W ramach szerokiej reorganizacji bazy produkcyjnej Forda na całym świecie, związanej z przejściem na oferowanie pojazdów zelektryfikowanych i całkowicie elektrycznych, na znaczeniu zyskuje turecki oddział Ford Otosan.
Już teraz produkowany jest tam m.in. całkowicie elektryczny E-Transit, do którego w najbliższym czasie dołączą E-Transit Custom i E-Tourneo Custom. Ponadto holding został właścicielem rumuńskiej fabryki Forda w Krajowie, gdzie w 2024 roku rozpocznie się produkcja mniejszych elektrycznych Transitów Courierów i Tourneo Courierów, a także europejskiego bestsellera Forda – modelu Puma w wersji elektrycznej, co umacnia rolę Ford Otosan jako globalnego gracza produkcyjnego.
Ford Otosan
Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.) jest spółką giełdową (18%), w której równe udziały mają Ford Motor Company (41%) i Koç Holding A.Ş. (41%). Współpraca firmy Koç z Fordem sięga 1928 roku, kiedy to w Turcji otworzono dilerstwo marki z błękitnym owalem na masce. W 1967 roku rozpoczęła się produkcja Forda Transita, zaś 30 lat później utworzono spółkę JV. Kolejne lata to modernizacja zakładów, wprowadzanie nowoczesnych technologii, rozszerzanie gamy modelowej produkowanej w tureckich fabrykach oraz zacieśnianie współpracy z amerykańskim koncernem.
Koç Holding A.Ş. jest największym konglomeratem przemysłowym w Turcji i jedyną firmą w kraju, która od 2016 roku jest notowana na liście Fortune Global 500. Wartość sprzedaży netto Ford Otosan to 8,8 mld dolarów, natomiast zysk (PBT) opiewa na kwotę 774 mln dolarów. Na przestrzeni ostatnich 25-ciu lat firma dziesięciokrotnie zwiększyła zdolności produkcyjne, dziewięciokrotnie zwiększyła obroty, a także czterokrotnie zwiększyła zatrudnienie. Wartość eksportu wzrosła do 6,2 mld USD.
Ford Otosan, działa w Turcji w 3 głównych ośrodkach. Pierwszym jest fabryka w Gölcük w Kocaeli, gdzie produkowany jest m.in. 2-tonowy Ford Transit i całkowicie elektryczny E-Transit oraz gdzie znajduje się centrum testowe pojazdów i zespołów napędowych. Tu też będą produkowane elektryczne E-Transit Custom i E-Tourneo Custom. Co ciekawe zakład pozyskuje 100% niezbędnej energii ze źródeł odnawialnych. Drugi ośrodek zlokalizowany jest w Yeniköy, to właśnie tu produkowany jest 1-tonowy Ford Transit Custom. Pierwszy i jedyny tor testowy w Turcji znajduje się w Eskişehir, tam też umiejscowiono centrum testowe zespołów napędowych oraz samochodów ciężarowych. Łącznie Ford Otosan zatrudnia w około 20 000 osób (wliczając w to zatrudnienie w rumuńskiej fabryce w Krajowie) i posiada największą i najbardziej wydajną organizację badawczo-rozwojową krajowego przemysłu motoryzacyjnego, zatrudniającą 1 389 osób.
Centrum badawczo-rozwojowe Ford Otosan jest w pełni zintegrowane z globalną siecią badawczo-rozwojową Forda, dzięki czemu może uczestniczyć w pracach projektowych na każdym etapie opracowywania nowych produktów. Tu działania skupione są przede wszystkim na samochodach ciężarowych i związanych z nimi układach napędowych, a także lekkich pojazdach użytkowych i inżynierii układów napędowych z silnikami wysokoprężnymi.
W ankiecie „R&D 250, 250 najlepszych tureckich firm o najwyższych wydatkach na badania i rozwój” przeprowadzonej przez „Turkishtime, Ford Otosan został uznany za „Firmę prywatną o najwyższych wydatkach na badania i rozwój”. Jest to także jedyna turecka firma zdolna do zaprojektowania całego pojazdu, w tym silnika, oraz opracowania wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego. Co ciekawe Transit Courier i Tourneo Courier zostały zaprojektowane i skonstruowane właśnie przez Ford Otosan i będą produkowane w rumuńskiej fabryce należącej do holdingu w Krajowie - początkowo w wersji spalinowej, a następnie od 2024 roku w wersji całkowicie elektrycznej.
Oprócz przyczyniania się do rozwoju gospodarczego kraju i zwiększania jego globalnej konkurencyjności, Ford Otosan, wyróżniający się wrażliwością na kwestie odpowiedzialności społecznej, realizuje również szereg projektów z obszaru odpowiedzialności społecznej. Działania skupione są na wsparciu lokalnej edukacji, ochrony zdrowia, kultury, sztuki i sportu, na drodze do osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju zapisanych w korporacyjnym ładzie. Zgodnie z tymi celami firma przyczynia się do podnoszenia jakości kształcenia poprzez budowę szkół, tworzenie laboratoriów, dostarczanie sprzętu i stypendiów. W 2019 roku Ford Otosan uruchomił ogólnokrajowy projekt, którego celem jest pomoc dzieciom w niekorzystnej sytuacji w całym kraju, aby wspierać je w realizacji marzeń związanych z nauką, w ramach Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych „Edukacja na wysokim poziomie”.
Gigantyczna inwestycja w przyszłość i elektryfikację
W marcu 2021 roku, Ford Otosan, ogłosił wejście w główną fazę nowej inwestycji o wartości 2 mld Euro przewidzianej dla zakładów w Kocaeli. To największe centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe. Dzięki tej imponującej inwestycji, która będzie realizowana w ciągu 6 lat, powstanie zintegrowane centrum produkcyjne montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów, zaś zdolność produkcyjna zakładów Ford Otosan w Turcji wzrośnie do 650 tys. sztuk samochodów rocznie. Obecnie wielkość ta to 455 tys. sztuk samochodów użytkowych rocznie, na którą składa się produkcja około 385 000 egzemplarzy modeli Transit i Custom oraz 68 000 sztuk Forda Transita Couriera.
Warto dodać, że Ford podjął decyzję o zainwestowaniu 300 milionów dolarów w produkcję nowego lekkiego samochodu dostawczego w swojej rumuńskiej fabryce w Krajowie, która rozpocznie się w 2023 r. Całkowicie elektryczna wersja tego pojazdu użytkowego zadebiutuje rok później. W 2024 roku w tej fabryce rozpocznie się także produkcja elektrycznej wersji Forda Pumy. Dzięki tej inwestycji Krajowa będzie trzecią lokalizacją Forda w Europie, gdzie z linii produkcyjnej będą zjeżdżały w pełni elektryczne samochody – obok Kolonii w Niemczech i Kocaeli w Turcji.
Od 2021 roku Ford Otosan produkuje 74% pojazdów użytkowych sprzedawanych w Europie i 88% całej gamy modelowej Transita, sprzedawanej w Europie przez Forda. Co ważne, ubiegły rok był dla modelu Transit siódmym z rzędu rokiem na pozycji lidera sprzedaży na europejskim rynku, co zdecydowanie podkreśla jego niesamowitą popularność i uznanie na rynku samochodów użytkowych.
Ford od lat dąży do udoskonalania oraz rozwoju napędów elektrycznych i zelektryfikowanych w różnych segmentach rynku. Między innymi dlatego w zakładach Ford Otosan w Gölcük rozpoczęła się masowa produkcja pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego marki – Forda E-Transita przeznaczonego na rynek europejski. E-Transit został wprowadzony na rynek w drugim kwartale 2022 roku i już cieszy się ogromną popularnością. Co więcej, już w pierwszej połowie 2023 roku w Ford Otosan ruszy produkcja rodziny modeli Forda Transita Customa nowej generacji w wersjach z silnikiem wysokoprężnym, hybrydą ładowaną z zewnętrznego źródła (PHEV) oraz z napędem w pełni elektrycznym.
Także dział Ford Trucks produkujący i sprzedający samochody ciężarowe marki Ford osiąga coraz lepsze wyniki w Europie, zaś w Polsce niedawno wydano 1 000 egzemplarz. Plany na przyszłość są bardzo ambitne i oczywiście obejmują elektryfikację. Pierwszym krokiem jest opracowany przez Ford Otosan i zaprezentowany na tegorocznych targach IAA w Hanowerze całkowicie elektryczny samochód ciężarowy Ford F-MAX. Celem Ford Trucks jest osiągnięcie sprzedaży pojazdów o zerowej emisji na poziomie 50% do 2030 roku oraz sprzedaż wyłącznie zeroemisyjnych samochodów ciężarowych do 2040 roku.
W połowie marca bieżącego roku Ford oraz spółki SK On Co., Ltd. i Koç Holding podpisały niewiążący protokół ustaleń w sprawie stworzenia jednego z największych zakładów produkujących baterie do pojazdów elektrycznych w szeroko pojętym regionie Europy. Spółka joint venture będzie zlokalizowana w pobliżu Ankary i będzie produkować ogniwa NMC o wysokiej zawartości niklu, wykorzystywane do montażu w modułach baterii.
Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie, co przyczyni się do realizacji globalnego celu, jakim jest osiągnięcie w tym samym czasie rocznej produkcji ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych na całym świecie.
Zaś wszystkie te wysiłki służą realizacji globalnego planu Forda, zakładającego znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Firma ogłosiła, że do 2035 r. zamierza osiągnąć zerową emisję dla wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie oraz neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla dla wszystkich zakładów, logistyki i dostawców w Europie.
Europa
Sukces Ford Otosan. Imponujące wyniki, plany i inwestycje w elektryfikację segmentu samochodów użytkowych
- Szczegóły
- Autor: Ford