Kolejny krok w elektrycznej ofensywie: Porsche zainwestuje kwotę kilkudziesięciu milionów euro w nową firmę Cellforce Group GmbH.
Tym samym producent samochodów sportowych wzmacnia swoją przywódczą rolę na polu techniki i technologii w dziedzinie elektromobilności. 21 czerwca 2021 r., w centrum rozwoju w Weissach, Porsche oraz partner joint venture – firma Customcells – ogłosiły uruchomienie produkcji wysokowydajnych ogniw akumulatorowych.
„Ogniwo akumulatorowe to komora spalania przyszłości. Jako nowa spółka zależna Porsche, Cellforce Group odegra kluczową rolę w prowadzeniu badań, rozwoju, produkcji i sprzedaży wysokowydajnych ogniw akumulatorowych” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche. „To przedsięwzięcie joint venture pozwala nam być w czołówce globalnej konkurencji, jeśli chodzi o prace nad najmocniejszymi ogniwami, i uczynić z nich pomost między niepowtarzalnymi wrażeniami z jazdy Porsche a zrównoważonym rozwojem. W ten sposób kształtujemy przyszłość samochodu sportowego”.
Oficjalnemu rozpoczęciu działalności firmy towarzyszyli przedstawiciele sceny politycznej: Winfried Kretschmann, premier Badenii-Wirtembergii, Thomas Bareiß, parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Energii, oraz Boris Palmer, burmistrz Tybingi. Zaangażowane firmy reprezentowali Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche AG, Michael Steiner, członek zarządu Porsche ds. badań i rozwoju, a także Leopold König i Torge Thönnessen, dyrektorzy zarządzający Customcells Itzehoe GmbH.
Nowe przedsięwzięcie, w którym Porsche objęło większościowy pakiet 83,75% udziałów, ma swoją siedzibę właśnie w Tybindze. To uniwersyteckie miasto znalazło się również na końcowej liście lokalizacji fabryki akumulatorów; zakłady mają znajdować się w bliskiej odległości od centrum badawczo-rozwojowego w Weissach oraz siedziby Porsche AG w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Oczekuje się, że do 2025 r. liczba pracowników nowej spółki wzrośnie z 13 osób – tyle obecnie zatrudniają obie firmy – do nawet 80. Republika Federalna Niemiec i Badenia-Wirtembergia dofinansowują projekt kwotą w wysokości około 60 milionów euro.
„Założyliśmy Customcells z myślą o opracowaniu dostosowanych do potrzeb klienta ogniw akumulatorowych [przeznaczonych] do najbardziej wymagających zastosowań – i możemy to teraz realizować wspólnie z Porsche. Celem planowanego zakładu produkcyjnego jest osiągnięcie minimalnej rocznej mocy produkcyjnej na poziomie 100 MWh – co odpowiada zbudowaniu wysokowydajnych akumulatorów dla 1000 pojazdów” – powiedział Torge Thönnessen, dyrektor generalny Customcells. „Do naszego partnerstwa z Porsche wnosimy nie tylko naszą fachową wiedzę w zakresie techniki i produkcji ogniw, ale także elastyczność, siłę innowacji oraz indywidualne umiejętności w rozwiązywaniu problemów” – dodał Leopold König, dyrektor generalny Customcells.
Premier Winfried Kretschmann powiedział: „Zakładając Cellforce, Porsche i Customcells wysyłają dziś ważny sygnał: elektryfikacja jest jednym z głównych filarów transformacji energetycznej i transportowej, a nowoczesne techniki magazynowania stanowią kluczową technologię przyszłości. Ten, kto je opanuje, zapewni dobrobyt i pracę. Badenia-Wirtembergia łączy wszystkie istotne elementy łańcucha wartości, od indywidualnych, zaawansowanych technicznie komponentów i technologii potrzebnej do produkcji akumulatorów aż po układy akumulatorów oraz recykling. Pracujemy zresztą, by dalej to poszerzać – m.in. prowadząc strategiczny dialog z lokalnymi przedstawicielami branży motoryzacyjnej”.
Parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Energii Thomas Bareiß: „Z radością przyjmujemy informację o zawiązaniu spółki joint venture Cellforce Group – to decydujący krok w kierunku (realizacji) tego ambitnego projektu w dziedzinie akumulatorów. Projekt stanowi doskonały przykład tego, co chcieliśmy osiągnąć dzięki inicjatywie produkcji ogniw akumulatorowych IPCEI. Cieszymy się, że w ten sposób, jako Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii, możemy zapewnić niezbędny impuls, aby uruchomić w Niemczech kolejną fabrykę ogniw akumulatorowych. Badenia-Wirtembergia w coraz większym stopniu staje się akumulatorowym hotspotem i zapewnia wykwalifikowanym pracownikom zatrudnienie w wysoce innowacyjnej lokalizacji. Wszystkim pracownikom firmy życzę wszystkiego najlepszego”.
Burmistrz Boris Palmer: „W Tybindze wysokiej klasy badania od zawsze idealnie uzupełniały się z ekonomiczną realizacją i gotowością do wprowadzenia na rynek. Cieszymy się, że w przyszłości w naszym mieście powstanie kolejny budulec mobilności, która będzie bardziej przyjazna środowisku. Wysokowydajne ogniwa akumulatorowe doskonale pasują również do naszego ambitnego programu ochrony klimatu – do 2030 r. chcemy stać się neutralni pod względem emisji CO2. To jedyny sposób: wzrost gospodarczy połączony z postępem ekologicznym”.
„Porsche powstało w 1931 r. w Stuttgarcie jako biuro inżynieryjno-rozwojowe. Do dziś nie można kupić techniki, która jest sercem naszych wyczynowych samochodów sportowych. Opracowujemy ją sami” – powiedział Michael Steiner, członek zarządu Porsche ds. badań i rozwoju. „Dlatego logiczne jest, że sami rozwijamy i budujemy kluczową technologię przyszłości – ogniwo akumulatorowe. Równie logiczne jest to, że najpierw testujemy tę nową zaawansowaną technologię w najbardziej konkurencyjnym środowisku – w sporcie motorowym. Nasz elektryczny samochód sportowy Taycan również skorzystał z kluczowych projektów i wiodących rozwiązań technicznych z toru wyścigowego, (pochodzących) z triumfującego w Le Mans Porsche 919 Hybrid”.
Chemia nowych wysokowydajnych ogniw bazuje na krzemie jako materiale anodowym; aktualnie wydaje się, że jego zastosowanie pozwoli na znaczne zwiększenie gęstości mocy względem obecnych przyzwoitych akumulatorów seryjnych. Akumulator może więc oferować tę samą pojemność przy mniejszym rozmiarze. Nowa chemia zmniejsza rezystancję wewnętrzną akumulatora. Pozwala to wchłonąć więcej energii podczas rekuperacji, a jednocześnie zapewnia lepszą wydajność szybkiego ładowania. Kolejną wizytówką ogniwa Cellforce jest wyższa odporność na wysoką temperaturę. To wszystko cechy, które są cenione w sporcie motorowym. Użytkowanie na torze wyścigowym niekoniecznie wymaga jednak, aby akumulator funkcjonował w temperaturach poniżej zera i pozostawał stabilny na przestrzeni lat, mimo wielu cykli ładowania – to cele, które w przypadku nowej technologii ogniw muszą jeszcze zostać zrealizowane.
Na partnera w rozwoju ogniw dla nowej generacji akumulatorów litowo-jonowych wybrano BASF – wiodącą na świecie firmę chemiczną. W ramach współpracy BASF jest wyłącznym dostawcą wysokoenergetycznych materiałów katodowych HEDTM NCM do produkcji wysokowydajnych ogniw, które umożliwiają szybkie ładowanie i uzyskanie wysokiej gęstości energii. Od 2022 r. w swoich fabrykach w miejscowości Harjavalta w Finlandii (podstawowe produkty materiałów katodowych) oraz w Schwarzheide w Brandenburgii (materiały katodowe) BASF będzie w stanie wytwarzać materiały do produkcji akumulatorów o wiodącym w branży niskim śladzie węglowym.
Droga do joint venture i partnerzy
Pomysł na stworzenie fabryki wysokowydajnych ogniw akumulatorowych powstał z inicjatywy P3 Group – firmy konsultingowej z siedzibą w Stuttgarcie, która opracowała stosowną koncepcję i w 2019 r., wraz z Customcells, złożyła wniosek o finansowanie w ramach europejskiej inicjatywy IPCEI EuBatIn (Important Project of Common European Interest – European Battery Innovation, z ang. Ważne Projekty Stanowiące Przedmiot Wspólnego Europejskiego Zainteresowania – Europejskie Innowacje z dziedziny Akumulatorów); jej celem jest budowanie konkurencyjnego europejskiego łańcucha wartości dla akumulatorów litowo-jonowych, opartego na innowacyjnych, zrównoważonych technologiach. Z branży motoryzacyjnej, jako partner, w projekt zaangażowało się Porsche. W tym roku P3 Group zdecydowała się zachować rynkową neutralność i niezależność i bezpośrednio nie angażować się w dalsze losy joint venture. Jako firma konsultingowa w branży technologicznej P3 działa z dogłębnym zrozumieniem technicznym dziedziny ogniw akumulatorowych i jest związana z Grupą Cellforce długoterminową umową serwisową.
Umowy pomiędzy Porsche oraz Customcells podpisano 21 maja 2021 r. Dyrektorami zarządzającymi nowej spółki Cellforce Group GmbH są Markus Gräf (dyrektor operacyjny) i Wolfgang Hüsken (dyrektor finansowy) ze strony Porsche oraz Torge Thönnessen (dyrektor technologiczny) z Customcells.
Customcells należy do grona światowych liderów w rozwoju specjalnych ogniw litowo-jonowych. W oddziałach przedsiębiorstwa w Itzehoe (Szlezwik-Holsztyn) oraz w Tybindze (Badenia-Wirtembergia) opracowywane są i wytwarzane ogniwa akumulatorowe „made in Germany” przeznaczone do konkretnych zastosowań – od prototypów po małe i średnie serie. Od momentu założenia w 2012 r. Customcells pozyskało ważne know-how w zakresie rozwoju ogniw z zastosowaniem różnych materiałów (katody, anody, separatory, elektrolity) oraz technologii powlekania. Customcells produkuje niewielkie serie specjalnych ogniw litowo-jonowych, np. na potrzeby przemysłu lotniczego i okrętowego, wykorzystując zwinne koncepcje wytwarzania oraz najnowocześniejsze zakłady badawcze i produkcyjne.
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG to odnoszący największe sukcesy na świecie producent samochodów sportowych. Firma została założona przez Ferry'ego Porsche w 1948 r. w Stuttgarcie, a od 2012 r. jest częścią Grupy Volkswagen. Obecnie zatrudnia około 36 tys. pracowników. W roku finansowym 2020 Porsche AG ustanowiło nowy rekord przychodów: ich wartość wzrosła do 28,7 mld euro, przewyższając wynik z poprzedniego roku o ponad 100 mln euro. Producent dostarczył wówczas klientom ponad 270 tys. samochodów sportowych i wygenerował zysk operacyjny w wysokości 4,2 miliarda euro. Porsche dąży do tego, by w 2030 r. uzyskać ogólną neutralność pod względem emisji CO2 w całym procesie produkcyjnym i cyklu życia swoich nowych pojazdów.
Europa
Porsche inwestuje w fabrykę wysokowydajnych ogniw akumulatorowych
- Szczegóły
- Autor: Porsche