Dzięki samochodom zautomatyzowanym, które nie wymagają stałej kontroli ze strony kierowcy, takie marzenia mogą się spełnić.
Do najpoważniejszych wyzwań związanych z automatyzacją jazdy należy konieczność opracowania bardzo szczegółowych, komputerowych map (tak, aby samochód dokładnie znał drogę, którą się porusza) oraz procedur wyłączania trybu jazdy zautomatyzowanej i przejmowania kontroli nad pojazdem przez kierowcę.
Oba te aspekty są intensywnie analizowane przez firmę Opel w ramach niemieckiego projektu badań nad kooperacyjnym systemem wysoce zautomatyzowanej jazdy „Ko-HAF - Kooperatives hochautomatisiertes Fahren”.
W celu dokonania precyzyjnej oceny samochód musi otrzymać znacznie więcej informacji niż mogą mu dostarczyć czujniki oraz mapy pokładowego systemu nawigacji.
Tego właśnie dotyczą badania prowadzone w ramach projektu „Ko‑HAF” przez firmę Opel. W zaproponowanym rozwiązaniu zaplecze systemu „Ko‑HAF” stanowi tzw. serwer bezpieczeństwa. Z serwerem tym komunikują się samochody, przekazując między innymi zarejestrowane przez pokładowe czujniki dane dotyczące obecności i jakości oznakowania poziomego oraz obiektów na drodze. Serwer bezpieczeństwa przetwarza te informacje, a następnie rozsyła do pojazdów cyfrowe mapy obszaru, w stronę którego one zmierzają, umożliwiając wysoce zautomatyzowaną jazdę.
Firma Opel pracuje zwłaszcza nad komunikacją między serwerem a samochodem. Obejmuje to między innymi projektowanie architektury serwera, definiowanie interfejsów i implementację protokołów komunikacyjnych.
Drugi obszar, na którym skupia się Opel, to działania kierowcy. Inżynierowie firmy opracowują oprogramowanie i system czujników mających wykrywać i klasyfikować zachowanie kierowcy w czasie, w którym samochód porusza się w trybie automatycznym.
Dla przewidzenia reakcji kierowcy w chwili, w której musi on przejąć kontrolę nad pojazdem, szczególnie istotne znaczenie ma korelacja między sytuacją na drodze a zachowaniem kierowcy.
Dodatkowym, ale równie ważnym zadaniem jest opracowanie procedury samolokalizacji pojazdu. Firma Opel opracowuje algorytmy wizualnego mapowania i lokalizacji, które następnie są łączone z informacjami z map zapisanych na serwerze i w systemach pokładowych, czujników ruchu oraz globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS).
Opel zbuduje prototyp pojazdu, który pozwoli zademonstrować najważniejsze funkcje kooperacyjnego systemu wysoce zautomatyzowanej jazdy na niemieckiej autostradzie - takie jak automatyczne wjeżdżanie na autostradę i włączanie się do ruchu, jazda autostradą i manewry wyprzedzania oraz automatyczne opuszczanie autostrady.
Najpierw firma Opel będzie testować i weryfikować prototypowe rozwiązania sprzętowe i funkcje wysoce zautomatyzowanej jazdy na torze doświadczalnym. Testy będą kontynuowane na drogach publicznych, gdy tylko prototypowa technologia osiągnie dostateczny poziom zaawansowania.
Inicjatywę badawczą „Ko-HAF” podjęto w czerwcu 2015 roku i będzie ona realizowana do listopada 2018 roku. Realizację projektu, którego budżet wynosi 36,3 mln EUR, wspiera Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii.