Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Związek zawodowy IG Metall jest zszokowany jak głębokie mają być cięcia w niemieckich zakładach należących do Grupy Volkswagena. W grę mają wchodzić „dziesiątki tysiące miejsc pracy”.

Przewodnicząca Rady Generalnej Zakładów Daniela Cavallo poinformowała po spotkaniu 28 października br. z zarządem koncernu z Wolfsburga, że producent chce zamknąć co najmniej trzy fabryki VW, zmniejszyć zatrudnienie we wszystkich pozostałych fabrykach, pozbyć się wielu kluczowych obszarów oraz dokonać znaczących cięć w wynagrodzeniach pracowników.

Marka VW zatrudnia w Niemczech około 120 tys. osób, z czego około połowa pracuje w siedzibie marki i głównym zakładzie w Wolfsburgu. Sieć produkcyjna samochodów osobowych, dostawczych oraz komponentów to: Wolfsburg, Brunszwik, Chemnitz, Drezno, Emden, Hanower, Kassel, Osnabrück, Salzgitter i Zwickau. Według niemieckich mediów szczególnie zagrożona ma być fabryka w Osnabrück, która straciła zamówienie na produkcję aut dla marki Porsche.

Podczas wiecu w Wolfsburgu Daniela Cavallo podkreśliła: „Wszystkie niemieckie zakłady VW są dotknięte tą sytuacją. Żaden z nich nie jest bezpieczny! Zarząd chce jeszcze więcej: chce również pozbyć się całych działów oraz dywizji i przenieść pracę za granicę lub całkowicie zlecić ją zewnętrznym dostawcom usług”.

We wrześniu Volkswagen wypowiedział umowy, które miały chronić zatrudnienie w Niemczech do 2029 roku. Zwolnienia będą możliwe od połowy 2025 roku. Ich skala nie została dotychczas ujawniona.

Według IG Metall koncern zapowiedział obniżenie o 10 proc. miesięcznych wynagrodzeń wszystkim pracownikom. Ponadto zostanie zniesiona miesięczna premia zbiorowa w wysokości 167 euro, co daje już 14-procentowy spadek płac. Jeśli doliczyć, że wynagrodzenia mają być zamrożone nie tylko na rok 2025 ale i na 2026, uwzględniając zakładaną inflację na poziomie 2 proc. rocznie, to realny spadek wynagrodzeń wyniesie około 18 proc.

Zniknąć mają też premie rocznicowe za przepracowanie 25 i 35 lat, które dotychczas były zagwarantowane w układzie zbiorowym.

„To jest plan największej niemieckiej grupy przemysłowej, aby rozpocząć wyprzedaż w swoim kraju ojczystym. Jasnym zamiarem jest wykrwawienie regionów, w których znajdują się zakłady (w Dolnej Saksonii, Saksonii i w Hesji - red. AutomotiveSuppliers.pl)”, mówi Daniela Carvallo. „Plany zarządu narażają dziesiątki tysięcy miejsc pracy w Volkswagenie w Niemczech na ryzyko.”

Grupa Volkswagena w swojej historii nigdy nie zamknęła fabryki na terenie Niemiec. Na środę 30 października zaplanowano kolejną turę rozmów. Ponieważ zarząd koncernu nie przedstawił żadnej koncepcji ochrony dla zakładanych zwalnianych pracowników, związek zawodowy grozi zerwaniem rozmów.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.