Ten wszechstronny miejski crossover (Crossover Utility Vehicle - użytkowy crossover) jest już drugim przedstawicielem rodziny X w gamie modeli Opla, podobnie jak bestsellerowa Mokka X należy on do segmentu B. W bieżącym roku zaprezentowany zostanie także większy, kompaktowy (segment C) model Grandland X. Firma Opel rozpoczyna tym samym swoją ofensywę produktową „7 w 17”: w 2017 roku producent wprowadzi aż 7 nowych modeli, w tym dwa pojazdy z rodziny X, łączące najlepsze cechy różnych grup samochodów: odważną stylistykę, zalety SUV‑a i atrybuty miejskiego stylu życia. Każdy z tych modeli Opla oferuje coś eXtra. Opel Crossland X zadebiutuje 1 lutego w Berlinie.
W porównaniu z Oplem Mokką X, która jest oferowana z opcjonalnym napędem na cztery koła, pozwalającym na okazjonalne wyprawy w lekki teren, nowy Opel Crossland X jest modelem miejskim, o zwartych wymiarach zewnętrznych, który jednak doskonale sprawdzi się także podczas większych zakupów czy wakacyjnych wypadów. Nowy Crossland X mierzący 4,21 metra długości jest o 16 centymetrów krótszy od Astry, ale o 10 centymetrów od niej wyższy. Kierowca i pasażerowie siedzą zatem wyżej, co przekłada się na bardzo dobrą widoczność. Nabywcy poszukujący intensywniejszych wrażeń mogą zwiększyć poczucie przestrzeni, zamawiając opcjonalny panoramiczny szklany dach.
Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mogą podróżować w nagradzanych i atestowanych przez AGR (Akcję na rzecz Zdrowych Pleców) ergonomicznych fotelach. Opel jako jedyny oferuje taki komfort w tym segmencie (zarówno w modelu Crossland X, jak i w modelu Mokka X). Pojemność bagażnika bez składania tylnych siedzeń wynosi 410 litrów — także pod tym względem Crossland X plasuje się w czołówce swojej klasy. Ponadto pasażerowie z drugiego rzędu siedzeń mogą przesuwać tylną kanapę wzdłuż osi pojazdu w zakresie 150 milimetrów, odpowiednio zwiększając przestrzeń na nogi lub pojemność bagażnika. Dzięki temu Crossland X jest jeszcze bardziej wszechstronny.
„Popyt na małe SUV‑y i crossovery dostosowane do jazdy w mieście znacząco rośnie. Crossland X, łączący atrakcyjne, inspirowane pojazdami sportowo-użytkowymi wzornictwo, znakomite wyposażenie z zakresu łączności oraz wysokie walory praktyczne, jest już drugim mocnym przedstawicielem naszej marki w tej klasie pojazdów, obok sportowej Mokki X” — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, dr Karl-Thomas Neumann. „Zwinny Crossland X zapewnia przyjemność z jazdy, emanując miejskim stylem. Dzięki temu doskonale sprawdza się zarówno na wielkomiejskich ulicach, jak i w czasie wypadów za miasto”.
Segment CUV/SUV B rozwija się błyskawicznie, zwiększając się pięciokrotnie od 2010 roku. Jednym z bestsellerów, a tym samym wyznaczników trendów, jest Opel Mokka X. Crossland X doda teraz nowy impuls do rozwoju tego szybko zyskującego na popularności segmentu pozycjonowanego poniżej tradycyjnej klasy kompaktowej i zapewni dodatkowy wzrost marce Opel.
Czyste wzornictwo i znakomite wykorzystanie przestrzeni
Odważny, wyrazisty i atrakcyjny - to trzy atrybuty prawdziwego „miejskiego crossovera”. Nowy Crossland X posiada je wszystkie, a jednocześnie pozostaje typowym Oplem w najlepszym wydaniu i z mocnym charakterem. Mimo długości 4212 milimetrów, szerokości 1765 milimetrów i wysokości 1590 milimetrów jest bardzo kompaktowy. Crossland X jest jedyną w swoim rodzaju interpretacją właściwej firmie Opel koncepcji stylistycznej „rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją” - jest jednocześnie elegancki i surowy. Z przodu efektownie prezentuje wydatną osłonę chłodnicy z błyszczącym znakiem błyskawicy. Dwie chromowane listwy oplatają logo marki i falują na zewnątrz w kierunku charakterystycznych dla Opla świateł diodowych do jazdy dziennej z motywem „podwójnego skrzydła”. Poziome linie biegnące od umieszczonego centralnie logo Opla do chromowanych końcówek oraz chromowane listwy poprowadzone w stronę opcjonalnych diodowych reflektorów z systemem AFL optycznie poszerzają samochód. Osłony typowe dla samochodu sportowo-użytkowego, a także srebrne detale z przodu oraz w dolnych partiach całego nadwozia podkreślają stabilność sylwetki pojazdu oraz jego funkcjonalność i sportową elegancję.
Z kolei głębokie przetłoczenia na bokach oraz dach, który wydaje się unosić w powietrzu, rozdzielają dolną i górną część nadwozia, optycznie wzmacniajc sylwetkę Crosslanda X oraz zwiększając jego przestronne wnętrze. „Unoszący się” dach i opadająca ku tyłowi chromowana listwa przy krawędzi szyb wskazują na pokrewieństwo z modelem ADAM. Podobnie jak w przypadku tego mistrza indywidualizacji, nabywcy Crosslanda X będą mogli zamówić dach w kolorze różniącym się od reszty nadwozia. Wyrazisty tył Crosslanda X z wyeksponowaną chromowaną osłoną utrzymany jest w stylistyce SUV‑a. W wysoko osadzonych, dzielonych tylnych światłach również umieszczono motyw „podwójnego skrzydła”, zaś przedzielenie klosza krawędzią klapy bagażnika oraz opadająca linia dachu dodatkowo wzmacniają efekt.
Zgodnie z filozofią projektowania Opla, muskularna stylistyka i wysoka precyzja wykonania są ważne również wewnątrz pojazdu. Panel wskaźników i środkowa konsola są uporządkowane i dopasowane do linii wzroku kierowcy. Subtelne chromowane oprawy wskaźników i nawiewów podkreślają wysoką jakość wykończenia. Kolorowy ekran dotykowy nowoczesnych systemów multimedialnych IntelliLink Radio R 4.0 lub IntelliLink Navi 5.0 z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto tworzy całość z konsolą środkową. Opcjonalnie, kompatybilne telefony mogą być ładowane bezprzewodowo, metodą indukcyjną. Hotspot Wi-Fi[2], stanowiący część systemu osobistego opiekuna kierowcy Opel OnStar, zapewnia wydajne połączenie z Internetem dla wszystkich urządzeń mobilnych na pokładzie.
Jednak wyjątkowy zestaw opcji łączności wraz z szeroką gamą silników benzynowych, wysokoprężnych i przystosowanych do LPG, a także dostępność manualnych i automatycznych przekładni to nie jedyne cechy gwarantujące relaks w podróży. Poczucie przestrzeni oraz znakomite, ergonomiczne fotele w Crosslandzie X sprawiają, że nawet dalekie trasy upływają w komfortowych warunkach.
Opel Crossland X przekonuje do siebie także wysoką elastycznością wynikającą, między innymi, z możliwości opcjonalnego przesuwania tylnych siedzeń. Tylną kanapę dzieloną w proporcji 60/40 można przesunąć do tyłu o 150 milimetrów, zwiększając wygodę podróżujących na niej długonogich pasażerów. Kiedy zaś potrzebny jest większy bagażnik, kanapę można przesunąć do przodu, aby uzyskać imponującą w tej klasie pojemność 520 litrów. Długie przedmioty można zapakować z łatwością po złożeniu podłokietnika. Po całkowitym złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika rośnie do 1255 litrów. W kabinie znajduje się oczywiście wiele przydatnych na co dzień schowków. Cossland X może być zamykany, otwierany oraz uruchamiany za pomocą opcjonalnego bezkluczykowego systemu Open & Start.
Wyznaczająca trendy technologia oświetlenia i ważne systemy wspomagające kierowcę
Podróż może być jeszcze bardziej odprężająca i bezpieczna, dzięki dostępnym opcjonalnie licznym bardzo nowoczesnym technologiom oraz systemom wspomagającym kierowcę. Adaptacyjne i w pełni diodowe reflektory (AFL) zapewniają znakomitą widoczność nocą. Poszczególne funkcje, takie jak doświetlanie zakrętów, asystent świateł drogowych i automatyczne poziomowanie wiązki świetlnej, gwarantują optymalne oświetlenie drogi przed samochodem. Opcjonalny wyświetlacz projekcyjny head-up zmniejsza ryzyko rozproszenia uwagi i prezentuje najważniejsze dane dotyczące prędkości, nawigacji oraz działania systemów wspomagających jazdę dokładnie na linii wzroku kierowcy.
Przednia kamera Opel Eye przetwarza różne dane i przekazuje je do systemów wspomagania kierowcy, takich jak rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości czy asystent pasa ruchu. Jeżeli system zarejestruje niezamierzone opuszczanie pasa ruchu, ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Tempomat z ogranicznikiem prędkości również może uprzyjemnić jazdę. Opcjonalny alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego[3] pomaga unikać wypadków. System ten nie tylko wszczyna dźwiękowy i wizualny alarm, ale także samodzielnie inicjuje hamowanie, jeżeli kierowca nie zareaguje na gwałtownie malejącą odległość od pojazdu poprzedzającego. Co więcej alarm przedkolizyjny współpracuje ze specjalnym systemem wykrywania senności kierowcy[3], który po stylu jazdy ocenia poziom zmęczenia kierowcy i alarmuje go jeśli konieczna jest przerwa.
Crossland X jest również dostępny z opcjonalną panoramiczną kamerą cofania. Jej kąt widzenia zwiększono do 180 stopni, dzięki czemu kierowca, na przykład, wykonujący manewr cofania może zobaczyć innych użytkowników drogi zbliżających się do niego z obu stron pojazdu. Z kolei najnowszej generacji zaawansowany asystent parkowania potrafi rozpoznać odpowiednie miejsce na parkingu i automatycznie ustawić na nim pojazd. Asystent potrafi również automatycznie wyjechać z miejsca parkingowego. W obu przypadkach kierowca musi tylko operować pedałami. Opcjonalne podgrzewana kierownica i podgrzewana szyba przednia zwiększają komfort i bezpieczeństwo użytkowania samochodu zimą.
Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna modelu Crossland X może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.
[1] Działa automatycznie powyżej 5 km/h i poniżej 85 km/h. Od 5 do 30 km/h opóźnienie zmniejszające prędkość w przypadku kolizji wynosi 0.9g. W zakresie od 30 do 85 km/h system redukuje prędkość o maksymalnie 22 km/h. Po uzyskaniu tego pułapu kierowca musi sam zahamować, aby jeszcze bardziej zredukować prędkość.
[2] Usługa bezprzewodowej łączności z Internetem, hotspot Wi-Fi jest niedostępna w Polsce w chwili publikacji niniejszej informacji. Poprawne działanie usługi hotspot Wi-Fi będzie wymagało aktywacji i akceptacji Warunków Użytkowania dedykowanego operatora sieci komórkowych oraz będzie podlegało osobnej opłacie abonamentowej.
[3] System dostępny od roku modelowego 2018