W ramach strategii osiągnięcia pozycji lidera elektromobilności i stopniowego wycofywania paliw kopalnych, Mercedes-Benz Vans reorganizuje swoją europejską strukturę produkcyjną. Firma już teraz elektryfikuje wszystkie swoje linie modelowe i oferuje wszystkie modele w segmencie średnich i dużych samochodów dostawczych z napędem elektrycznym.
Zbliżająca się premiera wariantów akumulatorowych w segmencie małych samochodów dostawczych oznacza, że wkrótce wersje elektryczne będą dostępne w całej gamie produktów Mercedes-Benz Vans.
W połowie tej dekady wszystkie nowo wprowadzone samochody dostawcze Mercedes-Benz będą wyłącznie elektryczne. W tym celu Mercedes-Benz Vans opracowuje modułową, całkowicie elektryczną architekturę vana o nazwie VAN.EA. Firma planuje zainwestować w rozwój tej platformy dla wyłącznie elektrycznych średnich i dużych samochodów dostawczych, a także w zakłady produkcyjne.
Chociaż ślad węglowy Mercedes Benz Vans będzie nadal spadał, przejście na pojazdy akumulatorowe oznacza również znaczny wzrost kosztów zmiennych związanych z nowymi komponentami. Solidny i zrównoważony model biznesowy w erze mobilności elektrycznej wymaga zatem nowych rozwiązań, aby nadal oferować konkurencyjne produkty naszym klientom i otwierać nowe długoterminowe perspektywy na przyszłość dla naszych pracowników.
W związku z tym firma dostosowuje swoją sieć produkcyjną w Europie dla dużych, całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych, wzmacniając w ten sposób swoją pozycję rynkową i zabezpieczając długoterminowe perspektywy swoich niemieckich zakładów.
- Tradycyjnie działamy w wysoce konkurencyjnym środowisku. Sytuacja ta stale się pogłębia poprzez coraz większą liczbę nowych dostawców wchodzących do naszego segmentu. Naszym zobowiązaniem pozostaje oferowanie najlepszych samochodów dostawczych i usług – co oznacza, że musimy być wysoce innowacyjni i konkurencyjni we wszystkich obszarach - mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans. - Chcemy utrzymać naszą pozycję jedynego producenta vanów produkującego duże samochody dostawcze w Niemczech – pomimo rosnących kosztów związanych z e-mobilnością. Aby to osiągnąć, reorganizujemy naszą europejską sieć produkcyjną. Włączenie do niej całkowicie nowej fabryki dzięki wykorzystaniu istniejącego zakładu Mercedes-Benz w Europie Środkowo-Wschodniej pomoże nam zapewnić długoterminową konkurencyjność naszych niemieckich fabryk i umożliwi udane wejście Mercedes-Benz Vans w erę elektryczną.
Adaptacja europejskiej sieci produkcyjnej na potrzeby dużych samochodów dostawczych
Fabryka Mercedes-Benz w Düsseldorfie jest największym zakładem produkcyjnym Mercedes-Benz Vans i już buduje obecną generację Sprintera i eSprintera. Wkrótce z linii produkcyjnej zjedzie kolejna generacja eSprintera. W przyszłości powstaną tu otwarte nadwozia (podwozie do zabudowy lub platforma) dużego VAN.EA. Planowane inwestycje związane z wykonaniem niezbędnych adaptacji w zakładzie wynoszą około 400 mln euro.
W fabryce Mercedes-Benz w Ludwigsfelde od 2018 roku powstaje otwarte nadwozie obecnej generacji Sprintera. Wkrótce w tym zakładzie będzie również produkowana kolejna generacja eSprintera (model otwarty). Poza tym firma rozważa również stworzenie w zakładzie w Ludwigsfelde centrum kompetencyjnego w zakresie indywidualizacji elektrycznych samochodów dostawczych.
Adaptacja sieci produkcyjnej na potrzeby dużych, całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych spowoduje, że istniejąca fabryka Mercedes-Benz AG z siedzibą w Europie Środkowo-Wschodniej zostanie włączona do sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans. W przyszłości będą tu powstawały duże samochody dostawcze (zamknięty model / furgon) na bazie VAN.EA. Dzięki temu posunięciu Mercedes-Benz Vans wykorzysta synergię kosztową, która pozwoli mu zapewnić długoterminową konkurencyjność.
Wkrótce pomiędzy kierownictwem firmy a przedstawicielami pracowników rozpoczną się rozmowy na temat powyższych planów dla zakładów w Niemczech. Wdrażanie właściwych strategii będzie prowadzone lokalnie i wymaga zgody wszystkich odpowiednich zarządów na ten krok po pomyślnym zakończeniu negocjacji.
Ergun Lümali, zastępca przewodniczącego Rady Nadzorczej i przewodniczący Rady Zakładowej, Grupa Mercedes-Benz AG:
„Transformacja Mercedes-Benz Vans w kierunku elektromobilności jest już w toku. Generalna Rada Zakładowa dba o to, aby ta zmiana przebiegała w sposób sprawiedliwy i społecznie akceptowalny. Rozumiejąc wrażliwość cenową segmentu samochodów dostawczych, jako przedstawiciele pracowników domagamy się, aby w przewidywanej reorientacji europejskiej sieci produkcyjnej zapewniono obydwu niemieckim fabrykom długoterminowe i jasne perspektywy na przyszłość, a duże samochody dostawcze z trójramienną gwiazdą nadal były produkowana w Niemczech. Planowany układ produkcyjny przyniesie zmiany, dlatego teraz jeszcze ważniejsze jest zaangażowanie się w konstruktywne dyskusje z radami zakładowymi w Düsseldorfie i Ludwigsfelde. W ramach długoterminowych planów dla obu lokalizacji mamy na szczególnej uwadze interesy naszych współpracowników, a to oznacza bezpieczeństwo i możliwości, również w przyszłości”.
Mercedes-Benz Vans i Rivian zawiązują strategiczne partnerstwo
Mercedes-Benz Vans i Rivian podpisały porozumienie dotyczące strategicznego partnerstwa. Firmy zamierzają założyć nową spółkę produkcyjną typu joint venture w celu zainwestowania w fabrykę w Europie, która już za kilka lat będzie produkować duże elektryczne samochody dostawcze zarówno dla Mercedes-Benz Vans, jak i Rivian. Celem jest powstanie całkowicie nowego zakładu produkcyjnego dla pojazdów wyłącznie z napędem elektrycznym, dzięki wykorzystaniu istniejącej fabryki Mercedes-Benz w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki tej współpracy Mercedes-Benz Vans robi kolejny krok w stronę przekształcenia się w producenta wyłącznie elektrycznych samochodów dostawczych i umacnia swoją długoterminową pozycję rynkową. Więcej informacji na temat planowanej współpracy można znaleźć tutaj:
https://www.media.daimler.pl/mercedes-benz-vans-i-rivian-rozpoczynaja-wspoprace-przy-produkcji-elektrycznych-vanow/
Kolejne generacje dużych elektrycznych vanów
Mercedes-Benz Vans stale rozwija swoje obecne modele. Dzięki trzem wariantom akumulatorów i wielu rodzajom nadwozia, od furgonu po podwozia z kabinami do zabudowy skrzyniowej, eSprinter nowej generacji ma potencjał zdobycia nie tylko nowych segmentów klientów, ale także nowych rynków, w tym USA i Kanady. W zależności od konfiguracji zasięg będzie ponad dwukrotnie większy niż obecnego eSprintera. Obecnie trwają przygotowania do stopniowej produkcji nowej generacji eSprintera, która rozpocznie się w drugiej połowie przyszłego roku w zakładach w Charleston, Düsseldorfie i Ludwigsfelde.
Dzięki nowej architekturze VAN.EA (Van Electric Architecture) Mercedes-Benz Vans przyspiesza swoją transformację w dostawcę oferującego wyłącznie produkty elektryczne. VAN.EA stanowi podstawę wszystkich elektrycznych samochodów dostawczych w średnich i dużych segmentach, które Mercedes-Benz wprowadzi na rynek od 2025 roku.
Europa
Mercedes-Benz Vans przyspiesza transformację w stronę elektromobilności, reorganizując europejską sieć produkcyjną z myślą o przyszłości
- Szczegóły
- Autor: Daimler