Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
W ramach trwającego dochodzenia antysubsydyjnego Komisja Europejska ujawniła dzisiaj zainteresowanym stronom projekt decyzji o nałożeniu ostatecznych ceł wyrównawczych na przywóz z Chin pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym (BEV). Projekt decyzji odzwierciedla uwagi otrzymane od zainteresowanych stron na temat tymczasowych ceł wyrównawczych opublikowane 4 lipca 2024 r. i jest podsumowaniem szeregu działań dochodzeniowych, których nie zakończono na etapie tymczasowym.

Ujawnienie projektu ostatecznych ustaleń jest pośrednim etapem proceduralnym dochodzenia w sprawie ochrony handlu. Ma ono umożliwić zainteresowanym stronom przedstawienie uwag, tak jak miało to również miejsce na etapie tymczasowym. Jak tylko Komisja przeanalizuje wszystkie uwagi zainteresowanych stron, a państwa członkowskie wydadzą opinię, w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostanie opublikowana ostateczna decyzja.

Głównymi nowościami w ujawnionym projekcie ostatecznych ustaleń, które nadal mogą się zmienić w oparciu o uzasadnione uwagi zainteresowanych stron, są następujące punkty:

niewielkie
  • dostosowanie proponowanych stawek celnych w oparciu o uzasadnione uwagi dotyczące środków tymczasowych otrzymane od zainteresowanych stron, jak również zakończenie działań dochodzeniowych, które nie zostały jeszcze zakończone na etapie tymczasowym:
    • BYD: 17,0 proc.
    • Geely: 19,3 proc.
    • SAIC: 36,3 proc.
    • pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące 21,3 proc.
    • wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa niewspółpracujące: 36,3 proc.;
  • decyzja o przyznaniu na tym etapie indywidualnej stawki celnej na rzecz Tesli jako eksportera z Chin, ustalonej na poziomie 9 proc.;
  • możliwość skorzystania przez kilku chińskich eksporterów i niektóre spółki joint venture z producentami unijnymi – którzy to eksporterzy i które to spółki w okresie objętym dochodzeniem nie dokonali jeszcze wywozu – z niższej stawki celnej przewidzianej dla powiązanych z nimi przedsiębiorstw współpracujących oraz
  • decyzja o niepobraniu ceł wyrównawczych z mocą wsteczną.

Procedura i dalsze kroki

4 października 2023 r. Komisja formalnie wszczęła z urzędu dochodzenie antysubsydyjne dotyczące pochodzącego z Chin przywozu BEV przeznaczonych dla pasażerów.

4 lipca 2024 r. Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej rozporządzenie nakładające tymczasowe cła wyrównawcze na przywóz BEV z Chin. Weszły one w życie 5 lipca 2024 r.

20 sierpnia 2024 r. Komisja ujawniła zainteresowanym stronom projekt decyzji o nałożeniu ostatecznych ceł wyrównawczych na przywóz BEV z Chin. Komisja podjęła tę decyzją po rozpatrzeniu wszystkich uwag otrzymanych od zainteresowanych stron w sprawie rozporządzenia nakładającego środki tymczasowe.

Zainteresowane strony mają też możliwość jak najszybszego złożenia wniosku o przesłuchanie z udziałem służb Komisji oraz przedstawienia uwag w terminie 10 dni.

Następnie, po uwzględnieniu uwag zainteresowanych stron, Komisja przedstawi ostateczne ustalenie państwom członkowskim, które zagłosują zgodnie z procedurą sprawdzającą w ramach procedury komitetowej (wniosek Komisji jest przyjęty, chyba że sprzeciwi się temu kwalifikowana większość). Głosowanie to będzie miało moc wiążącą.

Środki ostateczne muszą zostać wprowadzone nie później niż 4 miesiące po nałożeniu ceł tymczasowych. Rozporządzenie wykonawcze Komisji zawierające ostateczne ustalenia w toku dochodzenia zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym najpóźniej do 30 października 2024 r. (maksymalnie 13 miesięcy od wszczęcia postępowania).

Wszelkie ewentualne środki będą obowiązywać przez 5 lat, z możliwością przedłużenia na uzasadniony wniosek i po przeprowadzeniu przeglądu.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Pol-Technology Sp. z o.o.
LINEX Sp. z o.o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.
GABEC