W grudniu zeszłego roku zarząd AvtoVAzu podjął decyzję o wydzieleniu z majątku firmy, sześciu spółek zależnych.
Wydzielone zostaną między innymi: zakład metalurgiczny, produkcja elementów z tw. sztucznych, tłocznia i narzędziownia. W wyodrębnianych działalnościach pod koniec zeszłego roku zatrudnionych było ok. 30 tys. pracowników, czyli 1/3 wszystkich zatrudnionych w AvtoVAZie (96 tys.).
Zgodnie z założeniami, proces, który ma być zakończony w kwietniu tego roku, ma doprowadzić, że fabryka w Togliatti będzie zakładem montażu samochodów, z procesami tłoczenia, lakierowania i montażu pojazdów oraz produkcją silników. Pozostałe kompetencje mają być przekazane spółkom, w których producent ma mieć na początku 100 proc. udziałów. Docelowo spółki mają znaleźć inwestorów.
Jak poinformował w ostatnich dniach Edward Wajno, wiceprezes AvtoVAZu ds. zewnętrznych, kanadyjsko-austriacka grupa Magna International Inc. może stać się partnerem dla niektórych z wydzielanych spółek-córek. Nie zostało jak na razie określone, o jakim profilu działalności zakłady miałyby być w kręgu zainteresowania Magny.