Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
14 lutego br. Parlament Europejski przyjął nowe cele redukcji emisji CO2 do roku 2035 dla samochodów osobowych i dostawczych. Cel przyjęty przez PE zakłada redukcję emisji CO2 o 100% w stosunku do roku 2021. Cele pośrednie zostały ustalone na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych w roku 2030.

Nowe rozwiązania poparło 340 europosłów wobec 279 głosów przeciw. 21 posłów wstrzymało się. Wynik głosowania w Parlamencie Europejskim w zakresie emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych w praktyce doprowadzi do zakazu sprzedaży pojazdów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi w 2035 r. Ta decyzja uczyni UE pierwszym i jedynym regionem świata, który w transporcie przejdzie w całości na zeroemisyjność. Branża motoryzacyjna zapewnia, że jest w stanie sprostać wyzwaniu, jakim jest dostarczanie pojazdów bezemisyjnych, bo dzięki ciągłym inwestycjom już w 2022 r. średnio ponad jeden na pięć wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w UE był pojazdem zeroemisyjnym lub hybrydą plug-in. Rynek europejski jest zatem na dobrej drodze by stać się liderem na tle innych regionów świata w realizacji ambitnego planu by do 2030 r. udział samochodów zeroemisyjnych przekroczył 70%. Dyrektor Generalna ACEA Sigrid De Vries mówi: „Wszystkie wysiłki i inwestycje przemysłu motoryzacyjnego są ukierunkowane na mobilność bezemisyjną. Istotne jest, aby wszystkie polityki i przepisy UE były zgodne z tym celem i wspierały go”.

Rozwiązanie przyjęte przez PE stawia jednak przed branżą kolejne wyzwania - wszystkie zaangażowane strony muszą teraz szczególnie aktywnie współpracować, aby zagwarantować dostęp do surowców niezbędnych dla elektromobilności tak, by samochody elektryczne stawały się przystępnymi cenowo produktami dla masowych odbiorców. Obecnie europejskie zakłady zapewniają 2,5 miliona bezpośrednich miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym, co odpowiada za 8,4% całkowitego zatrudnienia w sektorze wytwórczym w UE, a wiadomo, że do produkcji pojazdów zeroemisyjnych potrzeba będzie mniej pracowników. Branża szacuje również, że zmniejszy się popyt w związku z czym będzie produkowanych mniej aut. Konieczne będzie zatem podjęcie odgórnych działań regulacyjnych w celu złagodzenia negatywnych skutków dla zatrudnienia w sektorze i ochrony własnego rynku, bo należy się spodziewać konkurencji spoza Europy zwłaszcza firm z Azji, które mają wysokie kompetencje w zakresie produkcji i niższe koszty - więc zaproponują tańsze samochody. Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Głosowanie w Parlamencie Europejskim potwierdziło bardzo ambitną drogę krajów Unii Europejskiej do osiągnięcia zerowej emisyjności w transporcie. To decyzja, która będzie miała olbrzymi wpływ na branżę motoryzacyjną oraz na rynek. Musimy zrobić wszystko, żeby Polska, która jest jednym z najważniejszych krajów, jeśli chodzi o produkcję pojazdów części i podzespołów, utrzymała swoją pozycję w nowej zeroemisyjnej rzeczywistości”.

Jeszcze ważniejszym wyzwaniem będzie zapewnienie równego dostępu do szybkiego i łatwego ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodorem we wszystkich krajach Europy. Obecnie mamy do czynienia z „Europą dwóch prędkości”, gdzie część krajów ma dobrze rozwiniętą sieć ładowania i tankowania wodorem i tą, w której budowa sieci nie nadąża za realnym zapotrzebowaniem obecnych i przyszłych właścicieli pojazdów zeroemisyjnych. Dlatego od 2025 roku Komisja Europejska zacznie publikować sprawozdania z postępów budowy infrastruktury, żeby producenci, dostawcy energii i infrastruktury - a także politycy mogli na bieżąco monitorować proces transformacji i dostosowywać swoje działania do realizacji założeń zeroemisyjnego ruchu drogowego.

Po ostatecznym głosowaniu na posiedzeniu plenarnym PE tekst aktu prawnego będzie musiała zatwierdzić również Rada Unii Europejskiej, po czym zostanie on opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Od 2025 roku co dwa lata KE będzie publikować raport, w którym będzie oceniać postępy w dążeniu do bezemisyjnego ruchu drogowego.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

GABEC
MESH Works Inc.
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
EJOT Polska Sp. z o.o. Sp. k.
Deltax Programming Sp. z o.o.
EFAFLEX Polska Sp. z o.o.