 tys. do 900 tys. rocznie.
Gama wytwarzanych modeli miałaby być ograniczona z 12 do 8. Nieoficjalne źródła dziennika donoszą również o uruchomieniu produkcji w Stanach Zjednoczonych siedmiu modeli Fiata, Alfa Romeo i Lancii w wysokości 350 tys.
Do czasu ogłoszenia planu restrukturyzacji 21 kwietnia, od związkowców zależeć będzie, jak pogodzić zwiększenie produkcji z próbą zachowania miejsc pracy. To, co martwi w tej chwili organizacje związkowe, to nie tylko utrata miejsc pracy (wielu pracowników w ciągu najbliższych 4 lat osiągnie wiek emerytalny), ale także ostra redukcja zatrudnienia w przyszłości.
30 marca odbędą się rozmowy o przyszłości produkcji silników w zakładach Pratola Serra i Termoli, a 13 kwietnia kolejne w sprawie Termini Imerese.