Po niespełna 20 latach od rozpoczęcia produkcji z fabryki w Kolinie wyjechała dwumilionowa Toyota. Jubileuszowy egzemplarz to Aygo X w wersji Executive z dwukolorowym nadwoziem Ginger Beige/Eclipse Black oraz z elektrycznie otwieranym miejskim dachem. Samochód nowej właścicielce przekazali Pavel Vávra, dyrektor Toyota Tsusho oraz Pavel Zákora, szef sprzedaży Toyota CR.
Obecnie w Kolinie powstają bestsellerowe miejskie modele Aygo X oraz Yaris. Od stycznia do lipca tego roku fabryka wyprodukowała 141 150 samochodów, to aż o 21,4% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku.
- W przyszłym roku fabryka w Kolinie będzie obchodzić 20. rocznicę rozpoczęcia produkcji pierwszej Toyoty w Czechach, czyli modelu Aygo pierwszej generacji - przypomina Tomáš Paroubek, rzecznik prasowy TMMCZ.
Miejskie Toyoty z nowoczesnej fabryki TMMCZ
Fabryka w Kolinie powstała w 2005 roku i od początku swojej działalności specjalizowała się w produkcji samochodów miejskich. To tu powstały modele Aygo pierwszej i drugiej generacji. W styczniu 2021 roku Toyota Motor Europe całkowicie przejęło zakłady i powołało Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ). Zainwestowano 180 milionów euro w fabrykę, by na liniach montażowych wprowadzić technologię Toyota New Global Architecture i przystosować zakład do produkcji samochodów segmentów A i B na platformie GA-B, czyli modeli Aygo X oraz Yaris.
Fabryka zyskała też możliwość montażu technologii hybrydowej w samochodach. Napędy hybrydowe, które trafiają na linie produkcyjne Yarisa w Czechach, są wytwarzane przez zakłady Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.
Czeska fabryka przechodzi także transformację energetyczną, by do 2030 roku osiągnąć neutralność węglową, a do 2040 roku bezemisyjność. Od 2019 roku udało się o 60% ograniczyć emisję CO2 dzięki energii elektrycznej z OZE. W fabryce udaje się stale zmniejszać zużycie energii m.in. za sprawą wymiany oświetlenie na energooszczędne diody LED, zainstalowano panele fotowoltaiczne połączone ze stacjami do ładowania rowerów i hulajnóg elektrycznych. TMMCZ planuje również zastąpić wszystkie rozwiązania wykorzystujące gaz ziemny technologiami opartymi na wodorze i biogazie.