Najgorsze za nami - twierdzą międzynarodowe koncerny samochodowe. Sprzedały zalegające na placach auta, zwiększają produkcję, a nawet zatrudniają nowych ludzi. A jesienią auta w Polsce mogą być tańsze.
(...) Pierwsze sześć miesięcy br. koncerny samochodowe zakończyły jeszcze fatalnie. (...)
- Druga połowa roku będzie lepsza - zapewnił jednak w czwartek Patrick Pelata, dyrektor zarządzający koncernu Renault. Zdaniem Pelaty w drugiej połowie roku sprzedaż nowych aut w Europie będzie tylko i aż o 8 proc. mniejsza niż przed rokiem. (...)
O zakończeniu najgorszej fazy kryzysu mówi także Daimler. - Sprzedaż stabilizuje się na niskim poziomie i są pewne oznaki, że dokonuje się zwrot w sytuacji na rynku - powiedział w tym tygodniu szef Daimlera Dieter Zetsche podczas telekonferencji z analitykami finansowymi. (...)
Skąd to odbicie? Producentom popularnych samochodów w przetrwaniu kryzysu w Europie pomogły rządy połowy państw UE, wprowadzając w tym roku premie na zakup nowych pojazdów dla kierowców złomujących stare wozy. (...)
To sygnały ważne dla nas, bo przemysł motoryzacyjny to filar eksportu Polski. Prawie co piąte euro w handlu zagranicznym Polska zarabia na sprzedaży aut, silników i części samochodowych.
Tanie, ekonomiczne auta produkuje np. Fiat Auto Poland w Tychach. W tym roku polska fabryka włoskiego koncernu może wyprodukować - głównie na eksport - rekordowe 600 tys. aut (...).
Na poprawie sytuacji korzystają także polscy kooperanci zachodnich koncernów.
Więcej w sobotniej "Gazecie Wyborczej".