![ue_flag](/images/stories/flags/ue_flag.jpg)
Denso nie zostało ukarane grzywną, ponieważ ujawniło Komisji istnienie kartelu. Wszystkie firmy przyznały się do swojego zaangażowania i zgodziły się z rozstrzygnięciem sprawy.
Przez ponad pięć lat trzech japońskich producentów części motoryzacyjnych koordynowało ceny i przydzielanie klientów lub projektów w odniesieniu do alternatorów i rozruszników, dwóch ważnych komponentów silników samochodowych. Chociaż kontakty związane z utworzeniem i funkcjonowaniem kartelu miały miejsce poza terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), to kartel wpływał na europejskich klientów ponieważ alternatory i rozruszniki były sprzedawane bezpośrednio do producentów samochodów w EOG.
Nałożono grzywny w następującej łącznej wysokości:
Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar | Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie postępowań ugodowych | Grzywna w euro |
|
Denso | 100 proc. | 10 proc. | 0 |
Hitachi | 30 proc. | 10 proc. | 26 860 000 |
Melco | 28 proc. | 10 proc. | 110 929 000 |
Łącznie | 137 789 00 |
Dochodzenie Komisji wykazało, że od września 2004 r. do lutego 2010 r. firmy spotkały się w swoich siedzibach oraz w restauracjach i były na bieżąco w kontakcie telefonicznym, w celu ograniczaania konkurencji między sobą. W szczególności trzy firmy:
- koordynowały swoje odpowiedzi na niektórych zapytania od producentów samochodów, w szczególności w odniesieniu do ustalania ceny, po której będzie przedstawiana oferta przetargowa i kto powinien wygrać określony biznes;
- dzieliły między siebie pewnych producentów pojazdów i projekty, pod względem kto z tej "trójki" będzie dostarczać alternatory i rozruszniki;
- wymieniały poufne informacje handlowe, takich jak elementy cen i strategii rynkowych.