W raporcie posłowie wyrazili poparcie dla propozycji Komisji dotyczącej osiągnięcia bezemisyjnej mobilności drogowej do 2035 roku.
Proponowane środki obejmują:
- usunięcie mechanizmu zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV), ponieważ nie spełnia on już swojego pierwotnego celu;
- sprawozdanie Komisji na temat postępów w kierunku bezemisyjnej mobilności drogowej do końca 2025 r., a następnie corocznie, obejmujące wpływ na konsumentów i zatrudnienie, poziom wykorzystania energii odnawialnej, a także informacje o rynku wtórnym pojazdów;
- stopniowe obniżanie pułapu na ekoinnowacje, zgodnie z proponowanymi bardziej rygorystycznymi celami (obecny limit 7g CO2/km powinien pozostać do 2024 r., następnie 5g od 2025 r., 4g od 2027 r. i 2g do końca 2034 r.);
- sprawozdanie Komisji ENVI do końca 2023 r. szczegółowo określające potrzebę ukierunkowanego finansowania w celu zapewnienia sprawiedliwej transformacji w sektorze motoryzacyjnym w celu złagodzenia negatywnego wpływu na zatrudnienie i innych skutków gospodarczych;
- wspólną metodologię UE przez Komisję ENVI do 2023 r. dotyczącą oceny pełnego cyklu życia, emisji CO2 samochodów osobowych i dostawczych wprowadzanych na rynek UE, a także paliw i energii zużywanych przez te pojazdy.
Sprawozdawca europosełm Jan Huitema (Renew, Holandia) powiedział: "To rozporządzenie zachęca do produkcji pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Dzięki normom CO2 zapewniamy przejrzystość dla przemysłu samochodowego oraz pobudzamy innowacje i inwestycje dla producentów samochodów. Ponadto kupowanie i prowadzenie bezemisyjnych samochodów stanie się dla konsumentów tańsze. Jest to szczególnie ważne teraz, gdy ceny oleju napędowego i benzyny wciąż rosną. To rozporządzenie sprawia, że zrównoważona jazda jest dostępna dla wszystkich!".
Więcej na stronie Parlamentu Europejskiego.