W obliczu rosnącego zapotrzebowania na półprzewodniki ze strony przemysłu motoryzacyjnego, Grupa Stellantis wdraża zdywersyfikowaną strategię mającą na celu zarządzanie i zabezpieczenie długoterminowych dostaw kluczowych mikrochipów. Opracowana przez wielofunkcyjny zespół strategia została przygotowana w oparciu o rygorystyczną ocenę potrzeb klientów w zakresie zaawansowanych funkcji technologicznych i skupienie się na realizacji celów określonych w planie Dare Forward 2030 .
Skuteczna strategia, na bieżąco aktualizowana, obejmuje:
- wdrożenie bazy danych półprzewodników w celu zapewnienia pełnej przejrzystości w zakresie zawartości półprzewodników;
- systematyczną ocenę ryzyka w celu proaktywnego unikania i usuwania starszych komponentów;
- prognozowanie długoterminowego popytu na poziomie chipów w celu wsparcia umów na dostawy z producentami chipów i odlewniami krzemu;
- wdrożenie i egzekwowanie Green List w celu zmniejszenia różnorodności chipów oraz, w przypadku przyszłych niedoborów chipów, zapewnienie Stellantis kontroli nad alokacją;
- bezpośredni zakup krytycznych komponentów u producentów chipów, w tym długoterminowa gwarancja dostaw chipów.
Grupa Stellantis rozpoczęła współpracę ze strategicznymi dostawcami półprzewodników, takimi jak Infineon, NXP® Semiconductors, Onsemi i Qualcomm, aby dalej ulepszać swoje nowe platformy i najnowocześniejsze technologie STLA. Ponadto Stellantis współpracuje z aiMotive i SiliconAuto, aby w przyszłości opracować własne półprzewodniki.
„Skuteczna strategia dotycząca półprzewodników wymaga dogłębnej wiedzy na temat zarówno samych komponentów, jak i branży” - powiedział Maxime Picat, dyrektor ds. zakupów i łańcucha dostaw w Stellantis. „W naszych samochodach mamy setki bardzo różnych półprzewodników. Zbudowaliśmy kompleksowy ekosystem, aby zmniejszyć ryzyko, że jeden brakujący chip zablokuje nasze linie. Jednocześnie kluczowe możliwości pojazdu zależą bezpośrednio od innowacyjności i wydajności pojedynczych urządzeń. Tranzystory SiC MOSFET zwiększają zasięg naszych pojazdów elektrycznych, natomiast zdolność obliczeniowa najnowocześniejszych układów SoC jest niezbędna dla doświadczeń i bezpieczeństwa klientów”.
Do tej pory Stellantis zawarł bezpośrednie umowy na dostawy półprzewodników, których wartość zakupu przekroczy 10 miliardów euro do 2030 roku. Umowy te obejmują szeroki zakres niezbędnych mikroukładów, w tym:
- Tranzystory MOSFET z węglika krzemu (SiC), które są niezwykle ważne dla zasięgu pojazdów elektrycznych.
- Jednostka mikrokontrolera (MCU), niezbędny element obszarów obliczeniowych architektury elektronicznej STLA Brain.
- System-on-a-chip (SoC), w którym wydajność jest niezbędna dla wysokowydajnego przetwarzania komputerowego (HPC), które z kolei zapewnia funkcje informacyjno-rozrywkowe w pojazdach oraz funkcje wspomagania autonomicznej jazdy.