Porsche pieczętuje współpracę z Hydro, norweskim przedsiębiorstwem z branży aluminium: przedstawiciele obu firm określili w umowie możliwość dostarczania aluminium pierwotnego o obniżonej emisji CO2, a także aluminium wtórnego o znacznej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu.
Ponadto w ramach współpracy technicznej Porsche i Hydro testują możliwości zastosowania aluminium o jeszcze większej zawartości surowców wtórnych. Producent samochodów sportowych pracuje nad tym, by do 2030 roku osiągnąć neutralny bilans emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości swoich nowo produkowanych samochodów. Istotną częścią tego procesu jest produkcja aluminium.
Stuttgart. W ubiegłym roku partnerzy ogłosili swoją współpracę w liście intencyjnym (LOI), a teraz dookreślili cele w zakresie dostaw. Z myślą o szerokim zastosowaniu w produkcji Porsche wraz ze swoimi dostawcami będzie mieć dostęp do aluminium o obniżonej emisji CO2, ze śladem ekologicznym mniejszym niż cztery kg CO₂ na jeden kg aluminium. Hydro będzie produkować pierwotne aluminium w Norwegii, wykorzystując energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, głównie z elektrowni wodnych. W porównaniu ze światową średnią zmniejsza to ślad węglowy lekkiego stopu o około 75%. Ślad węglowy określa ilość uwolnionych gazów cieplarnianych i odnosi się do całości emisji, od wydobycia do powstałego surowca.
Obie firmy dążą nie tylko do dalszej redukcji całkowitych emisji, ale chcą też zwiększyć wykorzystanie materiałów wtórnych ze złomu pokonsumenckiego. To materiały, które prywatne gospodarstwa domowe lub obiekty komercyjne, przemysłowe i instytucjonalne wyrzucają po zużyciu produktu. Oczekuje się, że do roku 2027/2028 Hydro będzie dostarczać aluminium o obniżonej emisji CO2 i co najmniej 75-procentowej zawartości złomu pokonsumenckiego. Porsche i Hydro testują także obszary samochodu, w których można zastosować aluminium o jeszcze większej zawartości materiału pochodzącego z recyklingu.
„Współpraca z Hydro to dla Porsche ważny kamień milowy na naszej drodze do dekarbonizacji w całym łańcuchu wartości” – powiedziała Barbara Frenkel, członkini zarządu Porsche AG ds. zakupów. „A z uwagi na transparentność łańcucha dostaw aluminium od Hydro nasze partnerstwo przyczynia się również do odpowiedzialnych zakupów”.
„Współpraca z pionierami takimi jak Porsche wspiera ambicje Hydro, aby zmienić zasady gry na rzecz zrównoważonego rozwoju branży aluminium. W ramach naszego długoterminowego strategicznego partnerstwa chcemy wspólnie promować innowacyjne rozwiązania i modele biznesowe, których celem jest dekarbonizacja i domykanie obiegu w przemyśle motoryzacyjnym” – skomentował Eivind Kallevik, prezes i dyrektor generalny Norsk Hydro.
Z racji swojej lekkości aluminium odgrywa coraz większą rolę, zwłaszcza w samochodach elektrycznych. Materiał ten stanowi na przykład około 30% masy własnej Porsche Taycan.
Europa
Porsche wspólnie z firmą Hydro planuje szerokie zastosowanie aluminium o zmniejszonym wpływie na środowisko
- Szczegóły
- Autor: Porsche