Nowy E-Transit od momentu swojej premiery cieszy się popularnością wśród służb ratunkowych na całym świecie i jest używany jako ambulans m.in. w takich krajach jak Wielka Brytania czy Niemcy. Teraz elektryczny Ford trafił do floty Bawarskiego Czerwonego Krzyża.
Ford E-Transit, który rozpoczyna swoją służbę w Bawarskim Czerwonym Krzyżu jest pierwszym w historii elektrycznym ambulansem, z którego będzie korzystała ta jednostka. Samochód będzie uczestniczył w programie pilotażowym i spędzi najbliższe dwa lata na patrolach w bawarskich okręgach Rhön-Grabfeld i Erlangen-Höchstadt. To najlepsza okazja do wykazania praktycznej przydatności elektrycznych pojazdów użytkowych w trudnych warunkach, takich jak np. transport pacjentów.
Projekt ten ma wyznaczyć przyszłe kierunki rozwoju dla służb ratowniczych tego regionu, tak aby jednostki były nie tylko skuteczne, ale również ekonomiczne oraz innowacyjne. Ratownictwo i transport medyczny to bardzo szczególne obszary, które wiążą się ze specjalnymi wymaganiami i wymogami. Zdobyte w ten sposób doświadczenie ma zostać wykorzystane w dalszym rozwoju koncepcji pojazdów elektrycznych w bawarskich służbach ratowniczych.
Warto dodać, że elektryczny Ford E-Transit sprawdza jako ambulans w wielu europejskich krajach. W sytuacjach awaryjnych liczy się każda sekunda, a ratownicy doceniają responsywny silnik elektryczny, który ma większą od jednostek zasilanych paliwem i zapewnia większe przyspieszenie.
Firma Indusauto z Walencji podjęła się przekształcenia standardowego E-Transita w nowoczesny ambulans, instalując zaawansowany sprzęt medyczny w jego wnętrzu. Samochód zapewnia płynniejszą i cichszą podróż dzięki silnikowi elektrycznemu i zaawansowanemu zawieszeniu, co jest korzystne przy transporcie szczególnie bezbronnych pacjentów, np. noworodków.
Również w Wielkiej Brytanii elektryczny E-Transit pełni służbę we flocie londyńskiego pogotowia ratunkowego. W tym przypadku historia elektryfikacji zaczęła się w 2022 roku zakupem 42 elektrycznych Fordów Mustang Mach-E, które stały się pojazdami szybkiego reagowania. Pojawienie się elektrycznej karetki w Londynie to część strategii przejścia na pojazdy o zerowej emisji spalin w tych służbach, a zakup pełnowymiarowego ambulansu wynika z pozytywnych testów programu pilotażowego, w którym brały udział Mustangi Mach-E.
Ford E-Transit doceniany w komercyjnych flotach
Całkowicie elektryczny Ford E-Transit już w momencie swojego debiutu spotkał się ze znakomitym przyjęciem klientów – również w Polsce, stając się najpopularniejszym modelem dostawczym w 2023 roku.
Już w 2022 roku Ford Pro i Deutsche Post DHL Group podpisały porozumienie zmierzające do przyspieszenia elektryfikacji floty samochodów dostawczych na całym świecie. W zgodzie z umową Deutsche Post DHL Group miało powiększyć swoją światową flotę o 2000 E-Transitów. Oczekiwanym efektem było obniżenie kosztów i zwiększenie efektywności na drodze do realizacji wspólnych celów obu firm, zakładających osiągnięcie zerowej emisji CO2.
Na naszym rodzimym rynku również trwa zielona rewolucja. W 2023 roku DHL Parcel zakupił 100 samochodów w charakterystycznym żółtym kolorze, które uzupełniły zieloną infrastrukturę firmy posiadającej już m.in. własne stacje ładowania oraz instalacje fotowoltaiczne. 600 elektrycznych E-Transitów trafiło również do InPost, co oznacza, że firma ta przekroczyła imponujący próg 1000 samochodów elektrycznych w swojej flocie. W 2022 roku firma kurierska GLS także powiększyła swoją flotę pojazdów zeroemisyjnych o 100 nowych Fordów E-Transitów – wybór padł na odmianę o maksymalnej mocy 184 KM, pojemności użytkowej akumulatorów 67 kWh i długościach L3 oraz L4. Natomiast firma Truck Care zdecydowała się na zakup w pełni elektrycznych E-Transitów w wersji podwozie z pojedynczą kabiną, co pokazuje, że elektryczny Ford w tej odmianie to wszechstronny samochód dostawczy, który zapewnia niezawodność, wydajność i elastyczność dla różnych zastosowań.
Gama E-Transita w Polsce obejmuje wiele możliwości konfiguracji. Samochód jest dostępny zarówno jako van, van brygadowy, jak i podwozie. Do wyboru są też trzy długości oraz dwie wersje mocy maksymalnej silnika (184 i 269 KM). Maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi 15,1 m3, a maksymalna ładowność 1 630 kg.
Samochód służy także Ford Polska jako mobilne studio nagraniowe ze względu na system Pro Power Onboard, który pozwala na własne zasilanie wielu urządzeń. To pierwsze takie rozwiązanie w branży pojazdów dostawczych w Europie. Zapewnia zasilanie o mocy 2,3 kW – czyli na poziomie podobnym do generatora. Wszystkim steruje się za pośrednictwem interfejsu SYNC 4.
Oprócz najnowszego systemu informacyjno-rozrywkowego Forda, samochód już w standardzie jest wyposażony choćby w automatyczną klimatyzację, podgrzewane przednie fotele oraz przednią szybę QuickClear czy tempomat z ogranicznikiem. Każdy E-Transit zawiera także imponujący zestaw asystentów kierowcy, obejmujący m.in. system zapobiegania kolizjom z funkcją automatycznego hamowania.
Europa
Pierwsza elektryczna karetka w Bawarii. Ford E-Transit w służbie Czerwonego Krzyża
- Szczegóły
- Autor: Ford