Pandemia koronawirusa/Covid-19 i związane z nią ograniczenia wymagały od firmy Solaris wypracowania specjalnych procedur i uruchomienia nakładów umożliwiających nieprzerwaną produkcję i kontynuację działalności. Spółka udowodniła jednak, że nawet w najtrudniejszych okolicznościach dotrzymuje obietnic wobec swoich klientów i partnerów biznesowych. Starania całej organizacji i jej pracowników, aby utrzymać ciągłość działania, a także wprowadzone środki zaradcze, przyniosły wymierne efekty.
Mimo trwającej w roku 2021 pandemii, która miała istotny wpływ na wiele gałęzi gospodarki, w tym również na branżę automotive, firma Solaris w zanotowała solidne wyniki sprzedażowe i finansowe. W podsumowywanym okresie spółka wygenerowała przychody na poziomie 721 mln euro.
Wyniki sprzedażowe w 2021 r.
Solaris umocnił pozycję lidera w segmencie autobusów elektrycznych w Europie. Firma dostarczyła do swoich klientów w roku 2021 łącznie 400 autobusów elektrycznych i wodorowych [4]. Oznacza to, że w okresie od roku 2012 do końca 2021 to Solaris jest największym europejskim dostawcą bezemisyjnych autobusów miejskich ze skumulowanym udziałem na poziomie 15,5% w tym segmencie.
Łącznie w roku 2021 firma sprzedała 1492 pojazdy [5], z czego pojazdy nisko- i bezemisyjne, tj elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy, stanowiły 41% całkowitej sprzedaży.
Solaris w 2021 dostarczył swoje produkty do klientów z 18 krajów. Do największych odbiorców pojazdów marki Solaris w minionym roku należeli operatorzy z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Estonii, Włoch, Rumunii, Czech, Izraela oraz Szwajcarii. Solaris 19. rok z rzędu został liderem rynku niskopodłogowych autobusów miejskich w Polsce z udziałem 63,7%.
Warty odnotowania jest fakt, że Solaris w roku 2021 sprzedał aż 54 autobusy wodorowe, na rynek włoski, niemiecki, holenderski i szwedzki. Po raz pierwszy Solaris Urbino 12 hydrogen został zaprezentowany w roku 2019. Od tego momentu zainteresowanie technologią wykorzystującą ogniwa paliwowe dynamicznie rośnie, czego wyrazem są zamówienia na pojazdy wodorowe zrealizowane w roku 2021 oraz te zakontraktowane na rok 2022 i kolejne lata.
Najważniejsze kontrakty
Wśród największych wygranych kontraktów Solarisa w roku 2021, w tym także tych częściowo lub całkowicie zrealizowanych, można wymienić:
- Kontrakt na dostawę łącznie 123 autobusów elektrycznych do Rumunii, dzięki któremu Solaris umocnił swoją pozycję lidera elektromobilności na tym rynku. W przetargu centralnym, przeprowadzonym przez Ministerstwo Robót Publicznych, Rozwoju i Administracji w Rumunii, którego ostatecznymi beneficjentami jest 7 rumuńskich miast, Solaris wygrał gigantyczne zamówienie na 123 z puli 131 autobusów elektrycznych. Solaris w roku 2021 dostarczył swoje bateryjne pojazdy do Iasiu, Sibiu, Sighetu Marmatiei, Suceava, Targu Mures oraz Pitesti. Cały kontrakt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem do końca roku 2022
- Przetarg na dostawę łącznie aż 250 autobusów Solaris Urbino 12 napędzanych sprężonym gazem ziemnym dla EMT Madryt. Dostawy autobusów rozpoczęły się w roku 2021, a ich zakończenie zaplanowane jest na rok 2023. Jest to pierwszy wygrany kontrakt Solarisa w stolicy Hiszpanii. Empresa Municipal de Transporte (EMT) Madrid to największy w Hiszpanii i drugi największy operator transportu publicznego w Europie. Przewoźnik postawił przed sobą ambitny cel, by do 2023 roku po ulicach Madrytu kursowały wyłącznie autobusy elektryczne, hybrydowe i gazowe. Plan zakłada wymianę wszystkich pojazdów spalinowych na gazowe, dlatego na początku roku EMT rozpisało przetarg na dostawę niebagatelnej liczby 520 pojazdów o długości 12 m napędzanych gazem CNG. Aż 250 z nich dostarczy firma Solaris
- Zamówienie na dostawę 24 autobusów elektrycznych dla TMB Barcelona. Solaris Urbino electric trafią do stolicy Katalonii do końca 2022 roku. Autobusy Solarisa po raz pierwszy pojawiły się we flocie TMB w Barcelonie w 2015 roku. Wszystkie zamówione przez przewoźnika modele to pojazdy z napędami hybrydowymi i elektrycznymi.
- Umowę na 100 ekologicznych autobusów miejskich napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) podpisaną z estońskim przewoźnikiem Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT) z Tallina. W roku 2021 Estonia była jednym z istotniejszych rynków zbytu dla Solarisa. Było tak głównie za sprawą realizacji dostaw i wygranych przetargów ogłoszonych przez operatora TLT. Stolica Estonii znajduje się w światowej czołówce najinteligentniejszych miast świata – takich, które wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne w celu zwiększenia interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej. Nie dziwi więc fakt, że największy przewoźnik transportu publicznego w Estonii – Aktsiaselts Tallinna Linnatransport – po raz kolejny zdecydował się na podpisanie z Solarisem bardzo dużego zamówienia na pojazdy napędzane sprężonym gazem ziemnym. 75 zamówionych w 2021 roku autobusów to pojazdy Solaris Urbino 12 CNG, kolejne 25 to przegubowe Solarisy Urbino 18 CNG. Zakończenie dostaw planowane jest na rok 2022. Już w roku 2022 TLT skorzystało z zapisanej w warunkach kontraktu opcji domówienia kolejnych 50 autobusów gazowych. Po ulicach Tallina kursuje już 200 tego typu pojazdów Solarisa, zamówionych przez TLT w latach 2019-2020. Po zakończeniu wszystkich dostaw liczba gazowych autobusów marki Solaris sięgnie 350 sztuk.
- Istotne na europejskim rynku autobusowym zamówienie na 161 sztuk hybrydowych (spalinowo-elektrycznych) Urbino 12 dla Opérateur de Transport de Wallonie (OTW), operatora transportu publicznego we francuskojęzycznej części Belgii. Pojazdy trafią do Namur, Liège oraz Charleroi w roku 2022.
- Umowę na dostawę 24 autobusów Urbino 12 electric wraz z infrastrukturą ładowania do Ostrawy podpisaną z przewoźnikiem Dopravní Podnik w Ostrawie (DPO). Warty odnotowania jest fakt, że to pierwsze zamówienia na autobusy elektryczne z Czech, które są jednym z kluczowych rynków Solarisa. Do tej pory firma dostarczała tam autobusy spalinowe, gazowe, a także trolejbusy. Zakończenie dostaw planowane jest na rok 2022.
Technologia wodorowa
Istotne miejsce w rozwoju i strategii sprzedażowej spółki zajmuje technologia wodorowa. Na początku roku 2021 Solaris przystąpił do Europejskiego Sojuszu na Rzecz Czystego Wodoru (European Clean Hydrogen Alliance), będącego inicjatywą Komisji Europejskiej. Celem projektu jest przyspieszenie do roku 2030 działań na rzecz produkcji i wykorzystania wodoru jako paliwa produkowanego z wykorzystaniem technologii niskoemisyjnych i odnawialnych źródeł energii. Sojusz na rzecz Czystego Wodoru jest jednym z kroków, jakie Unia Europejska podejmuje, aby zbudować pozycję światowego lidera w produkcji i wykorzystaniu wodoru w przemyśle oraz systemie energetycznym. Jest także jednym z elementów dochodzenia do neutralności węglowej w roku 2050, co jest celem Unii Europejskiej.
Technologia wodorowa to w przypadku Solarisa nie tylko zapowiedź przyszłego rozwoju, ale obszar, który już teraz przekłada się na konkretne zamówienia i generuje przychody. Tylko w roku 2021 firma dostarczyła łącznie 54 bezemisyjne autobusy wodorowe do klientów z: Włoch, Niemiec, Holandii i Szwecji. Spółka podpisała w 2021 kolejne zamówienia na dostawę autobusów wodorowych, między innymi na rynek niemiecki – 12 sztuk autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen zostanie dostarczonych do spółki In-der-City-Bus, odpowiedzialnej za komunikację miejską we Frankfurcie.
Lider rynku trolejbusów
Firma Solaris oprócz czołowej pozycji w Europie w obszarze autobusów bateryjnych, hybrydowych, CNG i wodorowych, jest także największym europejskim dostawcą trolejbusów. W roku 2021 spółka sprzedała łącznie 119 trolejbusów Solaris Trollino 12 i 18, które trafiły do operatorów w Niemczech, Francji, Czechach, Rumunii, Polsce i na Węgrzech.