Komisja Europejska ustaliła, że koncerny Daimler, BMW i Volkswagen (Volkswagen, Audi i Porsche) naruszyły unijne przepisy antymonopolowe, dokonując zmowy na temat rozwoju technicznego dotyczącego ograniczenia tlenkiem azotu (NOx).
Wszystkie koncerny potwierdziły swój udział w kartelu i zgodziły się na rozstrzygnięcie sprawy. Komisja Europejska nałożyła grzywnę na łączną kwotę 875 189 000 euro. Na Volkswagena nałożono karę w wysokości 502 362 000 euro a na BMW - 372 827 000 euro (uwzględniając wszelkie redukcje przyznane prze KE). Daimler nie został ukarany grzywną, ponieważ ujawnił Komisji istnienie kartelu.
Wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała: „Pięciu producentów samochodów Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche posiadało technologię pozwalającą na redukcję szkodliwych emisji ponad to, co jest wymagane przez normy emisji UE. Uniknęli jednak konkurowania o wykorzystanie pełnego potencjału tej technologii, skuteczniej niż jest to wymagane przez prawo. Tak więc dzisiejsza decyzja dotyczy tego, w jaki sposób legalna współpraca techniczna poszła nie tak. I nie tolerujemy zmowy firm. Jest to niezgodne z przepisami antymonopolowymi UE. Konkurencja i innowacje w zakresie zarządzania ograniczeniem emisji samochodów są niezbędne dla Europy, aby osiągnąć ambitne cele Zielonego Ładu. A ta decyzja pokazuje, że nie zawahamy się podjąć działań przeciwko wszelkim formom działań kartelowych, które zagrażają temu celowi”.
Producenci samochodów odbywali regularne spotkania techniczne w celu omówienia rozwoju technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), która eliminuje szkodliwe emisje tlenków azotu (NOx) z samochodów osobowych z silnikiem Diesla poprzez wtrysk mocznika (zwanego również „AdBlue”) do układu wydechowego strumień gazu. Podczas tych spotkań i przez ponad pięć lat producenci samochodów zmawiali się, aby uniknąć konkurencji w zakresie redukcji emisji lepszej niż wymaga tego prawo, pomimo dostępności odpowiedniej technologii.
Więcej w komunikacie Komisji Europejskiej.
Europa
Komisja Europejska ukarała niemieckie koncerny samochodowe
- Szczegóły
- Autor: Komisja Europejska, AutomotiveSuppliers.pl