Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie w celu oceny proponowanego połączenia Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA) i Peugeot S.A. (PSA) zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
Komisja obawia się, że proponowana transakcja może zmniejszyć konkurencję w odniesieniu do lekkich samochodów dostawczych (furgonetek) poniżej 3,5 tony w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), a dokładniej w 14 państwach członkowskich UE i Wielkiej Brytanii.
Wiceprezes wykonawczy Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała: „Samochody dostawcze są ważne dla osób fizycznych,małych, średnich i dużych firm, jeśli chodzi o dostarczanie towarów lub świadczenie usług dla klientów. Jest to rosnący rynek i coraz ważniejszy w gospodarce cyfrowej, w której prywatni konsumenci bardziej niż kiedykolwiek polegają na usługach dostawczych. Fiat Chrysler i Peugeot SA, dzięki dużemu portfolio marek i modeli, mają silną pozycję w samochodach dostawczych w wielu krajach europejskich. Dokładnie ocenimy, czy proponowana transakcja wpłynie negatywnie na konkurencję na tych rynkach i zapewni, że pozostanie zdrowy krajobraz konkurencyjny dla wszystkich osób fizycznych i firm odnośnie samochodów dostawczych.”
W wielu krajach PSA lub FCA jest już liderem na rynku lekkich samochodów dostawczych, a połączenie spowodowałoby usunięcie jednego z głównych konkurentów.
Wstępne obawy Komisji dotyczące konkurencji
Na tym etapie Komisja obawia się, że proponowana transakcja mogłaby znacznie ograniczyć konkurencję dla niektórych rodzajów lekkich samochodów dostawczych w następujących państwach członkowskich: Belgia, Chorwacja, Czechy, Francja, Grecja, Węgry, Włochy, Litwa, Luksemburg, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania i Wielka Brytania.
W wielu z tych krajów PSA i FCA łącznie miałyby wysokie udziały w rynku, wraz z najszerszą gamą marek i modeli we wszystkich rozmiarach. Strony wydają się szczególnie silne w segmencie mniejszych samochodów dostawczych. W samochodach dostawczych jest mniej konkurentów niż w samochodach osobowych, a w większości tych krajów wszyscy konkurenci byliby znacznie mniejsi niż podmiot powstały w wyniku połączenia.
Więcej na stronieKomisji Europejskiej.
Europa
KE: szczegółowe śledztwo w sprawie fuzji FCA-PSA (2)
- Szczegóły
- Autor: Komisja Europejska, AutomotiveSuppliers.pl