Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Firma Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG zakończyła rok finansowy 2022 z czterema nowymi rekordami. Przychody ze sprzedaży Grupy w 2022 r. wyniosły 37,6 mld euro, co odpowiada wzrostowi o 13,6 proc. (2021: 33,1 mld euro).

Zysk operacyjny wyniósł 6,8 mld euro, przekraczając ubiegłoroczny wynik o 1,5 mld euro (wzrost o 27,4 proc.). Również liczba dostaw oraz przepływy pieniężne netto w sektorze motoryzacyjnym osiągnęły nowe rekordowe wartości. Wskaźnik rentowności operacyjnej sprzedaży Grupy wzrósł z 16,0 do 18,0 proc. W tym roku producent samochodów sportowych ze Stuttgartu kontynuuje rozwój swojej strategii nowoczesnego luksusu i rozpoczyna realizację ambitnego programu „Road to 20”, którego misją jest długoterminowe zapewnienie zysków.

„W trudnych warunkach osiągnęliśmy zdecydowanie najlepszy wynik w historii Porsche” – powiedział z satysfakcją Oliver Blume, prezes zarządu. „W 2022 r. mogliśmy zaoferować naszym klientom kolejne ekscytujące nowości. To rezultat świetnej pracy zespołowej”.

Porsche AG ma mocno wypełnione portfele zamówień. W ubiegłym roku producent dostarczył klientom 309 884 sportowe samochody, i to pomimo skutków wojny w Ukrainie, wyzwań związanych z pandemią koronawirusa oraz zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw. W porównaniu z wynikami z 2021 r. (301 915 aut) stanowi to 2,6-proc. wzrost. W roku finansowym 2022 przepływy pieniężne netto w sektorze motoryzacyjnym wzrosły z 3,7 do 3,9 mld euro. „Czynniki decydujące o naszym sukcesie to lepsze pozycjonowanie cenowe, mocna gama produktów, wzrost sprzedaży samochodów, efekty kursowe oraz ścisła dyscyplina kosztowa” – powiedział Lutz Meschke, wiceprezes i członek zarządu ds. finansów oraz IT.

„Road to 20” sprawi, że Porsche będzie jeszcze bardziej wytrzymałe, a marka stanie silniejsza niż kiedykolwiek
Zespół Porsche niezmiennie stawia sobie wysokie cele na przyszłość. W 2023 r. firma rozpoczęła ambitny program „Road to 20”, w ramach którego długoterminowo dąży do uzyskania wskaźnika rentowności operacyjnej sprzedaży Grupy na poziomie ponad 20 proc. „Dzięki »Road to 20« sprawimy, że Porsche będzie jeszcze bardziej wytrzymałe, a nasza stanie się marka silniejsza niż kiedykolwiek” – powiedział Meschke. „Zamierzamy spojrzeć na wszystko od nowa, począwszy od naszej oferty produktowej i polityki cenowej aż po strukturę kosztów. Chcemy podnosić jakość naszych marż i jeszcze bardziej zwiększać atrakcyjność naszych produktów”. Program „Road to 20” stanowi kontynuację udanego programu Profitability Programme 2025 (z ang. program rentowności 2025), dzięki któremu w minionych latach Porsche stało się odporniejsze na kryzysy.

Bazując na swojej silnej pozycji, 29 września 2022 r. producent samochodów sportowych zapoczątkował nową erę i przeprowadził największą ofertę publiczną w Europie (pod względem kapitalizacji rynkowej). „Możemy być teraz jeszcze bardziej skoncentrowani i dodatkowo przyspieszyć” – kontynuował Meschke. „Nowo uzyskana autonomia zapewnia nam jeszcze większą swobodę przedsiębiorczości. Wzmocnimy określone możliwości w kluczowych obszarach, takich jak oprogramowanie oraz technologia akumulatorów”.

Porsche skupia się na limitowanych edycjach i rozszerza program życzeń specjalnych – Sonderwunsch
Według raportu Luxury & Premium firmy konsultingowej Brand Finance Porsche jest najcenniejszą luksusową marką na świecie. Producent kontynuuje realizację swojej strategii nowoczesnego luksusu. „Łączymy wyjątkowy produkt z bardzo osobistym doświadczeniem. Oraz marką, która przyjmuje odpowiedzialność w wymiarze społecznym” – powiedział Oliver Blume. „Poszerzamy portfolio naszych produktów o nowe koncepcje samochodów sportowych. W przyszłości nadal będziemy koncentrować się także na limitowanych edycjach i rozbudowywać nasz program Sonderwunsch. Jeszcze bardziej niż dotychczas chcemy dostosować się do pragnień i stylu życia naszych klientów, raz za razem przekraczając ich oczekiwania”.

Ambitna strategia elektromobilności z całkowicie elektrycznym Cayenne
Jednocześnie Porsche chce kontynuować swoją ambitną strategię elektryfikacji. Całkowicie elektryczny Macan jest już na ostatniej prostej i będzie dostępny dla klientów w 2024 r. W planach na połowę dekady jest całkowicie elektryczne 718, które w średnioterminowej perspektywie będzie dostępne tylko jako model zasilany wyłącznie prądem. Po nim zadebiutuje w pełni elektryczne Cayenne. Czwarta generacja SUV-a podkreśli cel Porsche: by w 2030 r. ponad 80 proc. dostaw nowych samochodów przypadało na modele w 100% na prąd.

Ponadto Porsche planuje rozszerzyć portfolio swoich produktów o w pełni elektrycznego SUV-a pozycjonowanego ponad Cayenne. Koncepcja nowego modelu ma łączyć wysokie osiągi i funkcje zautomatyzowanej jazdy z typową dla Porsche linią boczną – tzw. flyline, a także zapewniać zupełnie nowe doświadczenie wewnątrz pojazdu. Samochód będzie bazować na opracowanej przez Porsche platformie SSP Sport. „W ten sposób akcentujemy i wzmacniamy nasze sportowo-luksusowe pozycjonowanie. Obserwujemy rosnące pule zysków w tym segmencie, w szczególności w Chinach i USA” – wyjaśnił Oliver Blume.

W 2023 r. Cayenne przejdzie jedną z najbardziej kompleksowych modernizacji w historii Porsche. Aktualizacje trzeciej generacji modelu obejmują trzy ulepszone hybrydowe napędy plug-in o zwiększonym zasięgu. Nowe podwozie zapewni jeszcze szerszy zakres możliwości, łącząc typowe dla Porsche osiągi na asfalcie, komfort na dalekich trasach oraz zdolności terenowe.

Porsche wyznaczyło sobie również ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ramach swojej strategii firma pracuje nad osiągnięciem do 2030 r. neutralności łańcucha wartości dla swoich pojazdów w zakresie emisji CO2. Obejmuje to również neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla fazę użytkowania przyszłych modeli BEV (zakładając przebieg jednego samochodu 200 tys. kilometrów).

W 2022 r. Porsche wraz z partnerami otworzyło w Chile pilotażową fabrykę e-paliw. Ich produkcja trwa od grudnia. „W ten sposób pokazaliśmy, że e-paliwa mogą być wytwarzane na skalę przemysłową” – powiedział Blume.

Sajjad Khan obejmie w 2023 r. kierownictwo nad nowym działem Car-IT
W 2023 r. zespół IT Porsche ma zostać znacząco wzmocniony. Dołączy do niego Sajjad Khan, który przejmie odpowiedzialność za nowy dział Zarządu Car-IT. „Jesteśmy zachwyceni, że udało nam się pozyskać doświadczonego eksperta w dziedzinie łączności w osobie Sajjada Khana” – powiedział Blume. „Razem skutecznie zrealizujemy naszą strategię dla działu Car-IT, koncentrując się przy tym na naszych klientach”.

W 2022 r. Porsche zrobiło kolejny krok naprzód na polu cyfryzacji. Specjalistyczna wiedza Porsche Digital, MHP i Porsche IT zostały skonsolidowane na potrzeby utworzenia elastycznej jednostki Digital Family. „Teraz mogą jeszcze ściślej ze sobą współpracować, a to pozwala nam realizować proces transformacji w sposób jeszcze bardziej skoncentrowany” – powiedział Meschke. „A dla ekspertów IT jesteśmy atrakcyjniejszym pracodawcą niż kiedykolwiek wcześniej. Specjaliści od oprogramowania mogą współpracować w Porsche ze światowymi gigantami technologicznymi – pracując nad samochodami pożądanymi na całym świecie”.

Zarząd proponuje dywidendę w wysokości 1,01 euro na akcję uprzywilejowaną
Od czasu pomyślnej oferty publicznej kurs akcji Porsche poszedł w górę. Zaledwie 81 dni po giełdowym debiucie, w ramach procedury szybkiego wejścia, spółka została włączona do niemieckiego indeksu giełdowego DAX. Kurs akcji wzrósł z ceny ofertowej 82,50 euro do 114 euro (stan na 28 lutego 2023 r.)1. Odpowiada to kapitalizacji rynkowej w wysokości 108 mld euro2. „Rynek kapitałowy docenił naszą silną pozycję jako zorientowanej na wyniki i niezależnej marki luksusowej” – powiedział Meschke. „Jednocześnie jesteśmy w stanie selektywnie wykorzystywać synergię z Grupą Volkswagen. To coś, z czego korzystają również nasi akcjonariusze”. W roku finansowym 2022 zysk na akcję zwykłą wyniósł 5,43 euro, a na akcję uprzywilejowaną – 5,44 euro. Zarząd proponuje dorocznemu walnemu zgromadzeniu wypłatę dywidendy za rok finansowy 2022 w wysokości 911 mln euro. Po dodaniu dodatkowych dywidend w wysokości 5 milionów euro za akcje uprzywilejowane łączna suma wynosi 916 milionów euro. Odpowiada to 1,00 euro za akcję zwykłą i 1,01 euro za akcję uprzywilejowaną.

Porsche potwierdza swoje średnio- i długoterminowe cele
Porsche AG potwierdza swoje średnio- i długoterminowe cele. „Jeśli trudne ekonomicznie warunki nie będą dalej znacząco się nasilać, spodziewamy się, że rentowność operacyjna sprzedaży Grupy w roku obrotowym 2023 wyniesie od 17 do 19 procent” – powiedział Meschke. Niniejsze wytyczne bazują na przychodach Grupy ze sprzedaży w przedziale od około 40 do 42 mld euro. Meschke: „Długoterminowo dążymy do tego, aby rentowność operacyjna sprzedaży Grupy przekraczała 20 procent”.

W 2023 r. Porsche ma dwa powody do świętowania: to 75-lecie samochodów sportowych Porsche oraz 60-lecie 911. W czerwcu producent sportowych aut powróci do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. W setną rocznicę tego klasycznego maratonu Porsche ponownie zawalczy o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, z nowo opracowanym Porsche 963.
0
Udostępniono
baza dostawcow
Automotive CEE Day 2024

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
K2ROBOTS
Lubricant Polska Sp. z o.o.
BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.