Te wyjątkowe modele można teraz zamawiać z nowymi, zaawansowanymi technicznie czterocylindrowymi jednostkami napędowymi. Mokka z silnikiem 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM i Insignia z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 125 kW/170 KM dostarczają mnóstwo przyjemności z jazdy. Elastyczne silniki charakteryzujące się wysoką kulturą pracy to kolejny ważny krok w ramach wprowadzania przez firmę Opel nowej gamy zespołów napędowych. Silniki te wyróżniają się pod względem efektywności i parametrów ekologicznych. Spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6, która zacznie obowiązywać od września, więc są niemal tak „czyste”, jak ich benzynowe odpowiedniki.
Superciche diesle: 1.6 CDTI do Mokki i 2.0 CDTI do flagowej Insignii
Opel Mokka to auto, którego sprzedaż na europejskim rynku samochodów osobowych rośnie obecnie najszybciej. Kluczem do sukcesu tego subkompaktowego SUVa są bez wątpienia nowoczesne technologie zawieszenia i napędu. Najnowszą z nich jest wykonany w całości z aluminium czterocylindrowy silnik, który zastąpił jednostkę 1.7 CDTI. Nowy, zaawansowany technicznie silnik oferuje dodatkowe 6 KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego - wszystko przy mniejszej pojemności skokowej i zredukowanym zużyciu paliwa.
Czysta technika: bardzo dobre osiągi i mały wpływ na środowisko
W przypadku tych silników o mocy i parametrach przyjaznych dla środowiska decydują dwa z najważniejszych rozwiązań - turbina o zmiennej geometrii oraz wysokociśnieniowy wtrysk paliwa common‑rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają większą moc, wydajniejsze rozpylanie paliwa oraz skuteczne mieszanie go z doprowadzanym powietrzem. Turbosprężarką VTG (ze zmienną geometrią kierownicy turbiny) w Insignii steruje elektryczny siłownik, dzięki czemu elastyczność podzespołu w porównaniu z siłownikiem podciśnieniowym zwiększa się o 20 procent. Takie rozwiązanie zapewnia więcej przyjemności z jazdy dieslem.
Kierowcy mogą korzystać z osiągów nowych silników bez wyrzutów sumienia, ponieważ nowe superciche diesle firmy Opel emitują spaliny o czystości porównywalnej z czystością spalin silników benzynowych. Największa słabość diesli - emisja tlenków azotu - to już historia. W Oplu Mokka z silnikiem 1.6 CDTI zastosowano technologię zwaną pułapką tlenków azotu (LNT), która jest układem oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem cząstek stałych silnika, przechwytującym i eliminującym tlenki azotu (NOx) z wytwarzanych spalin. Układ ten nie wymaga stosowania dodatków do paliwa.
Z kolei Insignia jest wyposażona w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection firmy Opel, który również służy do usuwania tlenków azotu ze spalin. Minimalne ilości AdBlue® - nieszkodliwego płynu stanowiącego mieszankę mocznika i wody - są wtryskiwane do strumienia spalin między filtrem cząstek stałych (DPF) a katalizatorem SCR. Roztwór ten natychmiast zamienia się w amoniak (NH3), który zostaje wchłonięty przez katalizator SCR. Następnie, wskutek reakcji chemicznej z amoniakiem, tlenki azotu w spalinach ulegają redukcji do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.
Płynność działania: moc diesla i kultura pracy turbiny
Oprócz poprawy osiągów i sprawności silnika głównym zadaniem postawionym konstruktorom już na początku projektowania było zapewnienie płynnej pracy jednostki. Podczas projektowania i precyzyjnego korygowania konstrukcji, inżynierowie wdrożyli szereg rozwiązań służących zmniejszeniu hałasu i wibracji, a tym samym poprawie kultury pracy silnika. Udoskonalenia konstrukcyjne koncentrowały się na dwóch głównych strefach będących źródłem hałasu: górnej i dolnej części silnika. W dwulitrowym dieslu osłonę wałków rozrządu odseparowano od aluminiowej głowicy cylindrów oraz zastosowano nowozaprojektowaną miskę olejową i nowy moduł wałka wyrównoważającego.
Wynik: nowy silnik 2.0 CDTI, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, jest cichszy w każdym przedziale obrotów; na biegu jałowym różnica wynosi 5 decybeli. Silnik 1.6 CDTI najnowszej generacji znany już z Opli Astra i Meriva też został nazwany „supercichym dieslem” nie bez powodu.
Nowa Mokka 1.6 CDTI jest dostępna w wersji z przednim napędem oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną. W samochodach z napędem na 4 koła stosowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna. Insignia z nowym dwulitrowym turbodieslem jest oferowana z sześciobiegowymi przekładniami i napędem na przednią oś lub na 4 koła.
Informacja dotyczy rynku niemieckiego i jest aktualna na dzień publikacji. Oferta na rynek polski zostanie ogłoszona w późniejszym terminie.