W marcu 2022 roku produkcja samochodów osobowych w Czechach spadła rok do roku o 21,2 proc. do 98,7 tys. sztuk, poinformowało stowarzyszenie AutoSAP.
W całym I kwartale tego roku spadek wyniósł 18,7 proc. (271,3 tys. aut). Spadek wynika z negatywnego trendu w produkcji samochodów osobowych, spowodowanego brakiem niektórych komponentów i zakłóconymi łańcuchami dostaw spowodowanymi rosyjską inwazją na Ukrainę.
- Po dwóch latach pandemii przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu kolejnej ogromnej niepewności. W wyniku wojny na Ukrainie, ale także utrzymującej się na świecie pandemii, łańcuchy dostaw pozostają bardzo napięte. Widocznym skutkiem rosyjskiej agresji na Ukrainę jest zmniejszenie produkcji spowodowane brakiem wiązek elektrycznych, a problemy nadal powoduje brak chipów. Połączenie tych czynników zbliżyło na przykład marcową produkcję do pierwszej fali pandemii, kiedy przemysł motoryzacyjny został na kilka tygodni kompletnie zatrzymany - komentuje Martin Jahn, prezes stowarzyszenia AutoSAP. Przemysłu Motoryzacyjnego. - Ale jeszcze większym problemem dla całego sektora jest też gwałtowny wzrost cen energii i paliw, a ceny różnych komponentów rosną również wraz ze wzrostem cen surowców, z których są produkowane. W przypadku niektórych firm koszty produkcji mogą wzrosnąć o dziesiątki lub setek milionów koron rocznie. Wzywamy zatem rząd do wprowadzenia tzw. kurzarbeitu, który miałby w szczególności pomóc firmom, zwłaszcza z sektora dostawców, dla którego sytuacja staje się nie do zniesienia.
Škoda Auto wyprodukowała w marcu 52,5 tys. aut (-38 proc.) a w całym kwartale - 162,6 tys. (-27,8 proc.). - Mieliśmy niezwykle wymagający I kwartał: półprzewodniki to wciąż towar deficytowy, a ze względu na wojnę na Ukrainie brakuje nam komponentów od lokalnych dostawców. Ta sytuacja wymaga codziennych szybkich decyzji oraz wysokiego stopnia pragmatyzmu, elastyczności i ducha zespołu. Dziękuję całemu zespołowi, radzie zakładowej i wszystkim partnerom za znakomitą współpracę - powiedział dr. Michael Oeljeklaus, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. produkcji i logistyki. Produkcja modeli elektrycznych została czasowo wstrzymana z powodu wojny na Ukrainie. Mimo to wyprodukowano łącznie 12 388 pojazdów z możliwością ładowania zewnętrznego, z czego 9 208 to modele w pełni elektryczne, a 3 180 auta hybrydowe typu plug-in.
Fabryka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) w minionym miesiącu zanotowała minimalny spadek (-1,1 proc.) produkując 28,2 tys. samochodów. W całym I kwartałem producent z Noszowic miał dwucyfrowy wzrost produkcji. Koreański producent wyprodukował 74,3 tys. aut, o 13,1 proc. więcej niż w tym samym okresie 2021 roku. - I tak już trudną sytuację w branży motoryzacyjnej w I kwartale pogorszyła jeszcze wojna na Ukrainie. Jednak nasza firma nie ma ukraińskich dostawców ani pracowników, więc nie było bezpośredniego wpływu na produkcję. Mimo wszystkich problemów w I kwartale udało nam się wyprodukować więcej aut niż w analogicznym okresie poprzedniego roku i ten trend powinien się utrzymać w kwietniu. Jednak nadal bardzo trudno jest przewidzieć rozwój sytuacji w dłuższej perspektywie - wyjaśnia Petr Michník, dyrektor generalny ds. administracji HMMC.
W marcu zakład Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMC) zwiększył produkcję w stosunku do zeszłego roku o blisko połowę. Z linii montażowych fabryki w Kolinie zjechało 18,0 tys. aut (+48,9 proc.). Jednak wynik w I kwartale jest gorszy niż w tym samym okresie 2021 roku (32,1 tys. sztuk, -21,7 proc.). - W I kwartale tego roku plan produkcyjny koncentrował się na produkcji modelu Yaris oraz na przygotowaniach do produkcji na początku marca nowego auta Aygo X. Od nowego roku w naszym zakładzie produkowane są tylko modele Toyoty - wyjaśnia Tomáš Paroubek, kierownik w TMMC odpowiedzialny za bezpieczeństwo i relacje zewnętrzne.
Europa
Przemysł motoryzacyjny w Czechach odczuwa skutki wojny na Ukrainie
- Szczegóły
- Autor: AutoSAP, AutomotiveSuppliers.pl (fot. TMMCR)