Na mocy umowy powstanie Renault ElectriCity, podmiot prawny należący w 100% do Renault SAS i skupiający zakłady przemysłowe w Douai, Maubeuge i Ruitz, w których pracuje ok. 5 000 pracowników.
Tworząc go, Grupa Renault chce powołać do życia najbardziej konkurencyjny i wydajny w Europie ośrodek produkcji pojazdów elektrycznych, którego możliwości produkcyjne sięgać będą w 2025 r. 400 000 samochodów rocznie. Podpisując umowę, grupa wyznaczyła sobie trzy główne cele:
- Wdrożenie solidnego i spójnego projektu przemysłowego dla wszystkich fabryk tego ośrodka przemysłowego.
- Osiągnięcie doskonałości operacyjnej, opartej na modelu zarządzania, modelu pracowniczym i modernizacji zakładów produkcyjnych.
- Rozwinięcie atrakcyjności Północnego Ośrodka Przemysłowego w celu stworzenia infrastruktury do produkcji kluczowych komponentów pojazdów elektrycznych.
700 nowych miejsc pracy do 2025 r. oraz zaangażowanie w lokalną społeczność i gospodarkę
Aby wesprzeć ambitny projekt przemysłowy, Grupa Renault planuje w okresie od 2022 do końca 2024 r. stworzenie 700 miejsc pracy z umowami na czas nieokreślony. W zakładzie w Maubeuge zostanie zatrudnionych 350 osób, a kolejne 350 – w zakładach w Douai i Ruitz. Nabór pracowników będzie częścią procesu prowadzonego wspólnie z lokalnymi urzędami pracy, agencją rządową ds. zatrudnienia i wszystkimi interesariuszami z regionu.
Region Hauts-de-France dysponuje niezbędnymi atutami, aby stać się wzorem dla wszystkich krajów europejskich, zarówno pod względem know-how, jak i produkcji w całym łańcuchu wartości samochodów elektrycznych. W zakresie działalności badawczo-rozwojowej Grupa Renault będzie nawiązywać współpracę z uczelniami wyższymi w celu tworzenia programów nauczania podążających za zmianami na rynku motoryzacyjnym oraz wniesie wkład w prace badawcze.
We współpracy ze startupami i innymi wyspecjalizowanymi podmiotami Grupa Renault będzie również uczestniczyć w innowacyjnych przedsięwzięciach, mających na celu wspieranie przyszłych zmian w branży motoryzacji poprzez udział w inicjatywach typu „inkubator”.
Ponieważ bliskość partnerów Grupy stanowi ważny czynnik sukcesu, Grupa Renault będzie zachęcać inne podmioty do wybierania lokalizacji w pobliżu jej zakładów. Odnosi się to zarówno do planowanej fabryki akumulatorów, jak i do innych partnerów produkujących komponenty do samochodów elektrycznych.
- Jestem niezwykle dumny, że mogłem przyczynić się do powstania Renault ElectriCity, symbolu know-how i innowacji technologicznych Renault, a także uczestniczyć w promowaniu Regionu Hauts-de-France w Europie zarówno pod względem gospodarczym, jak i społecznym. To porozumienie, podpisane ze wszystkimi związkami zawodowymi, pokazuje, że zaangażowanie pracowników, konstruktywny dialog społeczny i silne regionalne korzenie są kluczem do stworzenia solidnego i atrakcyjnego modelu przemysłowego - powiedział Luciano Biondo, dyrektor Renault ElectriCity.
Kluczowe punkty
• Douai
o Od 2021 r. zakład będzie produkować pierwszy pojazd elektryczny: Megane E-Vision, oparty na nowej, modułowej platformie CMF-EV Aliansu.
o Douai powierzono również produkcję nowego pojazdu z segmentu C bazującego na tej samej platformie.
o Zostanie tu zainstalowana nowa linia technologii przeznaczona do produkcji pojazdów elektrycznych segmentu B.
• Maubeuge
o Zakład w Maubeuge jest prekursorem i od 10 lat liderem w segmencie elektrycznych samochodów dostawczych w Europie dzięki modelowi Kangoo z silnikiem elektrycznym. Produkuje Nowe Kangoo, Nowe Kangoo Van dla Renault i partnerów: Mercedesa i Nissana, a w 2022 r. rozpocznie produkcję Nowego Kangoo E-Tech Electric.
o Będzie również produkował inne wersje Nowego Kangoo.
• Ruitz
o W zakładzie zostanie uruchomiona zupełnie nowa działalność produkcyjna podzespołów elektrycznych.