Otwarty w 1964 roku zakład w Sandouville obchodzi właśnie pięćdziesiąte urodziny i jednocześnie rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii - po raz pierwszy wyprodukuje on pojazdy użytkowe.
Będą to Nowy Trafic, którego sprzedaż rozpocznie się latem bieżącego roku oraz ekskluzywna wersja nowego Opla/Vauxhall Vivaro, produkowana dotychczas w Hiszpanii (zakład Nissan w Barcelonie) i Anglii (fabryka General Motors w Luton).
To prawdziwa rewolucja - zarówno społeczna, jak i przemysłowa - z której zakład wychodzi przekształcony. Przy inwestycji rzędu 230 mln euro i po trzech latach wytężonych prac kulturalna i przemysłowa transformacja fabryki porównywalna jest do stworzenia zakładu typu „green field”, czyli takiego, który budowany jest od podstaw.
Rok 2014 wyznacza prawdziwą odnowę fabryki, zapewniającą jej bezpieczną i pełną sukcesów przyszłość na rozwijającym się rynku pojazdów użytkowych. Przed zakładem stoją teraz dwa wyzwania: zapewnienie rozruchu i odpowiedniego tempa wzrostu produkcji Nowego Trafica i Opla/Vauxhall Vivaro oraz utrzymanie optymalnej wydajności w kontynuowanej równolegle produkcji modeli Laguna i Espace do momentu pojawienia się ich następców (będą one produkowane w zakładzie Renault w Douai).
Historyczna metamorfoza: zmiana fabryki samochodów osobowych w zakład produkujący pojazdy użytkowe
Budowa zakładu Sandouville rozpoczęła się pod koniec 1963 roku w celu zaspokojenia rosnącego w tamtym czasie popytu na samochody. Lokalizacja fabryki, która znajduje się u brzegów Sekwany w pobliżu portu Le Havre, wybrana została nieprzypadkowo i miała znaczenie strategiczne. W ciągu 50 lat działalności zakład wyprodukował ponad 8 milionów pojazdów. Fabryka, która specjalizowała się w produkcji samochodów osobowych, wytwarzała początkowo model R 16, a następnie R 12 (1970 r.), R 15 i R 17 (1972 r.), R 30 (1975 r.), R 20 (1976 r.), R 18 (1978 r.), R25 (1984 r.), R 21 (1986 r.), Safrane (1992 r.), Lagunę (również 1992 r.), Vel Satis (2001 r.), Espace IV (2002 r.) oraz Lagunę III (2007 r.).
By zapewnić Sandouville konkurencyjność, w 2011 roku Grupa Renault zapowiedziała inwestycję w wysokości 230 mln euro i projekt przekształcenia fabryki samochodów osobowych w zakład produkujący pojazdy użytkowe. Renault, od 1998 roku lider na rynku takich właśnie pojazdów, chce do zmodernizowanej fabryki przenieść produkcję Nowego Trafica i ekskluzywnej wersji Opla/Vauxhall Vivaro. Oznacza to, że cała gama pojazdów użytkowych marki Renault przeznaczona na rynek europejski będzie teraz produkowana we Francji (Kangoo w Maubeuge, Master w Batilly, a Trafic właśnie w Sandouville).
W celu zmodernizowania i przekształcenia zakładu, tak jak w fabryce typu „green field”, konieczne były trzy lata wytężonych prac (od lata 2010 roku do lata 2013 roku), które obejmowały:
Jérôme Moinard, dyrektor fabryki Sandouville, tak mówi o jej dzisiejszej sytuacji: Przejście od produkcji samochodów osobowych do wytwarzania pojazdów użytkowych jest ważnym wydarzeniem branżowym, które rozpoczyna nowy rozdział historii zakładu. Po trzech latach prac i zainwestowaniu 230 milionów euro fabryka jest jak nowa, mimo że świętuje swoje 50-lecie. Zakład znajduje się obecnie w okresie przejściowym, który stanowi jednocześnie i zakończenie poprzedniego etapu, i nowy początek. Dla pracowników to zarówno powód do dumy, jak i gwarancja na przyszłość.
Rynek pojazdów użytkowych: gwarancja przyszłości fabryki
Sandouville to kluczowy zakład produkcyjny pojazdów użytkowych marki Renault na rozwijającym się rynku.
Marka Renault proponuje szeroką gamę pojazdów użytkowych (od 2 do 22 m3), które odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom klientów biznesowych. W Europie w kategorii samochodów użytkowych firma jest liderem 16. rok z rzędu i na koniec 2013 roku posiadała 14,5% udziału w rynku. W pierwszym kwartale 2014 roku globalna sprzedaż samochodów użytkowych Renault wzrosła o 4,8% (+ 10% dla sprzedaży samochodów użytkowych tej Grupy).
Szczególnie sukces Trafica rośnie z roku na rok. Od rozpoczęcia produkcji w 1980 roku Renault sprzedało ponad 1,6 mln egzemplarzy tego modelu. We Francji Trafic jest liderem w swoim segmencie (36,6% udziału w rynku w 2013 r.). Wprowadzenie nowej generacji modelu ma na celu wzmocnienie pozycji Renault jako europejskiego numeru 1 w kategorii samochodów użytkowych. Przy 270 wersjach nadwozia, ponad 100 kolorach lakieru i możliwościach adaptacji pojazdu zintegrowanych z ciągiem produkcyjnym – Nowy Trafic podąża za swoimi poprzednikami z ambicją zatrzymania dotychczasowej i zdobycia nowej klienteli, która pragnie mieć pojazd niezawodny, innowacyjny i efektywny.
Aby zapewnić klientom jak największą satysfakcję, Renault kontynuuje ponadto rozwój sieci PRO +, w ramach której profesjonaliści obsługują profesjonalistów. Pod koniec 2013 roku sieć ta rozciągała się na ponad 520 firm, z których aż ćwierć zlokalizowana była poza granicami Europy.
- 50 lat personel fabryki w Sandouville uzyskał unikalną, głęboką wiedzę dotyczącą w szczególności tego, jak zapewnić najwyższą jakość produkowanych pojazdów. Stanowi ona największy atut Nowego Trafica, od którego klienci oczekują doskonałości, jeśli chodzi o jakość, komfort i trwałość. W postaci Nowego Trafica Renault oferuje prawdziwy „Van na życie” – nowoczesny, wygodny i ergonomiczny. Dzięki produkcji tego nowego modelu personel zakładu dodatkowo pogłębia wiedzę i przyczynia się do wzmocnienia wiodącej pozycji Renault w kategorii pojazdów użytkowych w Europie - wyjaśnia Ashwani Gupta, dyrektor w dyrekcji pojazdów użytkowych.
Będą to Nowy Trafic, którego sprzedaż rozpocznie się latem bieżącego roku oraz ekskluzywna wersja nowego Opla/Vauxhall Vivaro, produkowana dotychczas w Hiszpanii (zakład Nissan w Barcelonie) i Anglii (fabryka General Motors w Luton).
To prawdziwa rewolucja - zarówno społeczna, jak i przemysłowa - z której zakład wychodzi przekształcony. Przy inwestycji rzędu 230 mln euro i po trzech latach wytężonych prac kulturalna i przemysłowa transformacja fabryki porównywalna jest do stworzenia zakładu typu „green field”, czyli takiego, który budowany jest od podstaw.
Rok 2014 wyznacza prawdziwą odnowę fabryki, zapewniającą jej bezpieczną i pełną sukcesów przyszłość na rozwijającym się rynku pojazdów użytkowych. Przed zakładem stoją teraz dwa wyzwania: zapewnienie rozruchu i odpowiedniego tempa wzrostu produkcji Nowego Trafica i Opla/Vauxhall Vivaro oraz utrzymanie optymalnej wydajności w kontynuowanej równolegle produkcji modeli Laguna i Espace do momentu pojawienia się ich następców (będą one produkowane w zakładzie Renault w Douai).
Historyczna metamorfoza: zmiana fabryki samochodów osobowych w zakład produkujący pojazdy użytkowe
Budowa zakładu Sandouville rozpoczęła się pod koniec 1963 roku w celu zaspokojenia rosnącego w tamtym czasie popytu na samochody. Lokalizacja fabryki, która znajduje się u brzegów Sekwany w pobliżu portu Le Havre, wybrana została nieprzypadkowo i miała znaczenie strategiczne. W ciągu 50 lat działalności zakład wyprodukował ponad 8 milionów pojazdów. Fabryka, która specjalizowała się w produkcji samochodów osobowych, wytwarzała początkowo model R 16, a następnie R 12 (1970 r.), R 15 i R 17 (1972 r.), R 30 (1975 r.), R 20 (1976 r.), R 18 (1978 r.), R25 (1984 r.), R 21 (1986 r.), Safrane (1992 r.), Lagunę (również 1992 r.), Vel Satis (2001 r.), Espace IV (2002 r.) oraz Lagunę III (2007 r.).
By zapewnić Sandouville konkurencyjność, w 2011 roku Grupa Renault zapowiedziała inwestycję w wysokości 230 mln euro i projekt przekształcenia fabryki samochodów osobowych w zakład produkujący pojazdy użytkowe. Renault, od 1998 roku lider na rynku takich właśnie pojazdów, chce do zmodernizowanej fabryki przenieść produkcję Nowego Trafica i ekskluzywnej wersji Opla/Vauxhall Vivaro. Oznacza to, że cała gama pojazdów użytkowych marki Renault przeznaczona na rynek europejski będzie teraz produkowana we Francji (Kangoo w Maubeuge, Master w Batilly, a Trafic właśnie w Sandouville).
W celu zmodernizowania i przekształcenia zakładu, tak jak w fabryce typu „green field”, konieczne były trzy lata wytężonych prac (od lata 2010 roku do lata 2013 roku), które obejmowały:
- tłocznię - w celu wykonania narzędzi linii produkcyjnej samochodów użytkowych przetopiono 5000 ton żelaza, czyli trzy czwarte ciężaru konstrukcji stalowej wieży Eiffla;
- produkcję nadwozi - do zainstalowania linii montażowej wyposażonej w 187 nowych robotów, potrzebnych do wykonania 5000 zgrzewów przewidzianych przy montażu nadwozia Nowego Trafica, konieczne było zwolnienie 20 000 m2 powierzchni;
- lakierowanie - linię lakierniczą całkowicie przekształcono w celu dopasowania jej do wymiarów pojazdu użytkowego; tunel obróbki antykorozyjnej podwyższono o 70 cm, a kabinę lakierniczą wydłużono o 12 m; zainstalowano też elementy konieczne przy produkcji pojazdów użytkowych: gondole i przenośniki taśmowe zapewniające operatorom dobrą pozycję przy nakładaniu części ze 120-metrowej taśmy mastyksu, jak również wewnętrzne roboty umożliwiające nakładanie mastyksu i lakierowanie wnętrza furgonów (proces ten nie występuje w przypadku produkcji samochodów osobowych, których wnętrza pokrywane są wykładzinami);
- montaż – zespoły Villiers-Saint-Frédéric i Sandouville wdrożyły nową linię montażową do samochodów użytkowych; do lata 2011 roku Espace IV i Laguna III produkowano na dwóch oddzielnych liniach, natomiast od września tamtego roku modele te wytwarza się w ramach jednej linii (by ją utworzyć, przestawiono, zmodyfikowano lub wymieniono łącznie 130 maszyn i zainstalowano 240 montażowych stanowisk pracy), co umożliwiło uzyskanie linii specjalnie przeznaczonej dla Nowego Trafica z powodu jego wymiarów.
- 20 dni szkoleniowych dla każdego operatora przed objęciem stanowiska,
- towarzyszenie pracownikom przy nowych urządzeniach w celu przeszkolenia ich w zakresie jakości i bezpieczeństwa pracy.
Jérôme Moinard, dyrektor fabryki Sandouville, tak mówi o jej dzisiejszej sytuacji: Przejście od produkcji samochodów osobowych do wytwarzania pojazdów użytkowych jest ważnym wydarzeniem branżowym, które rozpoczyna nowy rozdział historii zakładu. Po trzech latach prac i zainwestowaniu 230 milionów euro fabryka jest jak nowa, mimo że świętuje swoje 50-lecie. Zakład znajduje się obecnie w okresie przejściowym, który stanowi jednocześnie i zakończenie poprzedniego etapu, i nowy początek. Dla pracowników to zarówno powód do dumy, jak i gwarancja na przyszłość.
Rynek pojazdów użytkowych: gwarancja przyszłości fabryki
Sandouville to kluczowy zakład produkcyjny pojazdów użytkowych marki Renault na rozwijającym się rynku.
Marka Renault proponuje szeroką gamę pojazdów użytkowych (od 2 do 22 m3), które odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom klientów biznesowych. W Europie w kategorii samochodów użytkowych firma jest liderem 16. rok z rzędu i na koniec 2013 roku posiadała 14,5% udziału w rynku. W pierwszym kwartale 2014 roku globalna sprzedaż samochodów użytkowych Renault wzrosła o 4,8% (+ 10% dla sprzedaży samochodów użytkowych tej Grupy).
Szczególnie sukces Trafica rośnie z roku na rok. Od rozpoczęcia produkcji w 1980 roku Renault sprzedało ponad 1,6 mln egzemplarzy tego modelu. We Francji Trafic jest liderem w swoim segmencie (36,6% udziału w rynku w 2013 r.). Wprowadzenie nowej generacji modelu ma na celu wzmocnienie pozycji Renault jako europejskiego numeru 1 w kategorii samochodów użytkowych. Przy 270 wersjach nadwozia, ponad 100 kolorach lakieru i możliwościach adaptacji pojazdu zintegrowanych z ciągiem produkcyjnym – Nowy Trafic podąża za swoimi poprzednikami z ambicją zatrzymania dotychczasowej i zdobycia nowej klienteli, która pragnie mieć pojazd niezawodny, innowacyjny i efektywny.
Aby zapewnić klientom jak największą satysfakcję, Renault kontynuuje ponadto rozwój sieci PRO +, w ramach której profesjonaliści obsługują profesjonalistów. Pod koniec 2013 roku sieć ta rozciągała się na ponad 520 firm, z których aż ćwierć zlokalizowana była poza granicami Europy.
- 50 lat personel fabryki w Sandouville uzyskał unikalną, głęboką wiedzę dotyczącą w szczególności tego, jak zapewnić najwyższą jakość produkowanych pojazdów. Stanowi ona największy atut Nowego Trafica, od którego klienci oczekują doskonałości, jeśli chodzi o jakość, komfort i trwałość. W postaci Nowego Trafica Renault oferuje prawdziwy „Van na życie” – nowoczesny, wygodny i ergonomiczny. Dzięki produkcji tego nowego modelu personel zakładu dodatkowo pogłębia wiedzę i przyczynia się do wzmocnienia wiodącej pozycji Renault w kategorii pojazdów użytkowych w Europie - wyjaśnia Ashwani Gupta, dyrektor w dyrekcji pojazdów użytkowych.